Debauchery Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 Da var tiden endelig inne til å erstatte den gamle skraphaugen og bevege seg inn i det nye tiåret. I den anledning har jeg sett litt på alternativene fremtiden har bragt med seg, og oppdaget at M-ATX nå er et kurant valg også i toppsjiktet. Det hadde vært en fordel med mindre kabinett, så lenge det ikke går på bekostning av viktigere ting. Det riktige kompromisset er imidlertid vanskelig å finne. Spilling blir nok den tyngste oppgaven maskinen skal utfordres med. Arbeidsoppgaver inkluderer programmering og modellering. Skjermen jeg har valgt skal egne seg godt til diverse bruk. Om jeg får behov for en raskere skjerm til spilling, kommer jeg til å kjøpe en ny senere (med mindre noen har et bedre forslag).Under følger listen av komponenter jeg har plukket ut så langt: Intel Core i5-4690K Asus Z97-A (ATX) Asus Z97M-PLUS (M-ATX) Asus GeForce GTX 770 2GB DirectCU II OC Corsair Vengeance DDR3-1600 8 GB (2x4GB) CL9 Low Profile Samsung SSD 840 EVO 120GBXFX ProSeries XXX Edition 750W Seagate Barracuda 7200.14 2TBNoctua NH-D14 Corsair Vengeance K70 Dell UltraSharp U2412M (Viftestyring?) Generelle tips er såklart velkommen (har vurdert raskere minne, f.eks.), men hovedspørsmålet her er egentlig hvilket kabinett jeg skal gå for. Planen er å overklokke så langt det lar seg gjøre etter forholdene, men å samtidig ha en stille maskin. Mindre kabinetter ofrer ofte luftstrøm for å oppnå den kompakte størrelsen, og det er her utfordringen ligger. Når det gjelder ATX-alternativet har jeg bla. sett på Fractal Design Define R4, mens Fractal Design ARC Mini R2 og Aerocool DS Cube er kandidater for et M-ATX-oppsett. I alle tilfeller vil jeg også skaffe meg noen 120/140mm vifter fra Noctua. På forhånd takk for alle innspill Lenke til kommentar
Debauchery Skrevet 27. august 2014 Forfatter Del Skrevet 27. august 2014 Da har jeg stort sett bestemt meg. Jeg kom over en ny skjerm, Dell UltraSharp U2414H, som jeg vurderer i stedet for U2412M. Det eneste minuset er oppløsningen. Er blitt godt vant med 16:10 gjennom årene. Så er det minnet. Det ser ut til å være litt uenighet om hvorvidt det er noe poeng i å gå for høyere frekvenser. Disse ulåste prosessorene klokkes stort sett via multiplikatoren, er det ikke slik? Noen tanker rundt det hele? Lenke til kommentar
Debauchery Skrevet 27. august 2014 Forfatter Del Skrevet 27. august 2014 Ser ut til at det blir Corsair Vengeance Pro 2400MHz CL11 (2 x 4GB). Kan alltids justere ned frevkens og timing om det skulle trenges. Synes de ser litt høye ut, men ifølge kompatibilitetslisten til Noctua skal de passe fint med NH-D14. Satser på at dette stemmer. I verste fall kan høyden på viften justeres. Leser meg litt grønn her. Noen hevder at lavere frekvenser på RAM er mer gunstig for overklokking av CPU, og at man bør holde seg til 1.5V eller lavere. Jeg prøver å være 99% sikker på valgene mine før jeg kjøper, men det er ofte (som regel) vanskelig å finne definitive svar. Det er også derfor jeg poster min egen tråd selv om jeg egentlig er i stand til å gjøre min egen research, bare for å få den ekstra bekreftelsen og evt. råd om ting jeg kan ha oversett. Tvilen ligger alltid i bakhodet. Lenke til kommentar
brukar2341 Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for et M-ATX kabinett, foreksempel bitfenix prodigy Jeg hadde tidligere Corsair 500R, supert kabinett, men det ble bare litt for stort i lengden i forhold til LAN og lignende. Kjøpte Bitfenix Prodigy (M-ITX) som er enda mindre enn M-ATX igjen, og jeg klarer meg helt flott Du trenger vell egentlig ikke ATX med mindre du faktisk skal ha dedikert lydkort, CF/SLI osv.. Jeg vet ikke engang hvorfor M-ATX ikke har blitt standard for casuals, for vi trenger jo faktisk ikke mer Eneste du kanskje må gjøre litt mer research på om du skal ha M-ATX, er om power supplyen passer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå