Gabri3L Skrevet 26. august 2014 Del Skrevet 26. august 2014 Trenger noen innspill på hva jeg har glemt å sjekke nå. PC'en min har vært dønn stabil i flere år. Så oppgraderte jeg for 2 års tid siden fra 2 velociraptor disker i RAID til en Revodrive SSD i PCIe-x4 porten. Da begynte plutselig PC'en med å gi bluescreen innimellom. Kanskje hver 4-5 dag eller så, mener jeg sjekket at det visstnok var grafikkdriveren som krasjet. Men jeg visste jo at eneste forskjellen jeg hadde inrodusert var SSD disken. Vel, hver 4-5 dag kan jeg leve med, spesielt siden jeg jobbet mye på tiden og bare var hjemmom annenhver helg. Da kastet jeg ikke bort helga mi med feilsøking, og PC'en har altså nesten ikke vært brukt siste 2 år. Men nå har det altså utviklet seg til at PC'en ikke lenger gir bilde etter oppstart. Jeg hører velkomst-tonen og kan resette maskinen i blinde. Får bilde i safemode, men ikke når jeg starter PC vanlig. Har avinnstallert skjermkortene i devicemanager og slettet tilhørende software. Slettet nVidia folderen på C disken og tømt papirkurven. Da får jeg bilde på skjerm etter vanlig oppstart med generisk skjermkort-driver. Men med minste hint av nVidia drivere innstallert så blir det altså svart skjerm etter oppstart. Står litt stille i hodet mitt nå, hva har jeg glemt? Det er altså snakk om en gammel X58 maskin med i7-920 prosessor som kjører på stock, hovedkortet er P6TD Deluxe med siste drivere, og skjermkortene er 2 stk. GTX470. Prøvde å oppdatere drivere nå, for å se om det hjalp, but no dice. Flott om noen har noen ideer jeg kan prøve... Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 26. august 2014 Del Skrevet 26. august 2014 Hei!Det du kan gjøre er å ta ut begge kortene, siden de er gamle. Fjern støv og skitt fra dem og sett dem så tilbake. Kan hende at det er blitt dårlig kontakt i slottene til kortene. Lite brukt + støv erlik feilsymtomer. Husk å slå av power før du begynner.Good luck. BmOnline Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 26. august 2014 Forfatter Del Skrevet 26. august 2014 (endret) På grunn av at Kabinettet var "murt" inne bak et bord, og jeg har vannkjøling hadde jeg håpt å gjøre litt feilsøking uten å måtte hale alt frem. Men bootlog'en gjorde meg ikke noe klokere så nå har jeg nappet ut kortene og prøvd med et 8600GT kort i første PCIe slot. Det booter fint første gang, laster inn drivere automatisk og ber om restart. Og så booter maskinen til svart skjerm. Nappet det ut igjen, kjørte så med GTX470 kortet som stod i slot 1, i slot 2 i stedet. Bootet fint, lastet drivere, restart, og funker fint nå. Ser ut som PCIe Slot 1 på hovedkortet er gåent. Luktet svidd når jeg åpnet sidedekselet, men kan ikke se noe missfarging på hovedkortets forside... Edit: Prøvde originalt oppsett igjen, alt er oppe å går som om ingenting var skjedd... Endret 26. august 2014 av Joey1313 Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 (endret) Ja, jusst precis- da ser det ut som du har funnet synderen..Det kan være lurt å benytte en silikonspray, som er forebyggende imot brenning av kontaktflater i slottene. Slik unngår man varme og kontaktproblemer, spesielt på SLI oppsett. BmOnline Endret 27. august 2014 av BmOnline Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 27. august 2014 Forfatter Del Skrevet 27. august 2014 Jepp, takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå