Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsgiver fjerner timer fra timelister


Dragen

Anbefalte innlegg

Hvis en arbeidsgiver pålegger de ansatte å skrive egne timelister, og mener at timelistene er feil, hva kan arbeidstager gjøre da?

 

Eksempel:

"Lise" har jobb som selger i butikk, og jobber og skriver opp 150 timer på en måned.

Arbeidsgiver mener at hun jobbet 111 timer.

Arbeidsgiver betaler lønn for 111 timer.

 

Arbeidsgiver har ingen andre metoder enn Lises loggbok for å bokføre arbeidstid, og det er ingen registrering av selger i kassa.

 

Er denne loggboken tilstrekkelig som bevis for at Lise har jobbet disse 39 timene hun ikke har fått betalt for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

39 timer ulønnet arbeid som pauser, altså 78 halvtimespauser? På en måned?

 

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78210#Når_arbeidsgiver_ikke_vil_betale

 

Lise bør kontakte arbeidsgiver snarest og be om begrunnelse for at h*n mener Lise har jobbet kun 111 timer den aktuelle måneden. Om Lise ikke er overbevist, bør hun sende et rekommandert brev til arbeidsgiver med sine krav og en ukes betalingsfrist. Om arbeidsgiver ikke etterkommer, kan Lise ta saken videre til forliksrådet. Om det i forliksrådet eller lenger opp i rettssystemet resulterer i et forlik eller en dom, kan utestående lønn tvangsinndrives via namsretten.

 

Om betalingsuviljen er likviditetsbetinget kan Lise begjære arbeidsgiver konkurs. Dette er tydeligvis en noe mer komplisert prosess, men om arbeidsgiver faktisk ender opp med å bli slått konkurs kan Lise få lønnsgaranti, men dette må hun isåfall søke om innen 6 mnd etter konkursåpning.

 

https://www.nav.no/no/Bedrift/Oppfolging+og+rapportering/Permittering+og+omstilling/Lonnsgaranti

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man får spørsmål "kan du jobbe dag x klokkeslett y til z". Eller man får en avtale med fastsatte dager og timer. Også skriver man opp selv hvilke dager og timer man har jobbet. Da er jo dette et dokument som vitner om ditt arbeid? Og forespørselen om man kunne arbeide på de aktuelle tidspunktene er en avtale. Så hvordan kan en arbeidsgiver stå imot slike bevis?

 

Jeg har erfaring med jobb der man skriver opp timer man har jobbet. Og vel kan det oppstå feil i lønninger osv, men aldri noen gang har det skjedd at det papiret/dokumentet man har fyllt ut dag for dag med arbeidet timer ikke får siste og avgjørende ord i saken.

 

Hvis ikke er dette tyver på nøyaktig samme måte som om den ansatte hadde stjelt varer eller verdier fra bedriften.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Hvordan klarer dere å skrive elleve innlegg uten å svare på det konkrete spørsmålet som stilles?

 

Er denne loggboken tilstrekkelig som bevis for at Lise har jobbet disse 39 timene hun ikke har fått betalt for?

 

Den vil være tilstrekkelig forutsatt at det ikke finnes motbevis (Lise har skrevet timer for en dag arbeidsgiver kan bevise at hun ikke var der), at det ikke finnes elementer som trekker ned bevisverdien (Lise har f.eks. ikke fulgt instrukser om å logge fra-til-timeantall per dag, men har fylt ut en sum timer per uke), og at det ikke finnes momenter som trekker Lises troverdighet i tvil (loggboken er bare så troverdig som Lise er).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...