mring Skrevet 26. august 2014 Del Skrevet 26. august 2014 Jeg prøvekjørte en Audi A3 (2012) i går - det var Attraction, så vidt jeg vet uten noen senking eller sportsunderstell. Jeg likte den veldig godt, og egentlig var det eneste vesentlige ankepunktet at jeg syntes den var noe stiv. Til sammenlikning har jeg også prøvd en Golf (også uten senking/sportsunderstell) som jeg opplevde som bedre, men kanskje en anelse for myk, og en BMW 3-serie sedan (uten M-Sport e.l.) som var klart for stiv for meg. Jeg spurte i en tidligere tråd litt om dekkene på Audien ("Pirelli 205/55 R16 91W"), og de skulle ikke være verken drastisk myke eller stive, og jeg har inntrykk av at det ikke er så mye å hente der for å regulere mykheten/stivheten. Jeg lurer på om den typen moderat stivhet i kjøreopplevelsen man får med Audien jeg prøvde er noe som man erfaringsmessig venner seg til, eller er det heller slik at førsteinntrykket er det som er best å stole på? Jeg syntes nemlig ellers den bilen innfridde de aller fleste kriteriene mine, og kunne godt gå for den hvis jeg kan regne med å venne meg til stivheten. Hvis jeg ikke kan det, så vil jeg heller se meg om etter noe annet. Lenke til kommentar
Trouble Skrevet 26. august 2014 Del Skrevet 26. august 2014 (endret) Hvis du er vandt til å kjøre et eldre badekar, så skjønner jeg at nyere biler kan virke stivere. Dette er en vanesak, er deilig etterhvert når du kan ligge vannrett i svinger du med en eldre biler ellers hadde ligget med alt vannet på en side av bilen. Jeg vet ikke noe om hvor stiv den Audien er, så dette er et veldig "generelt" svar. Når det kommer til Golfen og BMWen så syntes jeg ikke de var noe spesielt stive.. Håper det ga noe mening, og lykke til med kjøp! Edit: Jeg bør vel svare kort på spørsmålet ditt: Så lenge du ikke kjører en sportsbil med sykelige stive fjærer for høy fart i krappe svinger, så tror jeg du vender deg til "normalt" stive fjærer ganske kjapt. Og jeg vil tro du kommer til å like det også! Endret 26. august 2014 av Trouble Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. august 2014 Del Skrevet 26. august 2014 Dette er en vanesak, er deilig etterhvert når du kan ligge vannrett i svinger du med en eldre biler ellers hadde ligget med alt vannet på en side av bilen. .. forutsatt at veiunderlaget er noenlunde anstendig. Skral bygdevei og stivt understell er slitsomt i lengden. Lenke til kommentar
Trouble Skrevet 26. august 2014 Del Skrevet 26. august 2014 Jo, det er jeg enig i. Hvor kjører du mest, TS? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. august 2014 Del Skrevet 26. august 2014 En annen fordel med stiv fjæring og lavprofil er at man kan kjenne forskjell på mynt og kron når man kjører over en 20-kroning ... (Kanskje ikke brukandes til så mye.) Lenke til kommentar
mring Skrevet 27. august 2014 Forfatter Del Skrevet 27. august 2014 Takk for svarene. Trouble: Etter at jeg skrev den første posten har jeg også spurt en venn som kjører Audi, og han mener også at det er en tilvenningssak. Jeg tar selvfølgelig fortsatt i mot råd og tips, men jeg heller vel egentlig mot å ta sjansen på at jeg venner meg til det med Audien. I verste fall er det jo bare å selge bilen igjen selv om det sikkert da blir litt tap. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 Kommer ann på hva du mener med stiv fjæring. Kan ta bilen min som eksempel, en Volvo C30, den er relativt stiv original, men det er ikke noe problem å bli vandt til, nå som den derimot er senket ytterlige ved hjelp av coilovers så er den en helt annen stiv. Kjenner hver eneste minste lille dump i veggen, dette blir man ikke vandt til Så hvis du snakker om en standard A3 her, så ja, du blir nok vandt til det, hvertfall til en viss grad. Husk på at i det øyeblikket du finner ut at du vil kjøre litt mer aktivt (noe som skjer hvis man har litt stiv bil) så er alt sammen glemt Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 Jeg kjørte en sportsbil de årene jeg bodde i USA. Til å begynne med så var det uvant med så stiv fjæring og at den var så tung på rattet, men som alt her i livet så er det en vanesak, og etter en par uker så merket jeg ikke noe til det. Tror ikke du skal bekymre deg hvis du liker alt annet med bilen. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 .. forutsatt at veiunderlaget er noenlunde anstendig. Skral bygdevei og stivt understell er slitsomt i lengden. Neeh, blir vant til det å ha stiv bil på bygdeveien og. Var ingen problemer å kjøre en overdrevent stiv bil i et halvår over en relativt skral fjellovergang. Eneste var at man lærte seg å kjenne hver hump og hull samt hadde en helt annen kjørestil enn hva man har med en høyere og mykere bil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå