Gå til innhold

RAID kontroller med ikke-stardard RAID

Anbefalte innlegg

Heisann,

Dårlig tittel på denne tråden desverre.

Men jeg er altså på jakt etter en RAID kontroller som støtter slike RAID-nivåer som typisk er i NAS, slik som drobo (BeyondRAID) og synology (Synology Hybrid Raid). Altså RAID der man ikke trenger å ha disker i like størrelser, og man kan utvide RAID'et med en ulike disker etterhvert for å øke tilgjengelig volum. Man kan vel også i disse RAID'ene bytte ut en mindre disk med en større for å utvide.

Finnes dette?

Bør helst være minst 6 sata-kontakter, men 8+ er å foretrekke.

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jaja... men det er ikke det jeg er ute etter. Er ute etter en HW-kontroller som oppfører seg som disse:
http://www.drobo.com/storage-products/capacity-calculator/

https://www.synology.com/en-global/support/RAID_calculator

Her kan du mikse disker med ulik størrelse, og bruke mer av diskene (altså de nedskalerer seg ikke). Prøv å dra inn disker med ulik størrelse i kalkulatorene jeg linket til, så ser du.

Er hjemmebruker. Bruker i dag en server med et eksternt 5-disks kabinett som kjører en fake-HW RAID5-løsning. Ene disken har feilet nå, og har ingen plass ledig heller, så vil gjerne oppgradere hele løsningen. Må ha en egen server, ettersom den må transcode video on-the-fly, noe en NAS ikke klarer, ihvertfall ikke til flere brukere samtidig.

Lenke til kommentar

Jaja... men det er ikke det jeg er ute etter. Er ute etter en HW-kontroller som oppfører seg som disse:

Jeg antar at disse NASene osv kjører egne SW-raid løsninger, og at det er derfor det er så fleksibelt. - Da treenger du bare en standard HBA (eller flere) med nok SATA-porter og en NAS-lignende software somfikser det.

- Det finnes flere, men selv bruker jeg UnRaid

Lenke til kommentar

Skal helst kunne kjøre på en Windows server, så ser ut som om FlexRAID eller StableBit sin løsning er grei. FlexRAID tilbyr sikkerhet gjennom paritet, mens StableBit gjennom duplisering av valgte filer/mapper.

Det er dog ingen som tilbyr ytelsesøkningen som f.eks RAID5 gir. Da hver fil er lagret på bare en fysisk disk. Det er jo både fordeler og ulemper me det så klart.

Noen som har erfaring med FlexRAID eller StableBit DrivePool?

Noen som har erfaring med en 8-ports HBA? Kan denne brukes: https://www.komplett.no/fujitsu-sassata-raid-ctrl-6gbs-01/657698

Heller litt mot StableBit, da jeg ikke trenger sikkerhet på alle filene, og de jeg trenger på er i egne mapper som jeg da kan velge å duplisere over flere disker.

Det er vel heller ingen spesiell grunn til å kjøpe spesielle NAS disker (sånn som WD RED) for slikt oppsett, da filer bare skrives til en disk, og de andre kan spinnes ned. (Med mindre man skriver til en mappe som dupliseres).

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

"Hipp hurra", på ein måda... Disken som feilet i raid-5 arrayet mitt lever igjen, og rebuild er igang. Bare en 100 timer til ferdig.

Anyway, fullt er det uansett, så må ha en annen løsning der jeg kan utvide etterhvert. Så ser nå på å kjøpe en HBA og 3x4TB disker (for å ta over alt på raid-arrayet, og så legge til de 5x2TB diskene fra arrayet til HBA'en som single disker).

Lenge siden du kjøpe Dell-kortet ditt sogndal94, for nå ligger alle kortene på rundt 550-600kr. Uansett ikke mange penger.

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

"Hipp hurra", på ein måda... Disken som feilet i raid-5 arrayet mitt lever igjen, og rebuild er igang. Bare en 100 timer til ferdig.

Anyway, fullt er det uansett, så må ha en annen løsning der jeg kan utvide etterhvert. Så ser nå på å kjøpe en HBA og 3x4TB disker (for å ta over alt på raid-arrayet, og så legge til de 5x2TB diskene fra arrayet til HBA'en som single disker).

Lenge siden du kjøpe Dell-kortet ditt sogndal94, for nå ligger alle kortene på rundt 550-600kr. Uansett ikke mange penger.

Kortet vart kjøpt i mai for ca 250Kr.

dell%20h310.PNG

Hiv deg på slutten av dinna foreks:http://www.ebay.com/itm/MegaRAID-SAS-9240-8i-Dell-PERC-H310-RAID-UCSA-801-RaidController-0-1-5-10-50-/201156951728?pt=Controller&hash=item2ed5e37eb0

Eventuelt kan DELL PERC 6 eller 5 vere noko

Endret av sogndal94
Lenke til kommentar

Skal ta kontakt med han, og sjekke litt mer rundt. Uansett er jo ikke 5-600kr veldig mange penger heller, men betaler jo gjerne så lite som mulig. Først må jeg finne ut om jeg har ledige PCI-E x8 spor i serveren.

Regner med det er grei skuring å få flashet disse kortene til IT mode.

Lenke til kommentar

Ja, da kjøpte jeg LSI 9240-8i på eBay. 4 timer etter jeg kjøpte det sluttet samme disken i raid-arrayet mitt å fungere. Og nå ser det ut som om det har gått helt i stå. Ikke mulig å komme inn på disken i det hele tatt. Filsystemet er RAW (ikke NTFS). Noen som vet om det er mulig å gjøre noe for å hente ut dataene? Er 7,5TB jeg gjerne skulle hatt! :p

550kr måtte jeg punge ut for dette kortet, tror kanskje prisene har økt litt. Ser ut som populære kort. Og alle auksjonene jeg har fulgt med på har endt opp på ca samme prisen. Så da la jeg litt mer i det, og fikk et splitter nytt kort i eske fra en ebay-butikk. OGså handlet jeg noen kabler også.

Ingen som har lyst på et pent brukt 5-disks kabinett fra Addonics med egen PSU og imontert port-multiplier?

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

Holder på med rebuild igjen nå. Og sist gang så var alt tilgjegelig mens rebuild holdt på, men det er ikke det nå, så er litt skeptisk.

Har windows på et 2-diskers raid1-array, og ser at ene disken der har røket også :p hahaha. For et jævla opplegg!

edit:

Rebuild ferdig klokken 08.00 i dag. Startet chkdsk, angrer allerede. Stått på i 2 timer allerede, endel filer igjen å sjekke.

a0Q5Nnl4.jpeg

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei igjen,

Nye spørsmål.

Har nå hatt en server med et LSI 9240-8i kort med 8 disker som fungerer utmerket over lengre tid. Problemet nå er at jeg trenger flere disker.

Så er det noe som heter SAS expandere. Hva er fordelen med en SAS expander kontra ett LIS 9240-8i kort til?

Jeg har begrenset med PCI-e slotter på hovedkortet, men sas expandere må vel også plugges i et pci-e-spor?

Kan jeg få flere enn 8 porter til med en sas expander?

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

Jeg trenger dette med t-skje...

LSI 9240 som jeg har nå er flashet til IT mode. Vil hver av diskene jeg kobler til sas exp. også vises som single disker?

Bruker jeg begge portene på LSI-kortet mitt, og kobler til sas exp?

Hvor mange SATA porter kan jeg få totalt med det kortet jeg har, pluss den sas exp som Nizzen linker til?

Lenke til kommentar

Jeg trenger dette med t-skje...

LSI 9240 som jeg har nå er flashet til IT mode. Vil hver av diskene jeg kobler til sas exp. også vises som single disker?

Bruker jeg begge portene på LSI-kortet mitt, og kobler til sas exp?

Hvor mange SATA porter kan jeg få totalt med det kortet jeg har, pluss den sas exp som Nizzen linker til?

Kontrolleren din vil styre expanderen. Er kontrolleren i it mode, så blir expanderen også det.

Du bruker en minisasport for å koble til en minisasport på expanderen. Du "mister" 2 minisasporter. Du ser hvor mange porter expanderen har og tar bort en. Det er svaret. Du bruker 8087 til 8087 minisaskabel for å koble dem sammen. Slike kabler følger som regel med når man kjøper ny kontroller.

Jeg har vel 20 stk liggende :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...