Gå til innhold

CUBA?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-23990

Og nå, med litt fakta opplysninger for å virkelig sette ting i fokus.

Stemmetallet var167 mot 3, USA, Israel og Marshal øyene Dette var altså for 10. året på rad at USA, kaldt og kynisk, viste forakt for verdens høyeste organ.

Jeg spør dere dette: hvem er de 167 landene, egentlig?

Er ikke en hel del av de akkurat som Cuba, med diktator-regimer, osv?

Og resten? Frankrike og "buddy" gjengen som skal alltid vrikke føttene sine imot USA når de kan?

FN som organisasjon har vist utallige ganger at de ikke er interessert i å løse problemer en gang for alle. De tar til seg midlertidige løsninger som ender opp verre over lang tid. Dette er ikke ALLTID tilfellet, men det finnes fler eksempler enn ikke av dette, Nord-Korea og Irak er bare to av de (Israel og hvis man vil).

Isteden for å kjempe for rettigheter for folk i Cuba, så vil man oppløse sanksjoner som er bare fra USA sin side mot Cuba. Dermed skal hele resten av verden bestemme for USA hva de skal syns om Cuba.

USA har da ikke bestemt for alle andre hvordan de skal forhandle med Cuba... Hvorfor er alle da interessert i å tvinge USA til dette?

Resten av verden vil bare glemme alt som foregår i Cuba, og bare la problemet oppløse seg selv, det skulle egentlig være mottoen til FN, "vi håper det blåser bort av seg selv, ellers kan vel USA rydde opp senere, også kan vi klage på de etterpå".

USA hadde sine egne sanksjoner mot Irak, og har også de samme mot Iran og Nord-Korea. Hvorfor? Tenk to ganger. OK, tre. OK, noen av dere trenger kanskje å ta kvelden på å tenke dere fram til det.

Skal vi løse menneskerettighets problemer her i verden, eller skal vi bare overse de og la de ta vare på seg selv?

Landet har, tross den meget alvorlige økonomiske krisen som oppsto på grunn av Sovjetunionens sammenbrudd i 1990, bygd ut et meget godt helse- og utdanningsopplegg -som er gratis for alle. De kulturelle tilbudene er gode og blir kontinuerlig bygd videre ut.

Ja, det skulle bare mangle for en liten stat med 11,000,000 folk. Dette er også litt overdrevet fra virkeligheten.

Hva har USA utrettet utenlands?

Prøver du her å sammenligne Cuba med USA? Virkelig saklig ja. La oss sammenligne verdens største vestlige stat med en lille-putt stat uten noe reel makt. :roll:

Ja, USA har gitt våpen til alle i verden, bla bla. Det har da fasken meg Russland, Frankrike, og hele resten av verden gjort. Slutt å forestill USA som enestående.

Menneskerettigheter i USA er virkelig ingenting å snakke om. Ja, det er en haug med folk i fengsel, og en hel del av de er svarte.

Newsflash: svarte var slaver litt over 100 år siden og de svarte sitt samfunn har strevd for å få seg opp helt siden de ble frigjort uten å eie en nål i veggen. Et utspredt trekk av fattigdom er nettop kriminalitet. Dermed er det ikke rart at det sitter forholdsvis mer svarte i fengsel enn hvite. Tar ikke et geni for å finne ut av det. Så hvorfor framstilles dette som noe unaturlig og som om det er brudd på menneskerettigheter?

Det er dette landet som i mer enn 40 år har plaget det cubanske folket, med blokade av mat, medisiner, sjukehusutstyr, ja alt. De har beslaglagt millioner av dollar som tilhører Cuba og skapt store handelsmessige problemer og kostnader for landet.
Rart at man ikke klaget på dette før USSR brøt sammen og de plutselig mista alle kommi-pengene sine... ;)

Seriøst, hvorfor trenger Cuba USA så mye? Kan de ikke få det de trenger fra alle andre i verden? Jo, de kan nettopp det. Hørte tross alt ingen syting og klaging fra Saddam Hussein når USA hadde egne sanksjoner mot han.

Da vil de kanskje begynne å ta opp kampen mot de faretruende kreftene i Washington. Om det ikke blir for sent.

I mellomtiden må vi hjelpe det cubanske folk, slik å det kan holde ut i kampen for suverenitet, sjølstyre og et verdig liv. Deres kamp er også vår kamp.

Godt det, fremstill et land som har gjort mer for menneskerettigheter enn noen andre land i verden som et ondt regime som vil alle vondt og at man må kvitte seg med de. Ja, realistisk ja.

Hjelpe de cubanske folket ved å løfte USAs sanksjoner mot de?

Hvem tror du tjener på det egentlig?

Alle vil cubanere bedre, men det er ikke de en oppløfting av sanksjoner kommer til nytte for desverre.

En mann med navn C to the ASTRO er den som kommer til å tjene på det.

Det er en grunn for at han fikk 100% oppslutning i valget i 2003.

Akkurat samme grunn som Saddam Hussein fikk 100% oppslutning.

Tenk på det folkens.

Lenke til kommentar
Godt det, fremstill et land som har gjort mer for menneskerettigheter enn noen andre land i verden som et ondt regime som vil alle vondt og at man må kvitte seg med de. Ja, realistisk ja.

Om man høvler bort litt vel mye FN hat, USA rævsleiking, overdådige fremstillinger og vås, så er jeg faktisk litt enig med deg her, Seixon. Cuba er ikke noe drømmesamfunn. Cuba har masse mangler, bryter menneskerettigheter osv. Men å oppheve USA som frelseren som du gjør her er litt vel drøyt, selv for deg. Skulle tro det kom fra Joachim's munn.

USA har ikke gjort en tøddel for menneskerettighetene. De motarbeider menneskerettighetene, og bryter de i ett sett. Se på amerikansk bistand. De landene som mottar mest bistand er noen diktaturiske regimer som har ett skittent mennekserettighets rulleblad. Se på USAs behandling av Vietnam (etter krigen, forgiftet grunnvann og jordsmonn f.eks.), Laos, Nicaragua, Colombia, Tyrkisk kurdistan osv osv.

Men for all del, USA er ikke de eneste. Israeler USAs lille robot, og storbritania er hundevalpen. Frankrike, eller skal vi si EU utvikler seg i dag i veldig negativ retning. Bl.a. med EU-grunnloven, EU-militær (som forsåvidt har eksistert en stund, det er snakk om kommandogruper som bedriver inn-ut opprasjoner i stater, spesielt afrikanske stater, for å beskytte EU's interesser), vi har Schengen samarbeidet som stenger flyktninger ute fra Schengenområdet (EU+EØS om jeg ikke husker helt feil).

Pakistan er ikke mors beste barn de heller, sammen med Syria, Iran, Russland (se til Tsjetjenia) og mange andre land. Men at USA er værst i klassen er helt klart.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Men at USA er værst i klassen er helt klart.

Ja, det er din mening, og det er desverre alt det er.

Du hopper bort fra det med Vietnam, at det var liksom USAs skyld at kommunistene angrep Sør Vietnam, og at Sør Vietnam ville ha hjelp...

Isteden for å se hvem som sto bak dette, Kina og USSR sine spredning av kommunisme, så plasker du skylden bort på USA som prøvde å redde en "delstat" fra en annen. USA ble jo opprinnelig dratt inn dit av Frankrike for at de skulle kunne holde makten, men så ble de jo kasta ut, og USA ble gjenværende, og etter Nord Vietnam angrep, fløy de inn hæren for å hjelpe (selv om det ikke hjalp).

Du skylder vel også forholdene i Nord Korea på USA og du... :roll:

Det er ikke rart at du tror USA er verst i klassen, når du setter skylden på de for andre sine feil.

Greit nok at USA gjorde teite ting i Sør Amerika og tildels i Asia.

Men la oss nå ikke bla opp alt på Kina, Russland, Frankrike, Tyskland, osv. for da kan vi bli sittende her hele kvelden lang.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Seixon: USA ER verst i klassen

EOD

Oh, OK!

U... S... A... is.... evil.... must kill.... Personal... liberty... is.... just... a.... dream.........

:love:

Lenke til kommentar

Du hopper bort fra det med Vietnam, blablabla

Og du hopper rett over det grunnen til at jeg nevnte Vietnam. Kjemisk krigføring, forgiftet drikkevann og jordsmonn osv. Du hoppet også rett over alle de andre tilfellene jeg nevnte.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Du hopper bort fra det med Vietnam, blablabla

Og du hopper rett over det grunnen til at jeg nevnte Vietnam. Kjemisk krigføring, forgiftet drikkevann og jordsmonn osv. Du hoppet også rett over alle de andre tilfellene jeg nevnte.

Ja, og du hopper igjen over hvorfor USA var der med det første...

Og olsen, robot-innlegget var ikke til deg, det var til Johnsen, som du kan se ved at jeg siterte han. ;)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Seixon: Unnskylder du grusomheter USA har gjort med grusomheter andre land har gjort? Det er da ingen som har forsvart de landene som du forsvarer USA.

Nei, jeg unnskylder det ikke.

Men jeg syns det er urettferdig å stille USA til ansvar, uten å stille andre til ansvar med det samme.

Liksom å late som USA er den eneste i verden, og som om de ikke har gjort mange ting som gjør opp for mye av det de har gjort.

Lenke til kommentar

Hvorfor USA var der har blitt diskutert opp og ned og i mente, det driter jeg i akkurat nå. Saken er den:

1. Amerikansk offentlighet/myndighet er sur på Vietnam fordi de ikke har sagt unskyld for alle lidelsene de påførte USA.

2. Amerikanerne eksperimenterte med kjemisk krigføring i Vietnam, noe som tydeligvis virket utrolig bra siden ettervirkningene sitter igjen fremdeles.

Du hoppet forsåvidt over de andre tilfellene jeg nevnte.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Ja, de tilfellene er det ingenting jeg kan si om, fordi de var uforsvarlige og ikke gode, som i mesteparten av tingene de har gjort i Sør Amerika.

1. Amerikansk offentlighet/myndighet er sur på Vietnam fordi de ikke har sagt unskyld for alle lidelsene de påførte USA.
Har du dokumentasjon på dette egentlig?

Hvis du har det, så finnes det egentlig en logisk forklaring:

Sør Vietnam ville ha vår hjelp. De fikk den. Vi ble drept i hopetall.

2. Amerikanerne eksperimenterte med kjemisk krigføring i Vietnam, noe som tydeligvis virket utrolig bra siden ettervirkningene sitter igjen fremdeles.
Ja, akkurat som de eksperimenterte med atom våpen i Japan. Var det forsvarlig? Tja, kan diskuteres. På noen måter ja, på andre måter nei.

Har USA fortsatt å bruke slike våpen? Nei. Det eneste jeg hører om USAs bruk av kjemiske våpen er Agent Orange i Vietnam. Tydeligvis var det et lærerik eksperiment.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tid, sted og kilde, men Jimmi Carter sa at USA ikke hadde noe gjeld til Vietnam, siden "ødeleggelsene var gjensidige." Dette sa han mens han var president. At Sør-Vietnam ønsket hjelpen har utrolig lite å si. Folk dør av kreft pga dioksinene i Agent Orange den dag i dag. USA driter i det. USA bedrev forskning under vietnam krigen, og du støtter tydeligvis bruk av mennesker som forsøksdyr.

jaja, da vet vi det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Nei, jeg støtter det ikke.

Det som er gjort er gjort.

Ikke noe stas i å være etterpåklok.

Folk i USA sliter psykisk med Vietnam-krigen hver eneste dag, pluss mange sliter med skader. De bryr du deg ikke om, eh? Eller er de mindre viktig enn vietnamesere med kreft fra Agent Orange?

At Jimmy Carter sa at ødeleggelsen var jevn er egentlig godt sagt.

Vi ble innvolvert i et blodbad for noen andre sin skyld, og fikk vår egen del av det blodbadet. USA kjempet i en krig som ikke var deres kamp, og tapte ca. 60,000 liv for saken. USA fikk ingen verdens ting fra den krigen. Det eneste de hadde var tap av liv, penger, og ikke minst at kommunistene tok over Vietnam etterpå.

Skulle USA bare trukket ut og latt Nord Vietnam henrette Sør Vietnam? Er det mer forsvarlig syns du? Håper ikke det.

Lenke til kommentar

Ikke noe stas i å være etterpåklok nei, det minste man kan gjøre etter å ha fucket noe hinsides opp er å rydde opp etter seg. Det gjelder ikke bare Vietnam.

jeg bryr meg om de som sliter med psykiske skader i USA, det var ikke deres krig, det var lederne sin krig, synd at de ble involvert. Men faktum er at mennesker som blir født i dag får kreft av AO. Folk som blir født i dag vil ikke slite med psykiske skader av vietnam-krigen.

Så, du mener ett rasert land og flere millioner døde er jevngodt med noen tusen døde soldater og noen millioner med psykiske traumer?

Jeg mener det mest forsvarlige ville vært å aldri innvolvert seg. Og når man først innvolverer seg så slipper man å bedrive kjemisk krigføring mot sivilbefolkningen.

Lenke til kommentar
Ja, akkurat som de eksperimenterte med atom våpen i Japan. Var det forsvarlig? Tja, kan diskuteres. På noen måter ja, på andre måter nei.

Har USA fortsatt å bruke slike våpen? Nei. Det eneste jeg hører om USAs bruk av kjemiske våpen er Agent Orange i Vietnam. Tydeligvis var det et lærerik eksperiment.

USA brukte jo napalm i Irak nå..de uttalte jo for noen år siden at de hadde destruert alt de hadde av napalm. :roll:

I tillegg utvikler USA forsatt biologiskevåpen, mens de nekter andre å gjøre det(noe som forsåvidt er greit, men da kan de ikke gjøre det samme selv). Kan ta miltbrannen som "herjet" for et år siden som eksempel. Miltbrann-typen som ble brukt i nesten samtlige tilfeller i USA var utviklet av det amerikanske forsvaret.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

olsen, hvorfor må USA rydde opp etter en krig som de var invitert til??

Skulle ikke de bydende rydde opp??

Hvis du inviterer folk på en fest, skal da de komme tilbake om 1 uke å rydde opp huset ditt? Nei.

Det for stå for Vietnams regning, og det har det gjort. Så lenge de ikke krever noe annet, som de ikke har krav på, så tror jeg du må slutte deg til at de faktisk ikke skylder Vietnam å rydde opp noen ting.

Så, du mener ett rasert land og flere millioner døde er jevngodt med noen tusen døde soldater og noen millioner med psykiske traumer?

Ja, spesielt når USA var invitert og ikke direkte innvolvert i det hele maset. USA trengte ikke stille opp med en eneste mann, men de gjorde det. De fikk slettet 58,000 liv for ingen verdens ting. USA kunne krevd erstatning fra Vietnam for dette, men det har de aldri gjort.

Vanligvis når du hjelper noen med noe, så får du noe igjen fra det, spesielt når det er en vanskelig og stor jobb. USA gjorde alt for ingenting. De tapte alt og fikk ingenting ut av den krigen.

De millioner døde er ikke alle USA sin feil. Vennligst husk det. Og husk at de USA drepte var fordi Sør Vietnam inviterte de dit for å gjøre nettopp det, for å forsvare seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...