Sigmoideus Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Sånn. Etter litt tid så har jeg oppdatert reisesiden min... http://www.endeligferie.com/ Jeg valgte å bruke Mikka sin logo, og "stjal" litt av den til å lage en ny meny. Har også gjort siden litt mer luftig, og oversiktelig. Men den har kanskje blitt litt "tynn"? Håper at annonsene som jeg får inn på siden ikke skal gjøre den så kjedelig og åpen som den er nå. De vil komme på motsatt side av menyen. Nå... Hva syns dere? Har jeg gjort en dårlig jobb, eller er dette akseptabelt til å være en amatør? Kritikk mottas, men gjerne også litt ros... Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Joda, det så ikke verst ut det du.. Men et par ting; Har sagt det før og sier det igjen: Times New Roman gjør seg dårlig, ja til det meste egentlig. Og jeg synes også at du burde få deg et preload-script til menybildene dine. Lenke til kommentar
Sigmoideus Skrevet 26. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2003 (endret) Joda, det så ikke verst ut det du..Men et par ting; Har sagt det før og sier det igjen: Times New Roman gjør seg dårlig, ja til det meste egentlig. Og jeg synes også at du burde få deg et preload-script til menybildene dine. Noen forslag til annen font som gjør seg bedre? Åpen for forslag... Og når det gjelder script... Har jo ikke peil på det, for som sagt, jeg er ingen verdensmester på dette:-) Preload? Betyr det noe sånt at den laster opp over-bildene før du fører musa over dem eller noe? Endret 26. oktober 2003 av EndeligFerie Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Preload-script laster over-bildene i det en kommer inn på siden. Slik at du slipper å vente det ene sekundet når du bruker menyen. Finnes mange forskjellige av disse javascriptene. Utfør et f.eks Google søk på preload-script eller no så finner du nok det du leter etter. Her er et eksempel, denne kan du sikkert bruke; <script> var myimages=new Array() function preloadimages(){ for (i=0;i<preloadimages.arguments.length;i++){ myimages[i]=new Image() myimages[i].src=preloadimages.arguments[i] } } //Enter path of images to be preloaded inside parenthesis. Extend list as desired. preloadimages("images/01-over.gif","images/02-over.gif","images/03-over.gif","images/04-over.gif","images/05-over.gif") </script> Du endrer bare plassering og navn på bildene og trekker fra/legger til etter behov. Av fonter kan du f.eks bruke Verdana, Tahoma eller Arial, som jeg synes er de peneste og også de mest brukte. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Gøy å se at du bruker logoen min! Ettpar ting... Synes linjene i tekstene blir litt for lange. Dette kan føre til at teksten blir vanskelig og tung å lese (blant annet derfor bruker man spalter i aviser o l). Ser også at noen av artiklene har bilder, og at disse bildene kommer under selve teksten. Hva om du hadde lagt teksten litt til høyre, og satt bildene i en kolonne til venstre? Omtrent slik: _______________ |bilde bilde bilde b| Barcelona er en fin by og bla bla bla |bilde bilde bilde b| dette er en eksempeltekst, bla bla |bilde bilde bilde b| Forresten så har jeg faktisk vært i b- |bilde bilde bilde b| arcelona. To ganger, faktisk! Yeah! |bilde bilde bilde b| Videokameraet til han far ble stjålet |bilde bilde bilde b| mens vi satt på Burger King ved den |bilde bilde bilde b| den derre plassen midt i byen, vettu. |______________| Den med alle duene. Well, whatever. Tror det kunne gjort tekstene litt mindre kjedelig. Hvis du i tillegg bruker en litt mindre skrift, og bytter til fx verdana, blir dette toppers! Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Nå ble siden uttalige ganger bedre enn den tidligere. Grattis! Lenke til kommentar
Sigmoideus Skrevet 26. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2003 Gøy å se at du bruker logoen min! Ettpar ting... Synes linjene i tekstene blir litt for lange. Dette kan føre til at teksten blir vanskelig og tung å lese (blant annet derfor bruker man spalter i aviser o l). Ser også at noen av artiklene har bilder, og at disse bildene kommer under selve teksten. Hva om du hadde lagt teksten litt til høyre, og satt bildene i en kolonne til venstre? Omtrent slik: _______________ |bilde bilde bilde b| Barcelona er en fin by og bla bla bla |bilde bilde bilde b| dette er en eksempeltekst, bla bla |bilde bilde bilde b| Forresten så har jeg faktisk vært i b- |bilde bilde bilde b| arcelona. To ganger, faktisk! Yeah! |bilde bilde bilde b| Videokameraet til han far ble stjålet |bilde bilde bilde b| mens vi satt på Burger King ved den |bilde bilde bilde b| den derre plassen midt i byen, vettu. |______________| Den med alle duene. Well, whatever. Tror det kunne gjort tekstene litt mindre kjedelig. Hvis du i tillegg bruker en litt mindre skrift, og bytter til fx verdana, blir dette toppers! Har faktisk vært inne på tanken selv, og har prøvd å fått det til. Jeg regner med at det kommer til å bli en endring der, for jeg er helt enig med deg at det blir langt og kjedelig med masse tekst. Folk gir vel nesten opp å lese når det blir så mye tekst på en gang... Og takk til vedkommende som kom med ros :-) Skal fortsette å gjøre siden bedre, blant annet siden med linker, som ser helt forj... ut akkurat nå. I tillegg skal jeg vurdere forslaget om annen font, pluss at jeg har tenkt til å lage en side med litt historikk om siden. Ta en PrintScrean etter hver store forandring, slik at man kan se utviklingen. Pluss til statestikk... Noen som har tro på at siden kan bli en suksess? Har litt problemer med å gjøre den kjent... Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 For å sitere deg: <font face="Times New Roman"Den er lei. Jeg ville ikke valgt den skriften. Og på linkene (alfabetet) på "utlandet"-siden, ville jeg lagt inn <style>A { color: #xxxxxx; } A:hover { color: #xxxxxx; }</style> Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 (endret) Siden ser mildt sagt føkket ut i 800x600 Ser bare øverste halvdel av logoen, footeren (bildet i bunnen) stemmer ikke med resten av sirkelen, får en liten horisontal scroller. I tilleg ser overskriftene omtrendt slik ut: __________________________ Velkommen!__________________________ og ___________Endelig Ferie.com trenger din _ hjelp____________________ Ikke så delikat nei : Og btw, Times New Roman? Endret 27. oktober 2003 av Loomy Lenke til kommentar
Sigmoideus Skrevet 27. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2003 (endret) Siden ser mildt sagt føkket ut i 800x600 Ser bare øverste halvdel av logoen, footeren (bildet i bunnen) stemmer ikke med resten av sirkelen, får en liten horisontal scroller. I tilleg ser overskriftene omtrendt slik ut: __________________________ Velkommen!__________________________ og ___________Endelig Ferie.com trenger din _ hjelp____________________ Ikke så delikat nei : Og btw, Times New Roman? Siden er lagt opp til 1024 x 786 oppløsning, da det er få som bruker 800 x 600 lengre. Og hadde jeg lagt opp siden til 800 x 600 så hadde det blitt veldig smått for de som brukte veldig høy oppløsning. Så der er grunnen til det. Så ja, siden ser nok ikke ut i den oppløsningen, men da får du vaske vinduet, så ser den nok ut :-) Skriften skal jeg endre på, det er herved bestemt. Så skal jeg gjøre den mindre. Så har jeg som Mikka skrev også, tenkt å legge bildene inn i teksten slik at teksten ikke blir som kjedelig. Men hva med tekstene som ikke har bilder? Lagde en tredelt tabell med teksten i den midterste slik at linjene ikke ble så lange. Men da ble det mye luft mellom tekst og meny, og det så i grunn dumt ut det også. Her kunne jeg trengt noen tips... Endret 27. oktober 2003 av EndeligFerie Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Ikke si at du har brukt frames. Jeg ville valgt table hadde jeg vært deg. Og ikke laget siden i 1024, som du sier. Lag siden mindre og midtstill den slik at uansett oppløsning, vises den. Og midt på siden. Det er bullshit at det ikke er noen som bruker 800*600 som oppløsning i dag! Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 (endret) Faktisk er det nesten like mange som bruker 800x600 som 1024x768+ Og det er, IMHO, en stor tabbe å "drite" i de som bruker lavere oppløsninger når man lager en "kommersiell" nettside. Ville du kjøpt noe fra et firma med "et vrak av en side"? : Trodde ikke det nei... Du kan selv se hvordan den ser ut ved å stikke inn her: http://www.unk.edu/computing/styleguide/resizer.html Og btw, den ser ikke himmelsk ut i 1600x1200 heller : Endret 27. oktober 2003 av Loomy Lenke til kommentar
Sigmoideus Skrevet 27. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2003 (endret) Ikke si at du har brukt frames. Jeg ville valgt table hadde jeg vært deg. Og ikke laget siden i 1024, som du sier. Lag siden mindre og midtstill den slik at uansett oppløsning, vises den. Og midt på siden. Det er bullshit at det ikke er noen som bruker 800*600 som oppløsning i dag! Ja ja, jeg har jo vært inne på andre forumer som sier stikk motsatt da... Hmmm. Jeg er jo ingen ekspert, så derfor brukte jeg det jeg kunne, dermed ble det frames. Og siden blir midtstilt i alle oppløsninger, unntatt de lavere enn 800*600... Og til du som sier at den ikke ser himmelsk ut i 1600 * 1200. Hvordan lage en side som ser himmelsk ut i alle oppløsninger? Det er nemlig ikke så lett, ihvertfall ikke for meg. Det vil ihvertfall ikke ser bedre ut i 1600 x 1200 hvis jeg gjør den lesbar i 800 x 600... Endret 27. oktober 2003 av EndeligFerie Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Ikke si at du har brukt frames. Jeg ville valgt table hadde jeg vært deg. Og ikke laget siden i 1024, som du sier. Lag siden mindre og midtstill den slik at uansett oppløsning, vises den. Og midt på siden. Det er bullshit at det ikke er noen som bruker 800*600 som oppløsning i dag! Ja ja, jeg har jo vært inne på andre forumer som sier stikk motsatt da... Hmmm. Jeg er jo ingen ekspert, så derfor brukte jeg det jeg kunne, dermed ble det frames. Og siden blir midtstilt i alle oppløsninger, unntatt de lavere enn 800*600... Og til du som sier at den ikke ser himmelsk ut i 1600 * 1200. Hvordan lage en side som ser himmelsk ut i alle oppløsninger? Det er nemlig ikke så lett, ihvertfall ikke for meg. bredde i % istedenfor i pixler :-) Lenke til kommentar
Sigmoideus Skrevet 27. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2003 (endret) Ikke si at du har brukt frames. Jeg ville valgt table hadde jeg vært deg. Og ikke laget siden i 1024, som du sier. Lag siden mindre og midtstill den slik at uansett oppløsning, vises den. Og midt på siden. Det er bullshit at det ikke er noen som bruker 800*600 som oppløsning i dag! Ja ja, jeg har jo vært inne på andre forumer som sier stikk motsatt da... Hmmm. Jeg er jo ingen ekspert, så derfor brukte jeg det jeg kunne, dermed ble det frames. Og siden blir midtstilt i alle oppløsninger, unntatt de lavere enn 800*600... Og til du som sier at den ikke ser himmelsk ut i 1600 * 1200. Hvordan lage en side som ser himmelsk ut i alle oppløsninger? Det er nemlig ikke så lett, ihvertfall ikke for meg. bredde i % istedenfor i pixler :-) Da hadde nok siden blitt helt forskrudd, dessverre. For venstremenyen, hovedsiden, høyresiden, logoen på toppen, og bunnen er alle en ramme hver, som må være en bestemt størrelse, ellers hadde ikke siden blitt en sirkel. Utenpå hele selve siden ligger det rammer rundt som utvider seg etter oppløsningen, slik at det blåfargede feltet blir større etter hvor stor oppløsning siden har... Hvis jeg skal gjøre siden lesbar til 800 x 600, må jeg lage helt nye buer på alle fire sidene, og da blir siden utrolig liten i en 1600 x 1200. Jeg vet at samtlige syns dette er utrolig tungvint og bare klør i hendene etter å vise meg hvor skapet står:-) Men som sagt, jeg kan ikke mere, og utfra utgangspunktet mitt i hva programmering og lignende angår, har siden blitt overraskende bra... Endret 27. oktober 2003 av EndeligFerie Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 statiske dimensjoner... :smile: Lenke til kommentar
Sigmoideus Skrevet 27. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2003 Kan jo legge til at hovedsiden til denne siden heller ikke er optimal for 800 x 600. Så det så Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 (endret) Kan jo legge til at hovedsiden til denne siden heller ikke er optimal for 800 x 600. Så det så Han kan gjerne ligge det i <title> også - med store bokstaver, en popup med... <h1>Denne siden støtter ikke 800x600</h1> ...er heller ikke å forakte. Og hvorfor stoppe der? Kan lempe inn en artikkel og egen hovedmenyknapp for info om oppløsninger som støttes : Men asså... Skjønner godt at det ikke er så fristende å lage ny layout nå. Den du har nå er faktisk bra - men den har uten tvil et par minus, som du bør ha i bakhodet hvis du noengang skal lage en nye side. Endret 27. oktober 2003 av Loomy Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Ser ut slik som den skal til meg iaffal. Saken med den siden er at den faktisk ikke er så veldig godt oppbygget rent teknisk, synes jeg. Greia er at den er bygget opp i stor grad med frames, og dermed blir det ikke fullt så enkelt å gjøre den fin i alle oppløsninger. Hvis du hadde brukt fx tables, ville du enkelt kunne gjøre slik at hele siden så likedan ut i alle oppløsninger. Hvis du tenker mye over det, kunne du også kanskje ha laget løsninger som gjorde at buene tilpasset seg etter størrelsen på vinduet. Ikke nødvendigvis med script. Lenke til kommentar
Sigmoideus Skrevet 27. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2003 Ser ut slik som den skal til meg iaffal. Saken med den siden er at den faktisk ikke er så veldig godt oppbygget rent teknisk, synes jeg. Greia er at den er bygget opp i stor grad med frames, og dermed blir det ikke fullt så enkelt å gjøre den fin i alle oppløsninger. Hvis du hadde brukt fx tables, ville du enkelt kunne gjøre slik at hele siden så likedan ut i alle oppløsninger. Hvis du tenker mye over det, kunne du også kanskje ha laget løsninger som gjorde at buene tilpasset seg etter størrelsen på vinduet. Ikke nødvendigvis med script. Joda, den tekniske løsninger en nok ikke den beste, men den beste jeg klarte :-) Hmmm, laget buen så den tilpasset seg størrelsen etter vinduet sier du? Hørtes bra ut, men går det med et jpg-bilde som buene faktisk er? Eller blir det slik at jeg må ha en bue for hver enkel oppløsning og får et script eller noe til å lese hva slags oppløsning skjermen er og dermed bruker det buebilde som er for den oppløsningen? For hvis man bruker et jpg bilde vil jo det se stygt ut hvis det blir strekt? Fx tables vet jeg ingenting om, men du har kanskje en link der jeg kan lære mer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå