Gå til innhold

litt hjelp til php

Anbefalte innlegg

hei

jeg har gått inn for å lære meg php, har søkt litt rundt på nettet etter atikler, men jeg har ikke funnet noe bra så langt, noen som vet om en bra side?. Hvis ikke lurer jeg på om det er noen som har bøker om php++ å anbefale. helst engelsk..

OG

jeg bruker dreamwaver til å hjemmesiden min, når jeg skal preview in browser (IE6.0) kommer det ikke opp noe når jeg har skrevet inn en php kode og i selve dreamweaver kommer det bare opp et lite ikon hvor det står php. noen som vet om det skal være sån eller? Hvis jeg legger filen ut på nettet funker det..

Har dette kanskje noe med at jeg må installere php? hva er det forresten??

håper det er noen som kan hjelpe.

på forhånd takk.

Torbjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at det ikke kommer opp noe når du tar preview in browser, er fordi php er ett serverbasert scriptspråk (serveren generer koden som nettleseren ser (dårlig forklart sikkert men)). For at du skal se php i browseren din må du ha php installert på din egen pc, evt du kan laste opp til ett webhotell etc. som støtter php.

Det skal gå ann å installere noe som heter Apache på pcen din slik at du får sett php-filene, men hvordan du gjør det er jeg ikke sikker på, er mange andre her som vet det og har mye bedre greie på dette enn meg, men siden ingen har svart deg enda, så tenkte jeg at jeg skulle hjelpe deg med det jeg kan ;D

Lenke til kommentar

legg inn apache, og legg til støtte for php. skal preview fungere da, så må du sette det opp slik at du legger filene du skal se på i dokumen root mappa til apache. eller så kan du legge det rett opp på start.no sine hjemmeside områder feks. så vidt jeg vet så har dreamveawer og så støtte for dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...