Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noen her som har rotfylt uten å få krone?

Windoge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg gjorde det for 2 år siden. Når jeg var til årlig sjekk for et par uker siden sa hun at vi burde nok legge krone på den, fordi den kunne sprekke. Og det ville koste 6-7000 :( Så nå unngår jeg bare tannlegen min.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg gjorde det for 2 år siden. Når jeg var til årlig sjekk for et par uker siden sa hun at vi burde nok legge krone på den, fordi den kunne sprekke. Og det ville koste 6-7000 :( Så nå unngår jeg bare tannlegen min.

Visste de ikke det i utgangspunktet?

Lenke til kommentar

Reis til utlandet

Det tar vel ikke lang tid før tollerne står på flyplassene og ser etter kroner i tennene som de kan forlange merverdiavgift for.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er valgfritt. Det er bare en ekstra sikkerhet så tanna skal holde i fremtida, siden de fjerner såpass mye når de rotfyller blir tanna gjerne porøs etterhvert og kan sprekke når man tygger hardt på den en dag.

Hun sa at hun vurderte å legge krone med en gang vi hadde gjort rotfyllinga, og sa hva det ville koste, og jeg sa nope, ain't happening.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er valgfritt. Det er bare en ekstra sikkerhet så tanna skal holde i fremtida, siden de fjerner såpass mye når de rotfyller blir tanna gjerne porøs etterhvert og kan sprekke når man tygger hardt på den en dag.

Hun sa at hun vurderte å legge krone med en gang vi hadde gjort rotfyllinga, og sa hva det ville koste, og jeg sa nope, ain't happening.

Bare kronen koster 5900 kr her. 4500 for rotfyllingen, også har jeg hatt undersøkelser i forkant på nesten 1000 kr.

Lenke til kommentar

Helt sykt at det koster så mye, tviler på at de som gjør jobben tjener på det heller.

Lenke til kommentar

Jeg fikk meg en god latter selv.

Lenke til kommentar

Selv om det er jævlig dyrt, så hadde jeg antakelig gjort det... Jeg tror det er lite som er så kjipt som å måtte gå med helt ødelagte tenner når man kommer litt oppi årene.

Edit. Men det er faktisk helt utrolig at tannlegebehandling ikke er noe staten betaler for... Hadde lett betalt litt ekstra i skatt for det.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Selv om det er jævlig dyrt, så hadde jeg antakelig gjort det... Jeg tror det er lite som er så kjipt som å måtte gå med helt ødelagte tenner når man kommer litt oppi årene.

Edit. Men det er faktisk helt utrolig at tannlegebehandling ikke er noe staten betaler for... Hadde lett betalt litt ekstra i skatt for det.

Problemet er bare at da må du også betale for alle de som gir totalt faen i tannhygienen.

Lenke til kommentar

Det er tydeligvis helt i orden på resten av kroppen, så hvorfor ikke?

Har knapt kostet staten en krone når det kommer til helseutgifter, og synes det er mildt sagt urettferdig at jeg da måtte ut med blodpenger hos tannlege. Valgte selv å ikke ta krone på to rotfyllinger av to tenner som har kostet mer enn nok. (ble jo prøvd å fikse tanna, uten å finne ut hva som forårsaket det, men ble til slutt nødt å rotfylle på toppen av det hele)

Men hadde ikke mulig å låne mer penger for å fjerne smertene.

Det hjelper lite når det i tillegg skal komme på 17.mai og i helga. Og du må betale dobbel pris pga. tannlegevakt. (kom meg gjennom en gang med sterke smertestillende jeg fikk låne, men neimen ikke lett)

Når det kommer til resten av kroppen derimot... da kan jeg hypotetisk nesten gjøre hva som helst uten å å måte på problemer. Spørs om jeg ikke hadde vurdert å helle kutte av meg en finger, enn å skade en tann slik systemet er nå.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Men det er faktisk helt utrolig at tannlegebehandling ikke er noe staten betaler for... Hadde lett betalt litt ekstra i skatt for det.

Men vil vi andre betale ekstra skatt for at du skal få "gratis" tannbehandling? Hvorfor skal vi det?

Hvorfor koster en rotfylling 5000 kroner, er det på grunn av materialene, eller er det rett og slett en overpriset tjeneste?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er faktisk helt utrolig at tannlegebehandling ikke er noe staten betaler for... Hadde lett betalt litt ekstra i skatt for det.

Men vil vi andre betale ekstra skatt for at du skal få "gratis" tannbehandling? Hvorfor skal vi det?

Hvorfor koster en rotfylling 5000 kroner, er det på grunn av materialene, eller er det rett og slett en overpriset tjeneste?

Vel, jeg måtte gå til 2-3 omganger (20-30 min hver), hvor de altså første måtte borre hul, rense, tilsette et middel som dreper nerven, tette igjen midlertidig. Så måtte de borre opp dette, fylle det igjen, og så forme det på samme måte som ved hull, slik at du ikke endret bittet.

Så en 45-60 min hvor du tar opp en tannlege + en tannlege assistent, tja det blir nok fort noen kroner det.

Hadde ikke staten betalt det når man er hos legen, så hadde det sikkert blitt så dyrt om man måtte fikse en brukket fot eller andre tilsvarende greier som også krever litt utstyr.

Spøsmålet er vel ikke om andre ønsker å betale mer i skatt, men hvorfor tannlege ikke også skal være en del av resten av kroppen på lik linje? Det er rimelig mange med skader som kommer av indirekte slurv å ta vare på kroppen, eller at man tar for store sjanser. Og i de tilfeller hvor du bare er uheldig, så skjer slikt også med tenner.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...