Gå til innhold

Skatte inntekt fra youtube?

Elianya

Anbefalte innlegg

Jeg visste ikke hvor jeg skulle legge denne, så jeg la den her.

Jeg la for en liten stund ut en youtube video som ble ganske populær og fikk over 6,2 millioner visninger. Jeg vet ikke hva jeg har tjent enda før i midten av september, men det jeg lurer på er altså skatt.

Jeg har prøvd å google litt, men finner ingen konkrete eksempler. Er det noen av dere som vet hvordan det er med skatt på slike ting? Eventuelt hvor mye jeg må skatte, etc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du ser anslåtte inntekter i google analytics.

Du må nok skatte det som all annen inntekt. Jeg tjener ca 40-60k i året på YT så er usikker på om jeg må betale (har jo frikort). Kan sperre slik at jeg ikke får mer enn grensa.

Jukin Media har "kjøpt" filmen, så jeg ser ingenting under google analytics.

Er det ikke noe som heter hobbyinntekt, som er skattefri? Ville da tro dette falt under den kategorien?

Lenke til kommentar

Du må nok skatte det som all annen inntekt. Jeg tjener ca 40-60k i året på YT så er usikker på om jeg må betale (har jo frikort). Kan sperre slik at jeg ikke får mer enn grensa.

Er det ikke noe som heter hobbyinntekt, som er skattefri? Ville da tro dette falt under den kategorien?

Kommer an på hvor mye du tjener. Tror det ligger på 50k. Men har du fått så mange visninger som du sa og har benyttet reklame fra adsense e.l. så har du nok tjent mer enn 50k. Jeg har ca. 10,5kr per 1000 visning.
Lenke til kommentar

Men jeg har et spm selv. Jeg tjener ca 4000 i måneden på YT. Men jeg er under 18 og jeg tror jeg da egentlig ikke har lov til å tjene penger på det via min konto (får det på brukskontoen jeg har). Hvordan skal jeg betale skatt på det, da jeg egentlig ikke har mulighet til det?

Moren min (eneforsørger) vet ikke noe om dette og jeg tror hun vil bli veldig sint om hun finner ut (noe hun vil gjøre uansett).

Lenke til kommentar

Kommer an på hvor mye du tjener. Tror det ligger på 50k. Men har du fått så mange visninger som du sa og har benyttet reklame fra adsense e.l. så har du nok tjent mer enn 50k. Jeg har ca. 10,5kr per 1000 visning.

Hvis det stemmer at jeg tjener rundt 10,5kr per 1000 views, så har jeg da tjent rundt 33000kr, som er under 50tusen. Er alt under 50tusen skattefritt, eller hvordan fungerer det?

Lenke til kommentar

Hvis det stemmer med 10,5kr per 1000 views, så har jeg tjent ca 32000kr. Så alt under 50tusen er eventuelt skattefritt?
Jeg hadde i alle fall tjent 50k på en mnd hvis jeg hadde aktivert adsense når videoen var veldig populær.

Tror ikke det er noe grense på 50k. Du får sjekke skatteetaten. Jeg er under 18 og har derfor frikort, så hvis jeg holder igjen betaling til under 40k i året, slipper jeg skatt.

Lenke til kommentar

Det står mye greit forklart på skatteetaten.

Her kan du beregne skatten du er nødt å betale: http://www.skatteetaten.no/upload/Applikasjoner/Enkel2014_20140407.htm

Du betaler ikke skatt før du går over 39 950kr. Alt over dette må skattes for.

Med 6,2 millioner views, så blir det 65100 med 10,5kr per 1000 views.

Dette blir ca 4410kr (6,7 %) i skatt om du fører det opp på de fleste formene for "annen inntekt".

Dette føres da opp på selvangivelsen, og betales dermed neste år.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det står mye greit forklart på skatteetaten.

Her kan du beregne skatten du er nødt å betale: http://www.skatteetaten.no/upload/Applikasjoner/Enkel2014_20140407.htm

Du betaler ikke skatt før du går over 39 950kr. Alt over dette må skattes for.

Med 6,2 millioner views, så blir det 65100 med 10,5kr per 1000 views.

Dette blir ca 4410kr (6,7 %) i skatt om du fører det opp på de fleste formene for "annen inntekt".

Dette føres da opp på selvangivelsen, og betales dermed neste år.

Selvfølgelig, regnet visst ut ifra 3mill istedenfor 6mill jeg! Jeg fikk beregnet at jeg skal betale ca. 16tusen i skatt i året, etter fradrag for enslig forsørger etc. Men noe gjorde jeg sikkert feil! I fjord betalte jeg 18tusen i skatt, og fikk igjen samme sum på skatten. Har ganske så lite utbetalt som regnes som lønn.

Får bare føre opp alt jeg tjener på selvangivelsen hvertfall!

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...