Gå til innhold

CUBA?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-23990
Betyr det at dere stoler på M. Moores løgner?

Altså, den siden det var linka til var jo 100% patetisk!

Den påstår blant annet at Moore i BFC påstår at NRA kom til en Littleton på kort advarsel, for å vise seg der. Det sier de ikke, men de sier derimot at NRA ble bedt om å utsette det på grunn av tragedien som netopp hadde rammet Littleton-samfunnet.

Sitat - Charlton Heston: "Good morning. Thank you all for coming and supporting your organization. I also want to applaud your courage in coming here today. I have a... message from mr. Wellington Webb, the mayor of Denver. *Viser et brev* He sendt me this: It says; "Don't come here, we don't want you here." I say to the mayor: This is our country! As Americans, we're free to travel wherever we want in our broad land!

Don't come here?! We're already here!"

Er ikke dette å provosere?

Jo, siden det er tatt ut av sammenheng.

Gå og les hele talen til Heston du, din Moore syndebukk.

Det var dessuten MØV i Irak.

10 shell med 5 liter sennepgass hver anyone?

Les det på UNMOVIC sin rapport fra 30 mai, seksjon 119 tror jeg det var...

Moore lyger, han bedrager, han misleder, han "faker" opptak, han klipper sammen ting ut av sammenheng, etc, etc.

Moore hadde kanskje hatt noen gode poeng hvis han holdt seg til sannheten og ikke drev med virkelighetsomskrivning hele tiden...

Men nei, da hadde ikke filmen hans vært så morsom og underholdende, da hadde den vært gørr-kjedelig, og ingen ville ha sett den.

Tross alt, Moore er ute etter å tjene penger som alle andre.

Og når det gjelder USA's forbud mot besøk til Cuba: JA DET ER SANT FFS!! Ihvertfall regner jeg med det, når det står på tekst-tv....

Nei, det er ikke bokstavelig talt sant.

Jeg har allerede gitt en link eller sitat som beviser dette.

Det er forbudt for amerikanere å bruke penger i Cuba, det er lov å reise dit. Du kan til og med få spesial-tillatelse til å bruke penger hvis du vil.

Lenke til kommentar

WOW! kan du få LOV til å bruke DINE EGNE penger i Cuba hvis du søker?! Utrolig, det er jo rene demokratiet dette her! USAs sanksjoner overfor Cuba er kvalm. Før sovjets fall var det handelsblokade fordi Cuba var sovjets tentakel i USAs bakgård, nå er det fordi de ikke er snille. . . Og denne omveltningen av argumentasjon skjedde så og si over natten.

Lenke til kommentar
Det er forbudt for amerikanere å bruke penger i Cuba, det er lov å reise dit. Du kan til og med få spesial-tillatelse til å bruke penger hvis du vil.

Pfft ...

What happens if you break the law? It is illegal for Americans to visit Cuba as tourists. Yet few people who do so wind up in trouble.

President Clinton signed the Helms-Burton Act, which raises the potential penalties on Americans who go to Cuba as tourists to $250,000 in criminal fines and $55,000 in civil fines. The Treasury Department has brought 10 criminal indictments for violations related to travel to Cuba in the past 15 years, and the possibility of civil fines is small but real. Penalties of $1,500 to $2,000 have been assessed in 44 civil cases since 1994.

Students, academics, missionaries, and travelers whose expenses are paid by a person not subject to U.S. jurisdiction are among those who can seek special Treasury Department approval for entering Cuba.

Fra "Cuba1tours" *grin*

http://www.cuba1tours.com/americaninfo.html

Lenke til kommentar

Skal da for eksempel franskmenn og tyskere nektes adgang til US bare fordi at de brukte FN mandatet sitt utfra sitt synspunkt. US begynner jo med en form for rasisme mot den frie tanke. Minner litt om Nazi Tyskland, hvor alle måtte være like, bare att nå er det snakk om at alle må tenke likt. Bare fordi at noen har andre tanker og idealer kan man jo ikke begynne å sanksjonere og krige for å påtvinge sitt menneske syn... Fri meningsutfoldelse er jo en menneskerettighet tross alt....

US det nye Naziregimet!! :grumpy:

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å holde meg litt unna denne tråde, fordi jeg har ett litt for subjektivt syn angående Cuba.. Men seriøst, menneskene der nede lever virkelig livet! Alle er utrolig åpne og glade, sosiale folk, og en gjennomgående besrivelse av folket der er nestekjærlige livsnytere! Alle tenker på alle, alle har det bra, ihvertfall alle jeg har møtt. Altså; det å være fattig på Cuba har lite å si i forhold til livsnytelse, det kan jeg love dere. Jeg snakker av erfaring. Jeg har bodd ett år i Cuba, nærmere bestemt Havanna, og ett mer gjestfritt folk skal dere lete lenge etter! Altså, første gang jeg gikk i Havannas gater, kom jeg i prat med en Cubaner etter kort tid.. Etter å ha småprata i 2-3 minutter inviterte han meg hjem til familien! Dette er stereotypen på det Cubanske folk. Jeg hadde ikke mye penger når jeg kom, og det gikk ikke lenge før jeg var lutfattig. Hadde jeg noen større problemer av den grunn? Nei! Siden samfunnet er bygd opp på at alle hjelper alle, så fikk jeg gode middager hver dag, av folk jeg kom i prat med på gata, og av gode venner jeg fikk i løpet av tida. Skjedde ofte at man havnet midt oppe i små og større gate/bakgårdsfester også.. En av gangene for eksempel, så var det en gammel mann som satt og klimpra på en gitar på ett hjørne for seg selv.. Etter en liten stund kom det ett par til forbigående og spilte på improviserte trommer og sang.. Etterhvert stimlet flere til, og flere og flere sang. Til slutt var hele gaten fylt med glade mennesker i alle aldre og grupper som sang og danset til Cubansk musikk! En øredøvende samstemt Cubansk sang.. Det er nesten hverdagslig der borte! Alle jeg har møtt der er omtrent det stikk motsatte av de trauste, inneslutta Norske vikingene.. Jeg tviler ikke på at dette har noe med det kommunistiske styret, som skaper samholdet.

Jeg sporet litt av her.. MEn det var vel nesten meningen.. Vet at ikke diskusjonen handler om folket her, og det er vel egentlig grunnen til at jeg holdt meg unna også.. Jeg har som sagt ett alt for subjektivt syn på Cuba etter dette mitt livs beste år..! Jeg har utrolig mange venner der nede jeg har jevnlig kontakt med, og kommer garantert til å besøke de mange ganger.. Om ikke flytte dit.. Får se..

Vel, jeg tviler på at jeg kommer tilbake i denne diskusjonen.. Har sporet av mer enn planlagt allerede ;)

Lenke til kommentar

Cuba har et godt utbygd skole- og helsevesen. Mange års boikott av Cuba har ført til at mangel på medisin og utstyr ved sykehus er et stort problem. Å ta utdanning er gratis, men mange års studier gir dårlig belønning. En gjennomsnittlig månedslønn ligger mellom 10-15 USD. Sovjetunionens fall, ofte omtalt som "Periodo Especial", førte til at hverdagen for de fleste cubanere ble svært vanskelig. Det er matrasjonering på Cuba, og hvordan de skaffer seg mat kan iblant være en gåte. Til tross for sine problemer har folket et ukuelig mot og stå på vilje! Gåten ligger nok gjemt i det gode fellesskapet ;)

ALtså, den politiske diskusjonen er jo rådende på diverse utepuber osv, men vi snakket mest om Periodo Especial(nevnte den), og boikotten som fører til ett litt smalere helsetilbud. Though er dette tilbudet veldig bra, ble positivt overrasket etter et sykehusbesøk :) (Og nei, det var ikke fordi jeg var fra utlandet, jeg snakket med mange Cubanske borgere om dette)

Arbeiderråd fins ja, men det mye selvstendig arbeid, hvis man regner hakket i "næringskjeden" etter bønder etc. Alle kan få seg jobb på en gård. Man får ikke himmelhøy lønn, men man får gode vilkår, bolig og mat. Har ikke møtt èn misfornøyd arbeider for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Ble positivt overrasket over dette. Har lenge vært et offer for propaganda om at alle i cuba prøver å komme seg til usa, får ingen rettigheter osv.

Så: Hvordan er det med ytringsfriheten etc.? Har hørt at fri presse, ytringsfrihet og sånt er heller labert i cuba? Vel og bra at samfunnet fungerer, men det er alltid noe som må forbedres!

Lenke til kommentar

Altså.. Mange her har vel sett og lest om at i Havanna er det en politikonstabel på hvert gatehjørne, og holder ett jerngrep på folket.. Propaganda! Det er nok av politifolk i byen (ikke på hvert hjørne though.. ;)), men det disse gjør er å passe på at såkalte "jinteros" ikke slipper til. Jinteros, folk som livnærer seg på turister. De har alltid noe å selge, det være seg sigarer, overnatting, rom og jenter. Men dette er ett storbyfenomen, og man ser fort hvem som har $ tegn i øynene.. Turistene er viktig for Cuba, og derfor passer man på denne gruppen. Syns dette er bra. (Jeg kommer til poenget nå..) Politimennene gjør IKKE noe med folk som holder taler på gata, og heller ikke med de som selger aviser, selv om det ikke er aviser som ligger under statsapparatet. Betalt sier du? Nei. Har hatt lange samtaler med folk som jobber i disse avisene, og hørt på flere "kontroversielle" taler, og dette forekommer ikke.

Det er selvfølgelig mye som kan og må forbedres, men den gjennomsnittlige Cubaner er faktisk fornøyd med omgivelsene!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Skal da for eksempel franskmenn og tyskere nektes adgang til US bare fordi at de brukte FN mandatet sitt utfra sitt synspunkt. US begynner jo med en form for rasisme mot den frie tanke. Minner litt om Nazi Tyskland, hvor alle måtte være like, bare att nå er det snakk om at alle må tenke likt. Bare fordi at noen har andre tanker og idealer kan man jo ikke begynne å sanksjonere og krige for å påtvinge sitt menneske syn... Fri meningsutfoldelse er jo en menneskerettighet tross alt....

US det nye Naziregimet!! :grumpy:

Tja, det var vel egentlig Frankrike som hindret USA i å bruke FN mandatet da...

Rasisme mot den frie tanke? Vet ikke hvor jeg skal begynne med å si hvor mange feil den setningen har...

USA er ikke noe Naziregime.

Avisene i USA kritiserer og angriper Bush hver eneste dag. Det gjør demokratene også, selv om mange av de lyger mye mer enn Bush noensinne har gjort for å gjøre nettopp dette. Blir de drept, arrestert, etc? Nei...

Ditt innlegg er helt urealistisk og jeg tror du må virkelig ta deg en tur til USA før du kommer med slike barnslige påstander.

Dessuten er det lovlig for amerikanere å reise til Cuba.

Den nettsiden noen kom med sier at det ikke er lov, men egentlig så er det det... Det at man ikke kan bruke penger der gjør sånn at det praktisk talt ikke er lov å reise dit, siden man må jo bruke penger der...

Og dette:

Students, academics, missionaries, and travelers whose expenses are paid by a person not subject to U.S. jurisdiction are among those who can seek special Treasury Department approval for entering Cuba.

Beviser nettopp det jeg sa.

Lenke til kommentar

Tja, det var vel egentlig Frankrike som hindret USA i å bruke FN mandatet da...

USA er ikke noe Naziregime.

Avisene i USA kritiserer og angriper Bush hver eneste dag. Det gjør demokratene også, selv om mange av de lyger mye mer enn Bush noensinne har gjort for å gjøre nettopp dette. Blir de drept, arrestert, etc? Nei...

Ditt innlegg er helt urealistisk og jeg tror du må virkelig ta deg en tur til USA før du kommer med slike barnslige påstander.

Vel, USA hadde jo ikke flertallet av FN-landene med seg...

I en del stater i USA er det ULOVLIG å ta inn kommunistisk/sosialistisk materiale. Dette er vel litt "tankekontroll"?

I Louisiana Criminal Code section 14.358 står det at hvis man bryter denne loven så kan man få $10 000 i bøter, seks år i fengesel med hardt straffearbeid, eller begge deler.

Lenke til kommentar
Dessuten er det lovlig for amerikanere å reise til Cuba.

Den nettsiden noen kom med sier at det ikke er lov, men egentlig så er det det... Det at man ikke kan bruke penger der gjør sånn at det praktisk talt ikke er lov å reise dit, siden man må jo bruke penger der...

Hva er forskjellen? Formelt sett er det kanskje en slags forskjell, men praktisk sett er det ulovlig! Du maa se ting i litt perspektiv mann!

Synes cuba hOres interessant ut. Kanskje det ligner litt paa noen av middelhavslandene? Jeg bor i spania og maa innrOmme at visse deler av kulturen er HELT annerledes. I motsetning til norge blir man ikke utstOtt om man tar seg en sigarett, det er praktisk talt lov aa rOyke overalt. Det er "fiestas"(feiringer) hele tiden, der folk samles, fAr gratis drikke, snacks osv. Folk er mer vennlige, gjestfrie, ikke saa opptatt av aa lage profitt paa alt (mon tro hvor litt av det kommer fra..). Alt er liksom mye roligere, man kan laxe litt, uten at politiet kommer og tar deg for at du gir alkohol til fremmede, rOyker, har fest, har det morsomt! Synd at frp pensjonistene tar mer og mer over, forlanger bruk av norsk spraak, norsk mat, norsk kultur, norsk mat - alt norsk, bortsett fra solen og lav skatt etc.

Nordmenn... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...