Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan er 205/55 R16 91W på Audi A3?

mring

Anbefalte innlegg

Jeg prøvekjørte nylig en Audi A3 (Attraction og uten S-line, sportsseter eller annen sportslig profil), og var fornøyd på mange av områdene, men syntes at bilen var noe "stiv" sammenliknet med det jeg foretrekker. For å gi et inntrykk av hva jeg liker, så prøvde jeg også tidligere en VW Golf (Trend, og igjen uten noe sportslig) som jeg likte bedre men kanskje syntes var ett hakk for myk. Ideelt kunne jeg tenke meg noe midt mellom A3-en og Golf-en.

For A3-en merket jeg meg at dekkene var "Pirelli 205/55 R16 91W" (jeg tenkte ikke over å notere dette da jeg prøvde Golf-en) som i Google ser ut til å svare til en variant av typen "Pirelli Cinturato P7", og jeg lurer på følgende:

1) Er dette dekk som man regner med gir en relativt stiv kjøreopplevelse?

2) Finnes det i så fall dekk som passer til A3 og kan gjøre opplevelsen mykere? Det er også OK hvis det må andre felgstørrelser til.

3) Hvor mye kan valget av dekk (og felger) faktisk påvirke opplevd stivhet/mykhet? Man kan vel ikke "gjøre en BMW til en Citroen", men det kan vel gjøre noe?

Jeg trivdes ellers veldig godt med A3-en, og den er midt i blinken for meg hvis den bare var litt mykere. Jeg opplevde den som veldig stille og fin, så for min del er det rom til å "ofre" litt av stillheten hvis det betyr at den blir mykere. Jeg kan lite om hva som gjelder her og er takknemlig for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

55 profil og 16" er bra kompromiss og skal ikke være utpreget stiv. og du bør ikke gå ned til 15" felger. 17" fungerer også bra uten å bli for stivt.

Dekktype har mye å si. Kjenner ikke til Pirelli du har testet, du kan jo google. Men Pirelli er ikke kjent får å være myk.

Attraction utgaven er den rimeligste varianten og skal ikke være spessielt stiv.

Husk med Audi, så finnes det et klistremerke ved stephjul med koder. Disse kodene kan du få dekryptert på http://igorweb.org/equidec/Default.aspx. Da finner du ut om bilen er orginal senket eller har sportsunderstell.

Jeg har hatt både en Ambition og Attraction. Og Attraction er ikke god over fartshumper.

Det kan også hende at bilen har urginalt hjuloppheng. Dvs senkesett eller harde støtdempere.

Lenke til kommentar

Ok, takk for hjelpen! Jeg tror nok ikke den er senket eller har sportsunderstell, og har uansett levert den fra meg nå. Det kan godt hende at Pirelli ikke er spesielt myk, så det kan jeg prøve å finne ut mer om. Jeg er altså mest ute etter å vite om det finnes dekk som vil gjøre kjøringen mykere enn jeg opplevde, og det trenger ikke å være snakk om så veldig stor forandring. Jeg skal prøve å forklare litt mer presist selv om dette er vanskelig å være nøyaktig om:

La oss for eksempel si vi lager en skala fra myk til stiv, der høyere tall betyr stivere og 0 er omtrent nøytralt (og negativt tall dermed er mykere enn nøytralt). Da kan vi si at Golf-en jeg nevnte var 0 og A3-en (med dekkene jeg nevnte) var 4, og en BMW 3-serie sedan (standard understell, kjenner ikke dekk) jeg prøvde tidligere var 6.

Da er jeg ideelt ute etter noe som er ca. 2, men 3 (og 1, for den saks skyld) kan også være godt nok. Spørsmålet blir dermed: Finnes det dekk som jeg kan bytte til fra Pirelli-dekkene og oppnå 3 eller 2 for A3-en (Attraction, uten senking/sportsunderstell)?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Min 2012 A3 har 16" med originale Pirelli P7 og standard understell, og er passe stiv. God komfort på dårlig vei, men likevel fast nok til å gå god kjøreopplevelse. Vi du ha mykere enn denne må du velge Golf.

Hadde MB B-klasse før A3'en, den hadde 17" med 45-profil, og sportsfjæring med "komfortprofil" (ligger mellom standardfjæring og sportsfjæring), den var ubehagelig stiv på vanlig dårlig norsk veg på sommerdekkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...