Gå til innhold

Jordfeil, elenergi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg blir bare forvirret. Ha meg unnskyldt hvis det er noe jeg ikke er helt med på, ar ikke våknet ennå.

 

Grunnen til problemene er at det står en pc på et ujordet rom, og en på et jordet rom. Det går en shieldet nettverkskabel mellom disse rommene. Kabelen står i den jordede, og blir plugget i den ujordede. Det er ~120v mellom shieldingen på kabelen og det ujordede kabinettet, og det kommer små blå gnister når jeg toucher den sieldede kabelen på det ujordede kabinettet.

 

 

Hvordan finner jeg ut hvilken type nett jeg har?

Du skal ringe strømleverandøren. Da får du også vite om det er klokt å jorde til (strøm-)nettjord eller om du skal opprette instrument-jord. Der er alltids en risk for at du har en alvorlig feil i nærheten, så dette tar du alvorlig.

Lenke til kommentar

Jeg vil tippe du har en feil i en av PC'ene, og at du ikke har jording koblet til (brukt for eksempel bare toleder kabel istedenfor en treleder, eller en annen feil). Hvis du ikke har jordingen til apparatet koblet til i kontakten så vil du heller ikke få utslag på jordfeilbryteren.

 

Det hadde hjulpet alle veldig om du hadde tatt et bilde inni sikringskapet og postet det i tråden her, eventuelt andre bilder hadde også hjulpet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tok noen bilder "i morgen", men glemte å laste dem opp. Har vært hektisk i det siste.

 

Vi har trefase inn, men den ene lederen er satt til side og isolert med elektrikerteip. Den er da altså ikke i bruk. Problemet ligger ved sikring 9. "Jordfeilen" ligger her enda. Har snakket med noen lokale elektrikere og elektro-lærere, og de tviler på at vi har TN-S-nett her (men jeg vet ikke om jeg skal stole på dem).

 

Bildene vil ikke lastes opp, serverfeil.

 

Problemet er midlertidig løst ved å ikke bruke skjermet nettverkskabel.

 

Jeg har lest meg opp på dette, og tipper at vi har TN-nett. Det er vel bare å bite i det sure eplet.

Men nå har jeg et annet spørsmål; hvorfor fikk jeg støt (120v) ved å berøre (pga nettverkskabelen) et jordet pc-kabinett og et ujordet pc-kabbinett?

post-223190-0-02524000-1410040414_thumb.jpg

post-223190-0-57106800-1410040553_thumb.jpg

post-223190-0-60967000-1410040682_thumb.jpg

post-223190-0-95729000-1410040709_thumb.jpg

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Støt fikk du fordi i strømforsyningen ligger noen kondensatorer fra faser mot jord. Kondensatorer er gjerne ikke lik i størrelse, så du kan ofte måle "full" jordfeil vis du bare måler med voltmeter.

 

Om et eldre hus som mangler jording i et rom, og man har et kjøleskap og en fryseboks i dette rommet, kan man få støt av å ta i disse.

 

Løsningen er å få jordet det stikket som PC-en bruker, eller å flytte PC-en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...