Gå til innhold

Sløsekalkulatoren - Hvor mye sløser du?

PgUp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eneste jeg virkelig kan se som "sløsepunkter" på den listen der er snus/røyk.

Heldig for meg at jeg ikke driver med noen av delene.

Å kalle mat/drikke/kultur for sløsning... Forburk i så fall.

Enig med deg! Noe av det som går under sløsing her vil jo andre kalle prioriteringer. Man kan jo si at det er sløsing å lease en bil hvis man kan kjøre buss, men det er en prioritering folk må gjøre. Det samme gjelder alkohol, restaurantbesøk, kultur, osv. Man er ikke strengt avhengig av det, men jeg tjener mine egne penger og tror livskvaliteten synker hvis jeg ikke bruker penger på denslags, så jeg regner det definitivt ikke som sløsing. Brus og godteri går under dagligvarer, ettersom jeg kun spiser det i helger.

Lenke til kommentar

Som andre har påpekt, så er ikke alt dette sløsing. Bruker du noen hundre kroner i uka på restaurantbesøk og hurtigmat, så betyr det ikke at alternativet er gratis. Når det gjelder de fleste andre kategoriene så kan sikkert de fleste spare inn noe her og der, men å kalle resten for "sløsing" blir bare dumt. Lever man et helt liv uten impulsshopping, blader, kulturelle arrangementer, god mat & drikke og annet, da sparer man masse penger men man lever et fattig og trist liv.

Å bruke litt penger på disse tingene er ikke sløsing, det er en investering i økt livskvalitet.

Lenke til kommentar

Som andre har påpekt, så er ikke alt dette sløsing. Bruker du noen hundre kroner i uka på restaurantbesøk og hurtigmat, så betyr det ikke at alternativet er gratis. Når det gjelder de fleste andre kategoriene så kan sikkert de fleste spare inn noe her og der, men å kalle resten for "sløsing" blir bare dumt. Lever man et helt liv uten impulsshopping, blader, kulturelle arrangementer, god mat & drikke og annet, da sparer man masse penger men man lever et fattig og trist liv.

Å bruke litt penger på disse tingene er ikke sløsing, det er en investering i økt livskvalitet.

Veldig enig med deg! Klart, går disse pengene på mastercard er det en annen sak..

Lenke til kommentar

går disse pengene på mastercard er det en annen sak..

Vel... Om man bruker kontanter, debitkort, kreditkort, bitcoin eller andre betalingsmidler, det betyr i seg selv ingenting. Hvis du derimot mener at det er en annen sak om man bruker penger man ikke har på forlystelser som strengt tatt ikke er nødvendige, da er jeg naturligvis helt enig.
Lenke til kommentar

går disse pengene på mastercard er det en annen sak..

Hvis du derimot mener at det er en annen sak om man bruker penger man ikke har på forlystelser som strengt tatt ikke er nødvendige, da er jeg naturligvis helt enig.

Det var så klart dette jeg mente, dog dårlig forklart :)

Lenke til kommentar

Tanken er vel ditt forbruk på ting som ikke strengt talt er nødvendig, men gøy alikevel. Poenget er å gjøre deg bevisst på at jevnt pengebruk på slike varer ofte kan koste mer enn det smaker i det lange løp. Ingen vits i å føle seg fornærmet eller tenke at alt er bortkastet penger eller sløseri i så måte ;) Er bare for gøy!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...