Gå til innhold

CUBA?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å herregud. Rull inn pattene. Du tror vel ikke på propagandaen om at USA var i vietnam fordi de ble "invitert"? Vel, uansett om det er tilfelle eller ikke, så er det ikke i Sør-Vietnam de værste ødeleggelsene og forurensingene er.

 

Du har forsåvidt hoppet over de andre tilfellene jeg nevnte. Hva med å unskyld de?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Folk i USA sliter psykisk med Vietnam-krigen hver eneste dag, pluss mange sliter med skader. De bryr du deg ikke om, eh? Eller er de mindre viktig enn vietnamesere med kreft fra Agent Orange?

Oppriktig talt, så synes jeg at det er langt verre at vietnamesiske barn fødes med kreft og dermed straffes for deres foreldres krig enn at menneskene som påførte barna disse skadene sliter med psykiske problemer i dag.

 

Og dette sier jeg selv om jeg har stor sympati for de fleste menn og kvinner som har blitt sendt ut for å dø og drepe for deres eget fedreland.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Å herregud. Rull inn pattene. Du tror vel ikke på propagandaen om at USA var i vietnam fordi de ble "invitert"? Vel, uansett om det er tilfelle eller ikke, så er det ikke i Sør-Vietnam de værste ødeleggelsene og forurensingene er.

 

Du har forsåvidt hoppet over de andre tilfellene jeg nevnte. Hva med å unskyld de?

 

Som sagt er det ingen unnskyldning for ALT som USA har gjort.

Dvs. jeg prøver ikke unnskylde USA fra alt de har gjort som du og andre konstant sier at jeg gjør. Jeg kommer med fakta i de saker hvor dere har lagt skylden på dem hvor det faktisk ikke er helt deres skyld, eller deres skyld i det hele.

 

Anti-amerikanismen går ut på å anklage USA for ALT som er galt i verden. Det ser ut som du passer fint inn i den.

 

USA ble invitert til å hjelpe Sør Vietnam. USA ville selvfølgelig også hjelpe de, spesielt siden det var snakk om å forsvare mot kommunister...

 

Her blir skylden lagt på USA, når den egentlige synderen, Nord Vietnam, slipper av plett-fri siden nå er Vietnam et helt land, og alle har "glemt" at det var faktisk Nord Vietnam som starter Vietnam krigen og ikke USA.

 

Oppriktig talt, så synes jeg at det er langt verre at vietnamesiske barn fødes med kreft og dermed straffes for deres foreldres krig enn at menneskene som påførte barna disse skadene sliter med psykiske problemer i dag.

Selv om det var de som angrep Sør Vietnam, som var grunnen til at det hele skjedde?? MMk.

 

JoachimR: hva tjente Vietnam på det?

Og er dere virkelig så dumme at dere ikke skjønner at også vietnamiske soldater kan slite med psykiske problemer?

Oi..

Hvem har sagt at de ikke gjør det?

 

Vietnam tjente forsåvidt ikke noe betydelig av krigen de heller. De fikk iallfall slutt på konflikten etter hvert... og nå er de et helt land, i motsetning til f.eks. Korea som hadde nesten samme problemet.

 

 

Dere gir all skylden på USA, selv om det var Nord Vietnam som begynte alt...

Dere ser bort ifra Nord Vietnams dreping av Sør Vietnamesere og amerikanere... når det var de som angrep først.

 

Dette kaller jeg latterlig, og et høyst eksempel på usaklig anti-amerikanisme.

Lenke til kommentar

Mye surr om hvem som gjorde hva i Vietnam ute å går her.

Fakta er ihvertfall at Vietnam tidligere var en Fransk koloni. Franskmennene slåss mot den kommunistiske FNL-geriljaen ledet av Ho Chi Minh i 8 år før de tapte og trakk seg ut.

Amerikanerne som var redde for at det kommunistiske Nord-Vietnam skulle overta også i Sør (den såkalte domino teorien, faller ett land, faller flere) begynte på begynnelsen av 60-tallet gradvis å engasjere seg med støtte til Sør-Vietnam, noe som etterhvert utviklet seg til regulær militær innsats fra 1965 . Samtidig som USA støttet regimet i sør, fikk Nord-Vietnam massiv støtte fra Sovjet og Kina.

 

Så hvem startet galskapen ? Kommunistene som ville hive ut frankrike og lage en kommunistisk stat ? Eller det korrupte Sør Vietnamesiske styret som mer enn gjerne ville ha USA til å krige for seg ? eller USA som hadde interesse av ett vennligstilt styre i den delen av verden ? Eller Sovjet og Kina som bidrog til at FNL/Vietcong geriljaen kunne gjennomføre målet sitt ?

Lenke til kommentar

Ganske latterlig at seixon ikke kan vedkjenne noe som nesten hele resten av verden har + mange av de som var med i krigen. Han er bare helt blindet av sitt pro-amerikanske syn. Og ikke kom her med noen patetiske unnskyldninger om at jeg er anti-amerikansk, jeg er ****** meg like opptatt av hva sovjet osv. gjorde, men naa er det faktisk saann at det for tiden er usa som er stormakten i verden, ekspanderer sitt terrirtorie (ikke alltid fysisk) og alt som sovjet og tidligere stormakter eller imperier om du vil, gjorde. FACE THE REALITIES MAN!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Ja, face realiteten du og.

Vietcong angrep Sør Vietnam, og det er derfor hele Vietnam-krigen skjedde.

Ja, skikkelig blindet av pro-amerikansk syn ja. Hvis pro-amerikansk syn = virkeligheten, ja, så er det det da.

Du er blindet av ditt anti-amerikanske syn, siden du ikke ser rett i fjeset på fakta.

Fakta at Vietcong startet krigen ved å angripe Sør Vietnam.

 

Hva er det egentlig jeg ikke vedkjenner? Hæ?

At alle sånn som deg går rundt og tror at USA starter alle kriger rundt om kring, selv om de ikke gjorde det?

 

Rart at du ikke setter skylden på folkemordere som Stalin, Mao, etc. men de amerikanske presidentene og USA, nei de er jævlige de, de må jo ha startet alle disse krigene selv, siden de har en historie av å drepe sine egne folk og utrydde de de ikke liker... :lol:

 

Det er du som er latterlig, som tar siden av kommunistene her i denne saken, når man er i historien hvor utrolig mye "godt" de har gjort.

 

Bare se på Nord Korea, hele Øst-Europa, restene av USSR, Russland i dag, Chechnya, Afghanistan, hva Øst-Tyskland var, Kina.... trenger jeg gå videre?

Lenke til kommentar

1. Hvorfor angrep Vietcong Sør-Vietnam? (ett ærlig spørsmål, jeg vet ikek svaret)

2. Hvilket styresett hadde Sør-Vietnam, var sør-vietnam bedre å bo i enn nord-vietnam? (se parantes over)

3. Hvilken annen grunn hadde USA til å angripe Nord enn at "Sør inviterte de"?

 

Nå kommer kritikken:

 

4. Mao, Pol Pot, Stalin og resten av tullingene er døde, men USA dreper og lemlester den dag i dag.

5. Ser du ikke nevner Kambodja i rekken av "kommuniststater", er det fordi du er redd noen skal trekke fram USAs grusomheter i landet som drepte langt flere enn hva Pol Pot greide å drepe direkte. Om man tar med de som Røde Khmer drepte indirekte når de jaget folk ut av byene (etter at USA hadde jaget de inn), feilslått jordbrukspolitikk og annet snusk, så drepte USA og Røde Khmer omtrent like mange.

Lenke til kommentar
Ja, face realiteten du og.

Vietcong angrep Sør Vietnam, og det er derfor hele Vietnam-krigen skjedde.

Ja, det har du faktisk rett i, mer eller mindre. Frankrike var ogsaa dypt involvert. Det er derimot ikke hvem som STARTET krigen som er det mest interessante, for det var jo i grunnen en mer intern konflikt mellom to politiske sider som kjempet om makta i landet. Der usa kommer inn, er naar de gaar til angrep paa grunnlag av at det landet har et annet syn enn de selv. Mccarthyismen sto jo ogsaa sterkt i tida...

 

Du er blindet av ditt anti-amerikanske syn, siden du ikke ser rett i fjeset på fakta.

Om man er blindet fordi man proever aa se BAK fakta, mellom linjene osv. - ja saa er jeg vel blindet da!

 

Hva er det egentlig jeg ikke vedkjenner? Hæ?

At alle sånn som deg går rundt og tror at USA starter alle kriger rundt om kring, selv om de ikke gjorde det?

Jeg har ikke nevnt med et ord at us har startet alle krigene, men har mistenkelig nok noe med de fleste krigene aa gjoere (om ikke alltid direkte), det maa du da i det minste vedkjenne?

 

Rart at du ikke setter skylden på folkemordere som Stalin, Mao, etc. men de amerikanske presidentene og USA, nei de er jævlige de, de må jo ha startet alle disse krigene selv, siden de har en historie av å drepe sine egne folk og utrydde de de ikke liker...  :lol:

 

Det er du som er latterlig, som tar siden av kommunistene her i denne saken, når man er i historien hvor utrolig mye "godt" de har gjort.

Naar det gjelder folkemord i Sovjet, Kina osv. , saa har selvfoelgelig ikke det noe (spesielt) med usa aa gjoere. Dette har jeg ikke paastaatt heller. Det er tvert imot maktsyke fascistiske ledere.

 

Hvilken side jeg tar er uvesentlig, og aa generalisere kommunister og si at kommunistene i dette forumet har noe med hva f.eks fascistiske stalin gjorde, er absurd.

 

Bare se på Nord Korea, hele Øst-Europa, restene av USSR, Russland i dag, Chechnya, Afghanistan, hva Øst-Tyskland var, Kina.... trenger jeg gå videre?

Vel, en del av disse du nevner er tidligere sosialist-stater (innfoert med makt), som har gaatt over til kapitalisme. Hvorfor er fokuset egentlig satt paa hva de hadde foer, naar det er hva de utvikler seg til som er saken?¿?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...