Gå til innhold

CUBA?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I would have guessed the pyramids  :yes:

But then again, pyramids and icebergs DOES have a likeness to eachother.. easy to confuse.. But why? Because of the icebergs of course!

You don't say! I thought it was the shape that was the likeness, but what the heck... you learn as you live, as they say

Lenke til kommentar
I would have guessed the pyramids  :yes:

But then again, pyramids and icebergs DOES have a likeness to eachother.. easy to confuse.. But why? Because of the icebergs of course!

You don't say! I thought it was the shape that was the likeness, but what the heck... you learn as you live, as they say

Yeah.. But you don't learn about batterywater.. It must be the icebergs!

Batterivann

Lenke til kommentar

Feil. Jeg generaliserte dem ikke basert på rase. Jeg generaliserte dem baserte på akkurat den gruppen av folk, uavhengig av deres rase. At de var alle svarte er bare sammenhengen.

Hvis du ikke baserte deg på rase, hva baserte du da ditt eksempel på?

Det eneste jeg kan se som en samlebetegnelse i ditt eksempel er ditt ord "svarte (eller var det neger)", for så å henge på ordet dumme (som alltid har vært negativt ladet) på denne gruppen. Hvis ikke det er generaliserende så vet ikke jeg.

Så hvis jeg sier "de folka der er dumme" er det ikke rasistisk, men om jeg sier " de svarte folka der er dumme" så er det rasistisk?

Nei.

Svarte er da et adjektiv som beskriver personene og ikke noe annet.

Poenget er hvis du hadde brukt ordet "svarte/negre/etc" som en samlebetegnelse for å gi gruppen en egenskap, som du iallefall ikke har ett holdepunkt for (jeg antar jo at du ikke kjenner alle på din fiktive skole), som er negativt blir det oppfattet som rasisme/idioti/etc.

Ifølge deg, så er det rasistisk hvis noen på nyhetene sier "en arabisk mann står bak mordene"... ?

Nei, siden du tross alt ikke sier "arabere". Men hadde du dratt en tråd videre om at på bakgrunn av denne "araberen" sin oppførsel mener at alle "arabere" er så, da er du på tynn is.

"Og siden du må sammenligne med noe (dvs du tar den bleike huden din, hvis du er blekansikt selvsagt) og opphever den over den svarte. "

Ehm, hvor er det i eksempelet mitt??

For å hevde det du gjorde, alltså at alle "svarte" ved ditt fiktive eksempel er dumme må du jo sammenligne, ellers mister hele setningen substans. Hadde alle på din skole, inklusive deg vært svarte så ser du vel selv at det hadde gått litt galt. Jeg antar så iallefall.

NB:

For første gang skal jeg støtte deg. Er rent imponert over din mattekunnskap.

Et kvadrat er et spesialtilfelle av et rektangel. Begge sortene går under sekkebetegnelsen "firkanter" innen geometrien.

dvs:

Et kvadrat er et rektangel (dog et spesialtilfelle)

Lenke til kommentar

Altså.. Var en grunn til at vi begynte å spamme om the icebergs.. (It wasn't the icebergs?) TA HINTET!

(For dere treige: Hintet er at the icebergs er like off topic som rasisme, kvadrater og rektangler. Kom dere tilbake ON topic, og/eller start en NY tråd om rasisme, og en annen om rektangler. OK!?)

(bold skrift for at dere skal LESE posten.. Ja?)

Lenke til kommentar

Poenget med det Siexon påstod var

Et kvadrat er ALLTID et rektangel

FEIL!

for at et kvadrat ALLTID skal være et rektangel så må alle rektangler ha 4 like sider, dermed så blir de faktisk kvadrater, og da hadde det ikke vært noe vits i å ha betengnelsen rektangel, ville det vært det?

Lenke til kommentar

Jeg er redd jeg kan ha tatt feil med hensyn til et kvadrat. Snakket nettopp med pappa (mattelærer) igjen, og vi hadde misforstått hverandre.

Altså: I følge ham har Sexion rett, og til jeg har fått motbevist dette, samt krevd at alle mattebøker jeg har brukt trekkes tilbake og alle mattelærere jeg har hatt sparkes fra stillingene sine, må jeg bare innrømme at han (kanskje) har rett.

Synd at denne diskusjonen kom så ut av kontroll.

Tror at jeg ville tenkt litt før jeg posta dersom Sexions første "firkantinnlegg" ikke hadde vært "

Alle firkanter er rektangeler, men alle rektangeler er ikke firkanter.

Dere prøver å si at alle rektangeler er firkanter."

Det var dette totalt ubrukelige utsagnet som ga meg blod på tann...

Så til jeg vet noe mer: Kan hende du vant denne diskusjonen om kvadrater :lol: Kan vi diskutere noe annet nå?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Poenget med det Siexon påstod var

Et kvadrat er ALLTID et rektangel

FEIL!

for at et kvadrat ALLTID skal være et rektangel så må alle rektangler ha 4 like sider, dermed så blir de faktisk kvadrater, og da hadde det ikke vært noe vits i å ha betengnelsen rektangel, ville det vært det?

Du sliter litt med logikk eh Johnsen? Forundrer meg ikke en smule.

Du har nettopp bevist for alle her som vitner at du rett og slett ikke kan tenke logisk.

Jeg gidder ikke fortelle deg hvordan du fortsatt tar feil fordi det hadde kanskje vært mer lærerikt for deg å finne ut av det selv.

G2Petter, jeg forstår at du reagerte når jeg opprinnelig sa "firkanter". Det ble en feil oversettelse av meg, siden ting ikke alltid blir vellykket i sånne tekniske oversettelser.

Men når du kom med det dere INGEN og INGEN utsagnet ditt, til og med kvadrater, da gikk du over planken... hehe.

Johnsen, bare sånn at du skal kunne tenke deg frem til en logisk forklaring, så er det følgende korrekt:

Alle kvadrater er rektangeler.

Ikke alle rektangeler er kvadrater.

Som ett til eksempel, kan jeg si følgende:

Alle nordmenn er skandinaviske.

Ikke alle skandinaviske er nordmenn.

Tenk på det godt og hardt Johnsen, så kommer du kanskje frem til at dette stemmer. Vi får håpe det. Og gjør oss alle tjenesten av å innrømme at du var feil denne gangen. Ellers må du bare leve et evig liv på dette forumet hvor jeg VET at du ikke kan tenke logisk, som et fakta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...