TTor Skrevet 26. august 2014 Del Skrevet 26. august 2014 Hei. Etter at min gamle HP tok kvelden har jeg nå bestemt meg for å bygge min egen PC for første gang. PCen skal brukes som en hjemme pc med mulighet for litt gaming. (Ikke noe hardcore gaming) Jeg har også tenkt å overklokke den, men det blir ikke til det ekstreme, har lest på hjemmesidene til MSI at det er en sånn overklokkefunksjon for nybegynnere (altså meg) på det hovedkortet jeg har valgt. Etter mange timer med søking på nettet i diverse forum og tester har jeg kommet frem til følgende oppsett: Kabinett: NZXT Phantom 410 Sort Strømforsyning: Cooler master V650 Hovedkort: MSI Z97 SLI pluss CPU: Intel Core i7-4790K RAM: Crucial DDR 3 Ballistix tactical 16 Gb (orange/blå led) SSD: Intel ssd 530 series 180 Gb CPU kjøler: Noctua NH-D14 Ekstra vifter: Corsair AF140 quiet edt. 140 mm blå led Kortleser: Kingston card reader USB 3.0 Blu ray/dvd: Asus ( et eller annet har ikke helt bestemt ennå) I tillegg har jeg en Seagate barracuda 1 TB harddisk fra før som jeg også skal bruke i oppsettet. Jeg skal også kjøpe et antistatisk armbånd samt cpu cleaner og kjølepasta. Som det kommer frem av oppsettet så ønsker jeg en svart/ blå kombimasjon av komponenter. Jeg har gått igjennom alle komponentene på produsentene sine hjemmesider, og de skal alle være kompitable med hverandre. Jeg vet også at det mangler skjermkort i oppsettet, dette er fordi jeg ikke har budsjett til dette akkurat nå, så kjøper heller et bra kort senere, istedenfor et billig et nå. Vil også bruke Windows 7 home premium 64 bit da jeg allerede har dette. (Blir sikkert oppgradert til windows 8 etterhvert) Så har jeg selvfølgelig noen spørsmål: 1. Ser oppsettet greit ut, eller er det noe som er helt på jordet? 2. Vil jeg trenge noen eksta kabler etc. til monteringen, eller følger alt med? 3. Strømforsyning, har valgt en 650w med gold standard, er dette passe? Har prøvd diverse PCU kalkulatorer på nettet, men får veldig forskjellige svar. Er det stor forskjell på bronze og gold. Husk at det kommer et skjermkort etterhvert også. 4. CPU vifte, her har jeg valgt Noctua NH-D14 kunn på grunn av at de fleste anbefaler denne, jeg vil helst ha en blå vifte da jeg synes de brune viftene til Noctua ser litt kjedelige ut, så hvis noen har noen anbefalinger til gode cpu vifter med blå vifter eventuelt blå led. Dette ble veldig mye på en gang, men det er som sagt første gang jeg bygger selv, så vil gjøre alt riktig. Alle svar, tips, anbefalinger mottas med stor takknemlighet. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 26. august 2014 Del Skrevet 26. august 2014 (endret) 1, Ville byttet til ASRock/Asus (ang hk) Ikke la pcen overklokke seg selv da den stille litt feil på innstilingene avogtil 2, alt følger med som er nødvendig. 3, Psu er knall den, Evt evga Supernova 750 G2? 4, Kanskje den nye toppmodellen til Noctua om prishoppet ikke er for høyt? Tips: Klokk selv, windows 8.1 er knall om du blir vandt til det. Led for min del er tull, Men smak og behag, Tror win7 home p, Kun støtter 8Gb, Mulig jeg tar feil? Trenger du en I7, kontra I5? Trenger du 16Gb Ram? Trenger du kortleser? Ang Dvd så er det nesten bare å ta den billigste du finne, Prøv å unngå Green disker da disse bråker når de er i bruk. Endret 26. august 2014 av Snusmumr1kk1 Lenke til kommentar
TTor Skrevet 26. august 2014 Forfatter Del Skrevet 26. august 2014 1, Ville byttet til ASRock/Asus (ang hk) Ikke la pcen overklokke seg selv da den stille litt feil på innstilingene avogtil 2, alt følger med som er nødvendig. 3, Psu er knall den, Evt evga Supernova 750 G2? 4, Kanskje den nye toppmodellen til Noctua om prishoppet ikke er for høyt? Tips: Klokk selv, windows 8.1 er knall om du blir vandt til det. Led for min del er tull, Men smak og behag, Tror win7 home p, Kun støtter 8Gb, Mulig jeg tar feil? Trenger du en I7, kontra I5? Trenger du 16Gb Ram? Trenger du kortleser? Ang Dvd så er det nesten bare å ta den billigste du finne, Prøv å unngå Green disker da disse bråker når de er i bruk. 1, Ville byttet til ASRock/Asus (ang hk) Ikke la pcen overklokke seg selv da den stille litt feil på innstilingene avogtil 2, alt følger med som er nødvendig. 3, Psu er knall den, Evt evga Supernova 750 G2? 4, Kanskje den nye toppmodellen til Noctua om prishoppet ikke er for høyt? Tips: Klokk selv, windows 8.1 er knall om du blir vandt til det. Led for min del er tull, Men smak og behag, Tror win7 home p, Kun støtter 8Gb, Mulig jeg tar feil? Trenger du en I7, kontra I5? Trenger du 16Gb Ram? Trenger du kortleser? Ang Dvd så er det nesten bare å ta den billigste du finne, Prøv å unngå Green disker da disse bråker når de er i bruk. Hei. Takk for svar. 1.Når det gjelder hovedkortet så har jeg tatt utgangspunkt i hva de har hos komplett.no da jeg har tenkt å handle alle delene her. Vurderte lenge et asus kort (Z97-AR Black) dette er jo på salg i tilegg, men leste en test på nettet (husker ikke hvor) hvor både kortet jeg har valgt og dette asus kortet var med, og der stod at du fikk mye mere for pengene med MSI kortet, synes forøvrig at dette ser bedre ut også. 4. Når det gjelder windos 7 home premium 64 bit så støtter denne 16 Gb ram ifølge microsoft, det er home basic som kun støtter 8. Om jeg trenger 16 gb ram er jo en annen sak, men tenkte at det er like greit og kjøpe det nå istedenfor å måtte oppgradere om noen år. Har jo da også muligheten til å utvide til 32 Gb hvis det noen gang skulle bli et behov.(sikkert ikke, men vet jo aldri) Samme med prossesoren, jeg trenger sikkert ikke en i7 prossesor nå, men for meg ser det ut til at det blir den "vanskeligste" komponenten å montere, med kjølepasta cpu vifte osv. Så tenkte at når jeg først har montert den så blir den der en stund, så da kunne jeg like så godt velge toppmodellen til den sokkelen. Når det gjelder den kortleseren så er den ekstern og koster litt over 200.- så det er ikke noen big deal. Angående overklokking, du mener at det er bedre og endre innstillinge manuelt, men hvordan er det da for en som aldri har gjort dette før, vanskelig? Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 26. august 2014 Del Skrevet 26. august 2014 1, Ville byttet til ASRock/Asus (ang hk) Ikke la pcen overklokke seg selv da den stille litt feil på innstilingene avogtil 2, alt følger med som er nødvendig. 3, Psu er knall den, Evt evga Supernova 750 G2? 4, Kanskje den nye toppmodellen til Noctua om prishoppet ikke er for høyt? Tips: Klokk selv, windows 8.1 er knall om du blir vandt til det. Led for min del er tull, Men smak og behag, Tror win7 home p, Kun støtter 8Gb, Mulig jeg tar feil? Trenger du en I7, kontra I5? Trenger du 16Gb Ram? Trenger du kortleser? Ang Dvd så er det nesten bare å ta den billigste du finne, Prøv å unngå Green disker da disse bråker når de er i bruk. 1, Ville byttet til ASRock/Asus (ang hk) Ikke la pcen overklokke seg selv da den stille litt feil på innstilingene avogtil 2, alt følger med som er nødvendig. 3, Psu er knall den, Evt evga Supernova 750 G2? 4, Kanskje den nye toppmodellen til Noctua om prishoppet ikke er for høyt? Tips: Klokk selv, windows 8.1 er knall om du blir vandt til det. Led for min del er tull, Men smak og behag, Tror win7 home p, Kun støtter 8Gb, Mulig jeg tar feil? Trenger du en I7, kontra I5? Trenger du 16Gb Ram? Trenger du kortleser? Ang Dvd så er det nesten bare å ta den billigste du finne, Prøv å unngå Green disker da disse bråker når de er i bruk. Hei. Takk for svar. 1.Når det gjelder hovedkortet så har jeg tatt utgangspunkt i hva de har hos komplett.no da jeg har tenkt å handle alle delene her. Vurderte lenge et asus kort (Z97-AR Black) dette er jo på salg i tilegg, men leste en test på nettet (husker ikke hvor) hvor både kortet jeg har valgt og dette asus kortet var med, og der stod at du fikk mye mere for pengene med MSI kortet, synes forøvrig at dette ser bedre ut også. 4. Når det gjelder windos 7 home premium 64 bit så støtter denne 16 Gb ram ifølge microsoft, det er home basic som kun støtter 8. Om jeg trenger 16 gb ram er jo en annen sak, men tenkte at det er like greit og kjøpe det nå istedenfor å måtte oppgradere om noen år. Har jo da også muligheten til å utvide til 32 Gb hvis det noen gang skulle bli et behov.(sikkert ikke, men vet jo aldri) Samme med prossesoren, jeg trenger sikkert ikke en i7 prossesor nå, men for meg ser det ut til at det blir den "vanskeligste" komponenten å montere, med kjølepasta cpu vifte osv. Så tenkte at når jeg først har montert den så blir den der en stund, så da kunne jeg like så godt velge toppmodellen til den sokkelen. Når det gjelder den kortleseren så er den ekstern og koster litt over 200.- så det er ikke noen big deal. Angående overklokking, du mener at det er bedre og endre innstillinge manuelt, men hvordan er det da for en som aldri har gjort dette før, vanskelig? Da skjønner jeg og alltids greit med litt ekstra Selv om man ikke trenger det Ja, Det er nok mye enklere å overklokke selv, Jeg lærte først å overklokke Gpu, Så først når jeg fikk denne I7`en så fikk jeg den stabil, Du må finne en balanse mellom, multiplier, voltage, Cahce og Ram, Overklokket en I5 3470 fra 3.2 til 3.8Ghz, Da endret jeg bare multiplieren, Men det er enkelt. Så tror nok ikke du skal få problemer, Er tidskrevende, Men også morro, Gi ikke opp Du må nesten lese deg opp og så kan du teste og feile. Tok meg en uke elns å få til en helt stabil overklokket, Etter å ha lest, Og testet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå