Araho Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 Hei! Jeg er hybelboer, og får nett via en trådløs router som står oppe hos utleier (den tidligere nevnte og godt forhatte Inteno X5668). Titt og ofte krasjer WiFi-nettet, gjerne 1 gang i timen med under noen minutters forskyvning hver time. Det gjør det latterlig kjipt både å skulle laste ned store filer med vanlige teknikker, spilling eller andre ting som krever uavbrutt tilkobling. For ikke å snakke om hvor dårlig dekning den leverer ned i kjellerleiligheta jeg leier. Men disse problemene har jeg for det meste greid å leve med, og det hjalp også delvis å sette opp en skikkelig router (en D-Link DIR-615 med DD-WRT) i repeater-bridge mode. Nå har jeg derimot støtt på et nytt problem som gjør meg rimelig pissed.Jeg har satt opp en virtuell server til å hoste en nettside m/ Wordpress og diverse annet. Alt funker fint på lokalnettet, så jeg satte opp port-forwarding for SSH- og HTTP-portene fra routeren til den virtuelle maskinas (som er satt i VMWare Players Bridge-mode) IP. I tillegg satte jeg opp DNS hos no-ip, sånn at jeg enkelt kan koble meg på når jeg ikke er hjemme.Og her kommer problemet inn. Hvis jeg prøver å koble meg til serveren via den eksterne URLen, og jeg er koblet på lokalnettet, får jeg kun kontakt med routeren. Routeren sin admin-nettside, routerens SSH-server. Fra et eksternt nettverk kommer jeg gjennom slik jeg skal.Greit nok, tenker du kanskje, bruk bare den interne IP-en, da vel? Men nei, Wordpress vil nemlig kun bruke absolutte lenker, som krever at adressen til serveren er kjent og legges i konfig-filen. Det fører til at brukere som kobler til utenfra får lastet ned HTML-filen, mens linkene til CSS, bildefiler etc er en intern IP. Hvis jeg bruker den eksterne adressen i konfig-filen, får jeg de samme problemene når jeg prøver å åpne siden fra lokalnettet, fordi routeren da tar over requesten. For det meste vil jeg jo jobbe på siden hjemmefra, så dette er definitivt ikke en god nok løsning for meg.Jeg regner med at dette kanskje kan løses med noen få skriptsetninger i konfig-filen, som serverer forskjellig konfig alt etter som hvor tilkoblingen kommer fra, men det er heller ikke en god løsning i mitt hode.Akkurat nå er jeg småpissed og lei av å knote med denne routeren, så dette er mer en klagepost enn en skikkelig problembeskrivelse. Hvis noen likevel har noen småtips og nyttig innsikt til meg tas de i mot med glede. Jeg håper veldig på at det er noe dumt jeg har glemt, så jeg kan lære noe av dette Sinnatagg-hilsen Araho Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 26. august 2014 Del Skrevet 26. august 2014 Da det var Homebase i sameiet hadde jeg også en Inteno-router. Det jeg gjorde var å sette hele routeren i bridge og bruke eget utstyr (router/brannmur, switch, aksesspunkt osv), så slapp jeg å forholde meg til utstyr jeg ikke hadde kontroll på. Lenke til kommentar
Araho Skrevet 26. august 2014 Forfatter Del Skrevet 26. august 2014 Hehe, skulle ønske den løsningen ville fungere her også, men tror kanskje ikke utleier ville blitt kjempefornøyd om jeg gikk rundt systemet hennes. Har forsåvidt admintilgang til routeren, så det ville jo funket, men føler at det ikke er helt stuerent Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 26. august 2014 Del Skrevet 26. august 2014 (endret) Hehe, skulle ønske den løsningen ville fungere her også, men tror kanskje ikke utleier ville blitt kjempefornøyd om jeg gikk rundt systemet hennes. Har forsåvidt admintilgang til routeren, så det ville jo funket, men føler at det ikke er helt stuerent Skjønner godt det, hvis du leier, ja. Selv eier jeg boligen jeg bor i (leilighet), så jeg kan gjøre akkurat som jeg vil der uten å måtte ta hensyn til eventuell(e) utleier(e). Homebase var ikke akkurat overbegeistret for at jeg tok saken i egne hender, men det blåste jeg en lang marsj i. Det gikk 4 uker uten at de fikk ut fingeren. Da tok tålmodigheten min slutt. Brukergrensesnittet var heller ikke av det mest intuitive jeg har sett, faktisk tviler jeg på om det er laget for at hvermannsen skal kunne betjene routeren. Men jeg klarte det. Før sommeren skiftet sameiet ut Homebase med Get, og det betydde ny router. Da ga jeg streng og tydelig beskjed til Get om at routeren skulle settes i bridge. Etter litt om og men, så fikk jeg det som jeg ville. Og Get var langt raskere enn Homebase til å følge opp, så da slapp jeg å gjøre noe selv. Nei, det beste er å ha eget utstyr og sette alt ukjent i bridge slik at det ikke påvirker egne ting. Da har man full kontroll. Endret 26. august 2014 av stigfjel Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS Skrevet 28. august 2014 Del Skrevet 28. august 2014 Problemet er at Inteno x5668 ikke støtter NAT loopback. Dette hadde routerene til NGT før Intenoen kom, men jeg er ikke sikker på om routeren etter Inteno x5668 (Thomson 789, Inteno DG150 og Inteno DG301) støtter NAT loopback. Dette kan du løse på mange måter: 1. Finn ut om de nyere routerene til NGT støtter NAT loopback og be om å få en av de istedefor. 2. Sett routeren i bridge eller bestill Fast IP med subnet ifra NGT slik at din egen D-Link får offentlig IP-adresse og står for alt som har med NAT å gjøre. 3. Rediger din egen host-fil på PCen. Dette er den enkleste og billigste løsningen. 4. Kjøp deg en VPS eller dedikert server og slutt å host slikt hjemme på det som er maks 1,5 Mbps uploadhastighet (Inteno x5668 støtter maks ADSL2+, så jeg vet du ikke kan ha mer i upload). Dette koster et par dollar i måneden alt etter hvor dedikert du er. Lenke til kommentar
Araho Skrevet 28. august 2014 Forfatter Del Skrevet 28. august 2014 Takk for bra svar, folkens! @Anthony: 1&2 er uaktuelle pga som nevnt over, ikke mitt utstyr, derfor er det begrenset hvor mye jeg er villig til å fikle. 4 er heller ikke aktuell, fordi dette for det meste er et testprosjekt for min egen del. Jeg skal i tillegg bruke serveren som Git-repo og annet for å teste linuxapplikasjoner, så serveren blir stående på hjemmenettet. Forslag nr. 3 derimot, var jo ganske genialt hvis jeg får det til å funke. Det du mener da er altså å legge inn en route fra ekstern adresse til lokal ip i serverens hosts-fil, sant? Lenke til kommentar
Araho Skrevet 29. august 2014 Forfatter Del Skrevet 29. august 2014 Eller, etter nærmere ettertanke, det må kanskje gjøres på alle PCer som kobler seg på serveren fra lokalnettet? Hmmm, time to investigate Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 Eller, etter nærmere ettertanke, det må kanskje gjøres på alle PCer som kobler seg på serveren fra lokalnettet? Hmmm, time to investigate Hostfilen påvirker kun den maskinen filen ligger på, så det må gjøres endringer på alle hostfiler på alle maskiner på lokalnettet som skal bruke domenenavn/ekstern IP selv om serveren er på lokalnettet med lokal IP. Lenke til kommentar
Araho Skrevet 29. august 2014 Forfatter Del Skrevet 29. august 2014 Jepp. For øyeblikket har jeg fått det til å fungere fint med å modde hosts-filen. Det blir litt mer styr hvis jeg skal gjøre det med laptopen, som jo ofte skifter mellom lokalnettet og et annet eksternt nett ettersom hvor jeg er. Men det får være en sak til en annen gang Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå