Seigmann99 Skrevet 26. august 2014 Del Skrevet 26. august 2014 Hei! Jeg har fått en oppgave i samfunnsfag om den kalde krigen, som er som dette: "Gjør rede for den kalde krigen, med hovedvekt på våpenkappløpet og konfliktene utenfor Europa. Du kan velge å ta utgangspunkt i noen av disse stikkordene: - Atomvåpenkappløpet - Trumandoktrinen - Koreakrigen - Vietnamkrigen" Kunne noen kanskje forklart meg litt hva dette vil si, og eventuelt hvor jeg kan finne informasjon om disse tingene. Håper på svar! Lenke til kommentar
DippyDawg Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 (endret) Det er et spennende og omfattende tema. Veldig kort fortalt: Den kalde krigen (19451991) var rivaliseringen som utviklet seg etter den andre verdenskrig mellom gruppene av nasjoner som praktiserte ulike ideologier og politiske systemer. På den ene siden var Sovjetunionen (USSR) og dens allierte, referert til som Østblokken. På den andre siden var USA, vesteuropeiske land og deres allierte, referert til som Vestblokken. Konflikten ble kalt den kalde krigen fordi den aldri førte til direkte kamper eller en «varm» storkrig.(wiki) Du får søke litt på google. Endret 27. august 2014 av DippyDawg Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 Hot tips kan være å fokusere på Cuba-Krisen og hvordan denne kan ha vært med på å sørge for at ikke senere konflikter eskalerte til noe større og varmere. Det er en vinkling som lett kan forsvares, og som er litt mer original enn de fleste problemstillingene man gjerne bruker på vgs. Lenke til kommentar
DippyDawg Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 Cubakrisen var skumle greier. Har vel aldri verken før eller senere hvert så nær en atomkrig. Lenke til kommentar
Seigmann99 Skrevet 27. august 2014 Forfatter Del Skrevet 27. august 2014 Tusen takk for alle svarene! Lenke til kommentar
DippyDawg Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 Tusen takk for alle svarene! Det var så lite så... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå