Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noen her som har rotfylt uten å få krone?

Windoge

Anbefalte innlegg

Selv om det er jævlig dyrt, så hadde jeg antakelig gjort det... Jeg tror det er lite som er så kjipt som å måtte gå med helt ødelagte tenner når man kommer litt oppi årene.

Edit. Men det er faktisk helt utrolig at tannlegebehandling ikke er noe staten betaler for... Hadde lett betalt litt ekstra i skatt for det.

Problemet er bare at da må du også betale for alle de som gir totalt faen i tannhygienen.

Forsåvidt sant, et argument en også kan fremme innenfor helsevesenet: Hvorfor skal jeg ønske å økonomisk støtte kreftbehandlingen på en person som har utsatt seg selv for sigaretter? Jeg vet at i noen land så har de løst dette ved å kun dekke tannlegebehandling til de som går til rutinekontroll en gang i året (denne må de betale for selv). Det er selvfølgelig ikke gitt at en tar godt vare på seg selv pga dette, men det hjelper ihvertfall å oppdage problemer på et tidlig stadie.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det er faktisk helt utrolig at tannlegebehan, dling ikke er noe staten betaler for... Hadde lett betalt litt ekstra i skatt for det.

Men vil vi andre betale ekstra skatt for at du skal få "gratis" tannbehandling? Hvorfor skal vi det?

Hvorfor koster en rotfylling 5000 kroner, er det på grunn av materialene, eller er det rett og slett en overpriset tjeneste?

Det er ikke spesielt dyre materialer. Men det er håndverk, og vanskelig å forutse hvor mye arbeid det blir tilsammen. Så med stykkpriser vil noen betale mye i forhold til aktuelt tidsforbruk, og andre lite. Her er en prisliste:

http://www.tannlegetrondheim.net/Tjenester/Forbrukerinformasjon/Prisliste

I tillegg kommer innledende konsultasjon og avsluttende fylling. I verste fall stiftkrone, om det er lite igjen av tannsubstans.

Lenke til kommentar

Rotfylling er veldig fint håndverk, det er derfor mange tannleger ikke kan gjøre det men sender deg til en som har trening i det. Min faste tannlege gjør det ikke selv, hun booket meg til time med en spesialist som bare er på klinikken en gang i uka.

Men jeg vet ikke hvorfor det er så dyrt, det tar jo ikke lengre tid enn en vanlig tannlegetime stort sett (45 minutt).

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Men jeg vet ikke hvorfor det er så dyrt, det tar jo ikke lengre tid enn en vanlig tannlegetime stort sett (45 minutt).

For hver gang, ja! Men oftest må en møte flere ganger. Unntaket er når tanna er helt frisk (men slått av, f.eks.). Da vil mange tannleger velge å rotfylle ferdig den første timen.

Lenke til kommentar

Har slektninger i Sveits som drar til Ungarn for å få gjort litt større jobber i munnen. De snakker lovord om tannlegene der borte, og det finnes tydeligvis en del aktører som spesialiserer seg på å tilrettelegge slike turer.

Er man litt fleksibel kan man kombinere en helt grei chatertur med billige tannlegetjenester.

https://www.google.com/search?q=root+canal+cost+hungary&client=opera&oe=utf-8&channel=suggest&gws_rd=ssl&oq=root+canal+cost+hungary&gs_l=heirloom-serp.3...192993.206291.0.206292.22.19.0.0.0.0.0.0..0.0....0...1ac.1.34.heirloom-serp..22.0.0.4Tn5Zq5vt_I

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Jeg gjorde det for 2 år siden. Når jeg var til årlig sjekk for et par uker siden sa hun at vi burde nok legge krone på den, fordi den kunne sprekke. Og det ville koste 6-7000 :( Så nå unngår jeg bare tannlegen min.

Ble du ikke rådet til krone når du først rotfylte?

Lenke til kommentar

Jo. Og når hun sa hva det ville koste sa jeg bare nope, har ikke råd. Så det ble med det. Har ikke merket noenting siden da.

Regner med jeg blir å gjøre det samme. Har allerede betalt 2000 kr i første omgang, og 500 kr for sjekk. Så kommer 2500 kr for å gjøre ferdig rotfyllingen, og eventuelt 6000 kr til for krone.

Lenke til kommentar

De kan ikke tvinge deg til å bruke haugevis av penger såklart. Krone er sikkert optimalt, men så lenge det er så dyrt lar de det være valgfritt. Det er ikke sånn at hu sniker inn en krone og ler høyt når du ser regninga.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

De kan ikke tvinge deg til å bruke haugevis av penger såklart. Krone er sikkert optimalt, men så lenge det er så dyrt lar de det være valgfritt. Det er ikke sånn at hu sniker inn en krone og ler høyt når du ser regninga.

Kommer vel an på hvor mye av tannen de ødelegger når de utfører rotfyllingen. Hadde 3 kanaler, så regner med de tok mye.

Lenke til kommentar

Ble du ikke rådet til krone når du først rotfylte?

Helt normalt, dette. Det haster ikke så voldsomt; det tar noen år før tanna blir sprø. Og mange rotfylte tenner, også jeksler, fungerer helt prikkfritt med bare alminnelige fyllinger. Mange går rundt med kroner som er satt inn for å fylle privattannlegens lommer. Slik sett er offentlige tannleger mer troverdige, da de ikke har privatøkonomisk fordel av omfattende behandling.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde det for 2 år siden. Når jeg var til årlig sjekk for et par uker siden sa hun at vi burde nok legge krone på den, fordi den kunne sprekke. Og det ville koste 6-7000 :( Så nå unngår jeg bare tannlegen min.

Latterlig pris du har fått da. De fleste steder skal en krone ligge på 5000, maks 6000. Er ikke prisen inkludert arbeidet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...