B.R Skrevet 26. august 2014 Del Skrevet 26. august 2014 Øver på stjernebilder. Hva syns dere ???? Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
HSP Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 Nå har jeg ingen erfaring med stjernebilder, men første inntrykk er rett og slett at - her var det lite. En og annen lysende flekk på en mørk blå bakgrunn. Jeg ser det finnes masse tutorials på star photography, så hvis jeg hadde vært deg hadde jeg søkt litt og prøvd å lære litt av de som kan det. Ellers synes jeg ofte at denne type bilder blir en del bedre om man har med noe i forgrunnen, litt landskap, noen silhuetter av trær - ett eller annet for å få litt dybde. Jeg tok et raskt søk og her var det en del inspirende bilder:http://www.davemorrowphotography.com/p/tutorial-shooting-night-sky.html Beklager om jeg var litt kritisk, men måten du skriver på viser til at du ønsker litt kritkk. Litt øving så kommer det seg sikkert. Henning Lenke til kommentar
B.R Skrevet 27. august 2014 Forfatter Del Skrevet 27. august 2014 Nå har jeg ingen erfaring med stjernebilder, men første inntrykk er rett og slett at - her var det lite. En og annen lysende flekk på en mørk blå bakgrunn. Jeg ser det finnes masse tutorials på star photography, så hvis jeg hadde vært deg hadde jeg søkt litt og prøvd å lære litt av de som kan det. Ellers synes jeg ofte at denne type bilder blir en del bedre om man har med noe i forgrunnen, litt landskap, noen silhuetter av trær - ett eller annet for å få litt dybde. Jeg tok et raskt søk og her var det en del inspirende bilder:http://www.davemorrowphotography.com/p/tutorial-shooting-night-sky.html Beklager om jeg var litt kritisk, men måten du skriver på viser til at du ønsker litt kritkk. Litt øving så kommer det seg sikkert. Henning Takk for svar. Ja rett frem ærlige tilbakemeldinger ønsker jeg meg. Sånn som du skriver. For å lære må man jo ha tilbakemeldinger og det er fint å få andres syn på det. Takk for bra tilbakemelding. skal sjekke linken. Lenke til kommentar
Harald Gjerholm Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 Jeg ser Karlsvogna - ikke dårlig bare det. Ellers enig med hsp. Lenke til kommentar
Larsskv1981 Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 Klar fremgang! Du kan prøve med en lang eksponering på 30 sek, med de innstillingene du har nå, blender f/3.5 og ISO 1600 (eller høyere). Bare sånn at du erfarer hvordan det funker, og hvilke muligheter du har med manuelle innstillinger. Lenke til kommentar
Larsskv1981 Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 Klar fremgang! Du kan prøve med en lang eksponering på 30 sek, med de innstillingene du har nå, blender f/3.5 og ISO 1600 (eller høyere). Bare sånn at du erfarer hvordan det funker, og hvilke muligheter du har med manuelle innstillinger. For øvrig, enig med første innlegg. Slike bilder blir mye bedre når du har med trær, horisont eller lignende. Snø og måneskinn kan for eksempel funke bra. Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Eksponeringsmessig er dette bildet nermest perfekt, det er ingen stjernespor, og ingen kamerarystelser synlig. Fokus er også veldig nære. Kun mikroskopisk ute av fokus, om det ikke er pga optikken og blender. Alikevel nok ute av fokus til at du mister detaljer i bilde. (husk å refokuser for hver 3-5c temperaturendring, og bruk live-view fremfor søker pga maksimal presisjon). På ditt tidligere bilde så det ut som det var mer en bare startrails pga. for lang eksponering som var problemet. Sto kameraet helt stødig, og brukte du utløser med forsinkelse? Hvis ja, er det bildestabilisering aktivert? I såfall, få det av! Det som ble nevnt tidligere her, at det var "lite" i bildet ditt, både er det, og er det ikke - ja, vet det høres rart ut, men la meg forklare... Klart, det er kun karlsonsvognen i bildet, så ting vil ikke bare magisk dukke opp, og på denne brennvidden i dette himmelområdet er det rett og slett ikke veldig mye å se annet en stjerner. Men du har nok alikevel mer informasjon i dette bilde en du tror, bare at det er begravd i en jungel av støy, men dette betyr alikevel ikke at informasjonen ikke er der. Dette kan du lettest kompensere for ved å ta mange "like" bilder (jo fler jo bedre, men klarer du å ta i allefall, la oss si 20-30, er vi langt på vei, selv 10 vil gi betydelig forbedring) og slå de sammen. Ettersom signalet (fra stjernene for eks) som treffer sensoren er fast, mens støyen tilfeldig, vil signal til støyforholdet økes drastisk, og kombinerer du nok bilder vil sluttbildene dine vil ha et signal til støynivå som overgår enkeltbildene til selv de beste systemkameraene på markedet i dag. Det som du bør gjøre før du går ut og knipser mange bilder for å slå de sammen er å deaktivere "lang-eksponering støyreduksjon", om du har dette på (oppdages ved at kameraet ved for eks et 10 sekunders bilde er opptatt i 10 sekunder til etter at bilde er tatt). Dette er hovedsakelig for å spare tid, da flere bilder er mye nyttigere en å fjerne varme pixler, og varme pixler fjerner seg selv uansett med nok bilder. Skal du kun ta enkeltbilder dør dette dog være på. Aller viktigst er det alikevel å ta bilder i rå-format, og KUN bruke de bildene - uten dette er hele metoden nermest bortkastet. Anbefaler programmet DeepSkyStacker, da det er både gratis, og relativt lett å bruke. De har også en godt forklart brukerveiledning på hjemmesiden sin. Programmet støtter rå-bildene til de fleste kameraer i dag, men om det mot formodning skulle være et problem er det bare å konvertere bildene til ukomprimert TIF først. Om noe skulle være uklart om denne prosessen er det bare å spørre. Bare pass på at fokus er helt 100% perfekt, ellers fungerer ikke programmet. Merk at alt dette kun gjelder for å forbedre bilder tilsvarende det du har tatt her, og normaltsett fungere dårlig på for eks. bilder av melkeveien, og vil ikke fungere i det heletatt på bilder hvor landskap er med i bilde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg