nine09 Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 (endret) Hei, jeg ønsker å bygge en hjemmeserver til FTP, torrent, media server etc men er ganske uerfaren på dette. Ønsker å kjøre Win 8.1 Pro. Så vidt jeg har forstått kan jeg egentlig bare bygge en "vanlig" stasjonær PC (-dedikert GPU, optisk enhet og lydkort) med en rimeligere CPU og noe mer RAM. Stemmer det? Jeg ønsker å ta utgangspunktet i Fractal Design Node 304 fordi den stutter opp til 6 3,5 brønner. Hvilke hovedkort og RAM passer til denne? Prosessor: Intel Core i5-4460 Jeg er veldig åpen for forslag, kjør på! Endret 27. august 2014 av nine09 Lenke til kommentar
Alf Johan Grindheim Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 (endret) Under formfaktor ser du det står Mini-ITX det vil sei at kabinettet er i størrelsen Mini-ITX, på linja under ser du støttede formfaktor. Altså på det kabinettet må du ha eit hovedkort av størrelsen Mini-ITX eller DTX. Angående OS et ville eg sjølv ha brukt eit server OS, men eg har kansje litt meir erfaring enn deg. Endret 27. august 2014 av Alf Johan Grindheim Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 Node 304 har jeg 6stk av, veldig koselig lite kabinett, men det blir et voldsomt rot om du skal ha mer enn 2-3 disker i de. Husk for all del en fullt modulær PSU for jobben. Liten plass for CPU kjøler også, men en Hyper 212 fungerer. Lenke til kommentar
nine09 Skrevet 27. august 2014 Forfatter Del Skrevet 27. august 2014 (endret) Sliter litt med å finne et Mini-ITX kort som støtter opp til 6 3.5 harddisker.. Noen som har noen tips her? Har hørt det går å bruke raid controller, men jeg har aldri brukt det før og har egentlig ikke helt skjønt hvirdan det fungerer. Jeg vet det virker som om jeg er skikkelig lat her, men kan love at jeg har lest ganske mye for å finne ut av dette heh.. Endret 27. august 2014 av nine09 Lenke til kommentar
nine09 Skrevet 27. august 2014 Forfatter Del Skrevet 27. august 2014 Node 304 har jeg 6stk av, veldig koselig lite kabinett, men det blir et voldsomt rot om du skal ha mer enn 2-3 disker i de. Husk for all del en fullt modulær PSU for jobben. Liten plass for CPU kjøler også, men en Hyper 212 fungerer. Hvilhen PSU bruker du? Jeg trenger jo da strøm til evt 6 3.5 harddisker, hovedkort og evt raid controller. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 Strøm til 6 disker trenger du ikke om å bekymre deg om engang. Jeg har idag en arbeidstasjon med RM 450, men er ikke helt gira på kablene som fulgte med, alt for stive for min del. Finn en strømforsyning som er 100% modulær slik du slipper å slenge inn kabler som du ikke trenger. Asrock Z97E-ITX har 7 sata porter. Eller Gigabyte GA Z97N, som jeg har selv er også en kandidat. Om du skal bruke raidkort i tillegg spørs hvor seriøs du er med bygget. Skal du ha bare 6 disker så er det ikke rare kontrolleren du trenger, og da er det kanskje like greit med fakeraid, dog om hovedkortet går forsvinner også raidet Til viftene og viftekontrolleren som er i Node304 trenger du en molex plugg. Skaff deg en sata-power til Molex, så slipper du en ekstra kabel kun for molexen sin del. Det kommer til å bli trangt, så det må du bare allerede forberede deg på Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 Vil også legge til at prosessoren kan du bytte ut med G3258, og 16Gb minne og muligens en ssd til boot om du velger ASrock kortet som har 7 utganger, så bruker du resterende i raid 5 eller hva du enn velger. Om du ikke skal kjøre mer avanserte oppgaver enn FTP, nedlasting og streaming vil denne holde i massevis og du sparer deg nesten 900kr. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 Skal han bruke Plex er det en annen sak da det krever ganske mye ytelse ved transcoding. Da er ikke i5-en så dum å satse på om budsjettet tillater det. Lenke til kommentar
nine09 Skrevet 11. september 2014 Forfatter Del Skrevet 11. september 2014 Skal han bruke Plex er det en annen sak da det krever ganske mye ytelse ved transcoding. Da er ikke i5-en så dum å satse på om budsjettet tillater det. Jeg aner ikke hva Plex er en gang hehe. Eh.. Er det lurt? :/ Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Skal han bruke Plex er det en annen sak da det krever ganske mye ytelse ved transcoding. Da er ikke i5-en så dum å satse på om budsjettet tillater det. Jeg aner ikke hva Plex er en gang hehe. Eh.. Er det lurt? :/ Plex er en tjeneste som blant annet lar deg se på filmene og seriene du har på serveren, selv om du ikke er på samme nett. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Windows 8 fungerer sikkert helt utmerket som hjemmeserver. Eller vel, om man ser bort i fra at Windows 8 restarter som den føler for ved oppdateringer. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Windows 8 fungerer sikkert helt utmerket som hjemmeserver. Eller vel, om man ser bort i fra at Windows 8 restarter som den føler for ved oppdateringer. Server 2012 er også mer stabilt, i alle fall I min erfaring. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Kjører W8.1 på klientene og Server 2012 på serveren, kan ikke huske at noen av dem har krasjet noen gang, så stabilitet har nok begge i massevis. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Kjører W8.1 på klientene og Server 2012 på serveren, kan ikke huske at noen av dem har krasjet noen gang, så stabilitet har nok begge i massevis. Har opplevd Win 8.1 kræsj ca. mellom 75 og 100 ganger på forskjellige maskiner, og Server 2012 2 ganger på serveren min (brukte for mye ram, og OSet kræsjet til slutt) Lenke til kommentar
ahw_ Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 (endret) Som andre har sagt, media server (eller «transcoding») krever mye av CPU'en med mindre arbeid kan flyttes over til GPU'en. Skal du ha et såpass lite kabinett blir det kanskje litt vel trangt, varmt og bråkete med et godt skjermkort med aktiv kjøler.i5 4460 på opptil 3.4 GHz vil kanskje være nok for ditt bruk, men jeg ville valgt en kraftigere CPU eller en som kan overklokkes. Jeg har brukt en i5 2500K overklokket til 4.2 Ghz i noen år nå, og den sliter med video i høy kvalitet, med lav-middels komprimering og 1080p. Hvis du bare skal streame på lokalnettet, kan du bruke lavere komprimering. Selv med min CPU bør man ikke kjøre andre tunge programmer samtidig.Kan tenke meg at en CPU fra AMD med flere kjerner vil være en god idé pga. mer «multithreading»-ytelse for prisen.Du må ikke nødvendigvis kjøre Windows på serveren (spesielt ikke mtp. prisen på lisensen), men jeg ville valgt et operativ system ment for servere, som Windows Server 2012 R2, i stedet for Windows 8.1.Hvis du ikke har noe i mot å prøve Linux, kan du f.eks. se på XBMCbuntu eller noe lignende som har mye ferdig installert og satt opp. Har sett at XBMC har en plugin for torrents, men har ikke prøvd den. Ellers er FTP-server og annet noen få kommandoer unna. Endret 12. september 2014 av ahw_ Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 XBMCBuntu er nok ike den beste ideen for en server, da kan man heller se på feks. ubuntu server Lenke til kommentar
ahw_ Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 (endret) XBMCBuntu er nok ike den beste ideen for en server, da kan man heller se på feks. ubuntu server Trådstarter sa han var uerfaren, og server-distroer av Linux som Ubuntu Server og RedHat Server har ikke engang GUI, men dette kan installeres manuelt. Flere ting må installeres manuelt, mens XBMCbuntu og lignende (merk at XMBCbuntu ikke er ment som et endelig svar) stort sett har det som trengs for en mediaserver. Da er veien til FTP og andre ting kortere og enklere enn med en fersk installasjon av en server-distro. Bruker vi XBMCbuntu som et eksempel er det kanskje greit å si at den er basert på Ubuntu, og ikke Ubuntu Server (så vidt jeg vet). Likevel bruker en desktop-distro av Linux generelt lite ressurser sammenlignet med Windows Server, og trådstarter har allerede vurdert Windows 8.1 som bruker enda mer ressurser. Plex, som er nevnt tidligere her, er basert på XBMC, og den må man må så vidt jeg vet installere selv på en eksisterende installasjon av Linux. Det finnes en del andre mediaserver-programmer, og noen har kanskje en egen Linux-distro med alt du trenger til mediaserveren. Poenget er å gjøre det så enkelt som mulig for trådstarter, men jeg synes også at det beste er å sette opp OS'et fra bunnen slik at man har full kontroll. En viktig ting: Merk at hvis du skal installere BD-ROM (du sa optisk enhet) for å se på filmer, ikke regn med at du får noen som helst støtte for avspilling av filmer på blu-ray-plater, og spesielt ikke filmer med krypterte data (se BD+). Dette gjelder både Linux og Windows. Det skal visst være mulig å spille av disse filmene på Linux med litt filking, men det er ikke sikkert at det vil fungere optimalt. AnyDVD HD er en god en enkel løsning for Windows, og fungerer med hvilket som helst program som leser BD-plater. Endret 13. september 2014 av ahw_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå