Gå til innhold

Rygg og biceps på samme dag?

Woola

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på 17 år som trener stryke 5 ganger i uka. Jeg har trent en stund og trener rygg og biceps på tirsdager. Jeg trener også triceps sammen med bryst. Jeg bare lurte på om jeg burde fortsette med det eller om jeg burde trene biceps og triceps på en egen dag.

Jeg prøver å bli stor og vil få best mulig ut av øktene mine, så hvis jeg vil få bedre resultater av å trene armer en annen dag vil jeg begynne med det.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Unødvendig avansert?

Med helkropp 3x uka hadde du blitt større om det er det som er målet.

Det du kjører er typsik styrkeprogram hvor det er delt opp for bervesystemets del.

Nå virker det som det blir unødvendig lang ventetid mellom øktene av samme gruppe.

Du er vel på nivået for lineær progresjon nå.

Lenke til kommentar

Unødvendig avansert?

Med helkropp 3x uka hadde du blitt større om det er det som er målet.

Det du kjører er typsik styrkeprogram hvor det er delt opp for bervesystemets del.

Nå virker det som det blir unødvendig lang ventetid mellom øktene av samme gruppe.

Du er vel på nivået for lineær progresjon nå.

Mener du å trene absolutt hele overkroppen samme dag 3 ganger i uka?

Lenke til kommentar

Nei hele kroppen.

Har man trent rett ( les lineær progresjon og deload ) i ett år så man man vurdere slik du setter opp.

Før den tid vil du oppnå de samme og om ikke bedre fremgang med helkroppsprogam 3x uka.

For eks RYP grunnprogram fra tn.no

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nei hele kroppen.

Har man trent rett ( les lineær progresjon og deload ) i ett år så man man vurdere slik du setter opp.

Før den tid vil du oppnå de samme og om ikke bedre fremgang med helkroppsprogam 3x uka.

Helkropp 3 ganger i uka? Skal du bruke 2-3 timer på gymmen disse dagene?

Har selv nå trent aktivt i 2 år med hovedvekt på Benk, knebøy og markløft. Kjører også militærpress.

Har blitt relativt sterk på kort tid. Trener for det meste 5x5.

Deler opp:

Bryst + skulder

Rygg + Bicep (også mark)

En egen dag med knebøy

Deretter en variasjonsøkt med hovedfokus på skuldre.

Hvordan helkroppsprogram kan gi bedre progresjon en dette forstår jeg ikke, da dette ikke er svært avansert.

Lenke til kommentar

ikke bedre, men like bra.

40min helkropp 3x uka eller en 2 timer 7splitt hver dag vil ikke være noe bedre første 1-2 årene.

Dvs man vil få like gode resultater med enkel lineær progresjon som noe mer avansert.

Baseøvelsene er også komplisert i teknikken og det tar ca 4 mnd for den beste før de sitter halveis bra.

Grunnstyrke må man også ha på plass for å kjøre de skadefritt osv.

sier ikke at det du kjører er dårlig, sier bare du kunne trent halvparten om du ønsket med samme resultater.

Kjørte ryp grunnprogram selv 8 ganger på rad med resultater som 75kg kroppsvekt til 95kg kroppsvekt med lik fettprosent med økter på 35min.

Programmet du beskriver ser ut til å være styrkebasert, uten volumdeloaden vil jeg tippe du ender opp med 80% styrke og 20% volum , regner med at det er målet også.

Endret av War
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Splitten din er helt fin og jeg har selv brukt den i 2 år. Når trener du de øvrige muskelgruppene?

Personlig har jeg aldri vært noe fan av helkroppsprogram, og anbefaler det aldri videre til noen heller, med mindre de er casuals som bare vil komme i form med 2-3 økter i uka. Dette er hovedsakelig pga. fordeling av energi og mangel på fokus.

Med helkroppsprogram får du ikke kjørt mark, knebøy og benk til sitt ytterste. Gir du alt i marken, er du fortapt i knebøyen. Samtidig er det veldig vanskelig å kjøre seg fullstendig ut i alle øvelsene, og i tillegg til at det krever en enorm viljestyrke og disiplin, så er det også nærmere umulig for musklene å yte til sitt ytterste potensiale når glykogenlagrene tømmes tidligere i økten. F.eks vil skuldrene dine ikke kunne løfte på sitt max om du trener bryst og triceps først, etc. Selv går jeg opp så mye som 10 kg i skulderpress med manualer når jeg har skuldre med legs kontra å ha skuldre med bryst og triceps.

Alle er forskjellige. Noe som fungerer for én fungerer ikke nødvendigvis for en annen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nei hele kroppen.

Helkropp 3 ganger i uka? Skal du bruke 2-3 timer på gymmen disse dagene?

Har selv nå trent aktivt i 2 år med hovedvekt på Benk, knebøy og markløft. Kjører også militærpress.

Har blitt relativt sterk på kort tid. Trener for det meste 5x5.

Deler opp:

Bryst + skulder

Rygg + Bicep (også mark)

En egen dag med knebøy

Deretter en variasjonsøkt med hovedfokus på skuldre.

Hvordan helkroppsprogram kan gi bedre progresjon en dette forstår jeg ikke, da dette ikke er svært avansert.

Det tar 45 minutt, til din orientering.

Lenke til kommentar

Splitten din er helt fin og jeg har selv brukt den i 2 år. Når trener du de øvrige muskelgruppene?

Personlig har jeg aldri vært noe fan av helkroppsprogram, og anbefaler det aldri videre til noen heller, med mindre de er casuals som bare vil komme i form med 2-3 økter i uka. Dette er hovedsakelig pga. fordeling av energi og mangel på fokus.

Med helkroppsprogram får du ikke kjørt mark, knebøy og benk til sitt ytterste. Gir du alt i marken, er du fortapt i knebøyen. Samtidig er det veldig vanskelig å kjøre seg fullstendig ut i alle øvelsene, og i tillegg til at det krever en enorm viljestyrke og disiplin, så er det også nærmere umulig for musklene å yte til sitt ytterste potensiale når glykogenlagrene tømmes tidligere i økten. F.eks vil skuldrene dine ikke kunne løfte på sitt max om du trener bryst og triceps først, etc. Selv går jeg opp så mye som 10 kg i skulderpress med manualer når jeg har skuldre med legs kontra å ha skuldre med bryst og triceps.

Alle er forskjellige. Noe som fungerer for én fungerer ikke nødvendigvis for en annen.

Så får vi orientere deg litt også.

Jeg kjørte Stronglifts sitt 5x5 program frem til jeg dro 260kg i mark. I det programmet jeg nå bruker har jeg rikignok gått over til pyramidesett, men har fortsatt grunnbasen til Stronglifts programmet innarbeidet.

At man ikke får kjørt øvelsene fult ut er bare piss, nok mat, nok søvn og litt planlegging og du er good to go.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...