Gå til innhold

AC og Hydor Seltz vannkjøling..

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg vannkjøling :woot: endelig etter måneder med sikling så skal jeg endelig kjøpe! Har kommet frem til følgende oppsett:

AC vannblokk, CPU, "cuplex"

AC vannblokk, chipset (P4), "twinplex"

Hydor Seltz L20 II

AC radiator, "airplex EVO 240"

AC radiatorgrill, for "airplex EVO 240"

Skal kjøre radiatoren med 2 stk Titan vifte, 134m³/time, 32 dB(A) vifter, skal lage egen vanntank i plexi.. goopen jeg skal bruke er Arctic Silver 5 Thermal Compound .. er skeptisk til pumpa, på grunn av prisen.. men det er jo den de bruker i waterchill så det er vel gode saker? skal ikke ha vannkjøling på gpu, enda.. skjermkortet mitt er så utdatert at det ikke er vits, men skal ha når jeg kjøper meg nytt skjermkort.. Vil dette oppsettet klare å kjøre med 226watts peltier på cpu, 156watts på gpu og 116watts eller 80watts på nb? er det vits me peltier på nb? ser ikke så mange så har det.. Og en ting til.. det er vel tygon slanger dere anbefaler? trenger jeg noen overganger for at dette skal funke? og hva slags slanger trenger jeg? dette skal monteres i et hjemmbygd kabinett på størrelse med chiftec miditower, bare dobbelt så bredt.. ene sida til pc hw, og andre sida til vannkjøling og psu til peltier( når det kommer)

Endret av C0bra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt ser bra ut - til du nevnte peltier. Den radiatoren med de viftene vil ikke takle 220 + 156 + 80 watts peltier. Du kan kanskje lure det igjennom med veldig kraftige vifter, men jeg er redd du fortsatt lager en nær slektning til en vannkoker. Du ødelegger nok ingenting, men hele vitsen med Peltier forsvinner jo hvis du ikke klarer å kjøle de skikkelig. Ikke er vel de vannblokkene der laget for det heller. Dvs, du får ikke skrudd fast en coldplate med rett moment, uten at du må modifisere de endel.

Peltier på NB er vel sånn 50/50. Noen får bedre resultater, andre ikke. Det er dog tenkelig at du kan hente noe på "gamle" HK, da de ikke trives med så høy FSB som nyere. 80 watt skulle uansett være mer en nok her. Holder egentlig med rundt 50 watt skulle jeg tro.

Anyway, skal du ha så mange peltier, må/bør du ha en større radiator. Hvis du dropper pelt, så har du et meget bra system!

Ellers så er vel pumpa grei. Mulig du må kjøpe slangenippler til den? gjengedimensjonen er i alle fall oppgitt.

3/8" (10mm) Tygonslanger kan du bruke i hele systemet.

Du nevnte forresten ingen GPU kjøler?

Lenke til kommentar
Alt ser bra ut - til du nevnte peltier. Den radiatoren med de viftene vil ikke takle 220 + 156 + 80 watts peltier. Du kan kanskje lure det igjennom med veldig kraftige vifter, men jeg er redd du fortsatt lager en nær slektning til en vannkoker. Du ødelegger nok ingenting, men hele vitsen med Peltier forsvinner jo hvis du ikke klarer å kjøle de skikkelig. Ikke er vel de vannblokkene der laget for det heller. Dvs, du får ikke skrudd fast en coldplate med rett moment, uten at du må modifisere de endel.

Peltier på NB er vel sånn 50/50. Noen får bedre resultater, andre ikke. Det er dog tenkelig at du kan hente noe på "gamle" HK, da de ikke trives med så høy FSB som nyere. 80 watt skulle uansett være mer en nok her. Holder egentlig med rundt 50 watt skulle jeg tro.

Anyway, skal du ha så mange peltier, må/bør du ha en større radiator. Hvis du dropper pelt, så har du et meget bra system!

Ellers så er vel pumpa grei. Mulig du må kjøpe slangenippler til den? gjengedimensjonen er i alle fall oppgitt.

3/8" (10mm) Tygonslanger kan du bruke i hele systemet.

Du nevnte forresten ingen GPU kjøler?

Skal som sagt ikke ha gpu kjøler enda.. skal ha nytt skjermkort først.. Kan du anbefale et oppsett til ca samme pris som takler peltier? trenger sikkert ikke på nb.. skal ikke ha peltier med en gang, men det kommer nok det også..

Lenke til kommentar

Oops, ja nå ser jeg det med GPU..

En 220 watter på CPU går fint med den radiatoren. Men da dukker en annen ulempe opp - du får varmt vann i resten av kretsen. På små "kalde" chipper som GPU og NB, kan du faktisk risikere at de blir varmet mer opp, en de blir kjølt ned. Du kan ende opp med dårligere temperaturer en med luftkjøling! Så egentlig blir det en litt delikat problemstilling. Men utover det, har du 4 gode løsninger etter min mening.

1. Pelt på alle chipper i samme krets, og god nok kjøling på vannet = minus grader :nice: Se etter store radiatorer til f-eks AC enheter, dobble varmeregister, eller en mer moderat radiator på en kald plass med kraftige vifter.

2. Bruk to separate kjølesystemer. En for GPU og NB, og en for CPU.

3. Bruk luftkjøling på NB og GPU, og vann med eller uten pelt på CPU.

4. Vanlig vannkjøling på alle delene. Enklest og billigst!

Hvor langt du kommer avhenger av mange ting. Det er ikke sikkert du kommer langt med mange minusgrader heller, hvis f-eks HK stopper klokkingen...

Men hvis vi ser kun på kjølingen, så vil jeg tippe følgende: Med den radiatoren du har valgt, vifter på en levelig hastighet, og 220 watts pelt på CPU, så ender du opp på rundt 15 - 20 grader load. Med samme oppsettet uten pelt, ca 35 - 40 grader. Men hør med snekker`n. Han begynner vel og få peltkjølingen i sammen?

Når det gjelder fabrikklagde blokker for pelt, så er det Swiftech og DangerDen som gjelder.

Lenke til kommentar
4. Vanlig vannkjøling på alle delene. Enklest og billigst!

Men hvis vi ser kun på kjølingen, så vil jeg tippe følgende: Med den radiatoren du har valgt, vifter på en levelig hastighet, og 220 watts pelt på CPU, så ender du opp på rundt 15 - 20 grader load. Med samme oppsettet uten pelt, ca 35 - 40 grader. Men hør med snekker`n. Han begynner vel og få peltkjølingen i sammen?

Er den jeg skal begynne med ;) blir jo fine temps det.. så kommer vel et 226watts TEC utpå nyåret.. og kansje en egen krets med vannkjøling og peltier til nb og gpu.. hvem vet! ikke godt å vite hva jeg finner på.. ;)

Lenke til kommentar
Velg Tygon slanger og plastslangeklemmer.

Ok, skal det, takk for tipset.. kan noe si meg sånn ca hvor mange m med slanger jeg trenger?(bedre med for mye enn for lite!).. og hvor mange slange klemmer jeg trenger? helst link til de jeg trenger også..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...