Gå til innhold

Hvordan få mest mulig ut av pengene?

Rubenevo

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har akkurat fylt 18 år og har fått konto hos Skandiabanken, jeg har en jobb ved siden av skolen, og får litt penger fra foreldre. Jeg har rundt 20-25.000 kroner på bok etter kjøp av bil og fiksing av den. Jeg får og inn rundt 3-5000 i mnd (ikke så mye).

Hvordan burde jeg legge løpet for å få så mye som mulig ut av pengene?

Ikke si "selg bilen" eller lignende, den skal jeg beholde, investering er av interesse, og trenger generelt tips til hva jeg burde gjøre :)

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Gjør noe gøy hvis du er typen som liker å gjøre noe gøy, spar pengene hvis du er typen som liker å spare. Egentlig gjør det du liker :)

Men uansett er det aldri galt å spare til boliglån el. kan bli en god kickstart på voksenlivet.

Lenke til kommentar

At sparerenten er bra er irrelevant, spar aldri i BSU om du ikke får skattefordelen! (med mindre du er blitt så gammel at du ikke rekker å fylle opp uansett). Du pisser vekk gratis penger om du gjør det.

I teorien er jeg enig med deg men er man 18 år og ikke setter pengene i BSU så er det fort at pengene ryker på noe annet dritt... ja, har vært 18 selv :rofl:

Lenke til kommentar

Generelt er det en god idé å ha to-tre månedsinntekter stående på en sparekonto (eller et annet sted hvor man enkelt kan hente pengene ut på relativt kort varsel), slik at man har penger hvis det skulle oppstå en krise (arbeidsledig, stor uventet utgift etc.) før man "investerer" pengene sine.

Så BSU er ikke noe å satse på i denne omgang. Tenk hvor kjipt det må være å "ødelegge" BSU-sparingen fordi man måtte ha penger til bilverksted. Samt at man praktisk talt kaster bort 5000 kr i året ved å fylle BSU før man kan nyttegjøre seg fradraget.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Helt enig. TS er bare 18 år og har da 16 år igjen på å utnytte BSU ordningen maksimalt.

Dog kan det være smart å hive penger inn på BSU så fort som mulig hvis man planlegger å kjøpe bolig i løpet av relativt kort tidshorisont. Større sannsynlighet for å kunne få lån.

Lenke til kommentar

Generelt er det en god idé å ha to-tre månedsinntekter stående på en sparekonto (eller et annet sted hvor man enkelt kan hente pengene ut på relativt kort varsel), slik at man har penger hvis det skulle oppstå en krise (arbeidsledig, stor uventet utgift etc.) før man "investerer" pengene sine.

Så BSU er ikke noe å satse på i denne omgang. Tenk hvor kjipt det må være å "ødelegge" BSU-sparingen fordi man måtte ha penger til bilverksted. Samt at man praktisk talt kaster bort 5000 kr i året ved å fylle BSU før man kan nyttegjøre seg fradraget.

Som jeg oppfatter det bor TS hjemme og da er vel ikke det så viktig... fast inntekt på 3-5000 kr + gratis kost og losji. Ingen problem å spare mer penger da.

Lenke til kommentar

Dog kan det være smart å hive penger inn på BSU så fort som mulig hvis man planlegger å kjøpe bolig i løpet av relativt kort tidshorisont. Større sannsynlighet for å kunne få lån.

Såvidt meg bekjent er det revnende likegyldig for banken hvor pengene står. Enten har du egenkapital, eller så har du ikke.

Å sette penger på BSU uten skattbar inntekt er å kaste bort 5000 kr hvert år. Rentefordelen med BSU kontra sparekonto vil normalt være vesentlig lavere enn fortjenesten ved fullt skattefradrag (forutsatt full sparing, 25k hvert år).

Det mest lønnsomme vil også være å ha egenkapital utenom BSU for boligkjøp. Dersom man er flink til å spare maks i alle år gir det en enorm gevinst i form av skattefradrag (frem til full sparing) og renter helt frem til man er 33, før man så eventuelt benytter de til å nedbetale en del av lånet eller noe annet (ny bil f.eks).

Det er selvsagt mange som ikke har muligheten til å gjøre det slik, men det vil være det mest lønnsomme, langsiktig sett.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Tusen takk for bra tips!

Målet i fremtiden er å ha et eget hus/leilighet, to biler (en til ca 500.000, og en billigere). Hvordan kan jeg oppnå dette?

Få deg en "kone" og en grei jobb. Selv har vi leilighet og to biler slik du forklarer. Det handler så klart om prioriteringer, å ha en slik dyr bil koster mye men for meg er det "verdt" det.Grunnen til at vi ikke har gått over til hus er at vi er usikker på om vi skal studere mer fremover.

Lenke til kommentar

Tusen takk for bra tips!

Målet i fremtiden er å ha et eget hus/leilighet, to biler (en til ca 500.000, og en billigere). Hvordan kan jeg oppnå dette?

Få deg en "kone" og en grei jobb. Selv har vi leilighet og to biler slik du forklarer. Det handler så klart om prioriteringer, å ha en slik dyr bil koster mye men for meg er det "verdt" det.Grunnen til at vi ikke har gått over til hus er at vi er usikker på om vi skal studere mer fremover.

Den dyre ben det er snakk om er Ferrari eller lignende til 500-700.000 :) et mål å ha en sånn bil, eget sted og uten gjeld. Den andre skal være "everyday driver", hva slags yrke ville du anbefalt? valg etter vgs?

Lenke til kommentar

Den dyre ben det er snakk om er Ferrari eller lignende til 500-700.000 :) et mål å ha en sånn bil, eget sted og uten gjeld. Den andre skal være "everyday driver", hva slags yrke ville du anbefalt? valg etter vgs?

Alt dette uten gjeld kan du sannsynligvis bare glemme, evt kan du oppnå dette i pensjonsalder. Gjeld er noe vi ikke kommer unna i dag sålenge man ikke er "født" rik eller finner en måte å tjene MYE penger på.

Jeg jobber innenfor automasjon/robotics og vill anbefale alle og gå den retningen, det er fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...