Cyberfrog Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 Foretrekker blogginnlegget: http://t.co/oZ0fHvZiAe Håper det kommer noe godt ut av dette, både på kort og lenger sikt. Lenke til kommentar
Realzi Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 (endret) Huff jeg klarer ikke Total Buiscuit, blir ikke og høre på det gnålet der. De som legger fram fakta mot og i forsvar har gjort det på en ryddig og rolig måte. At det senere har kommet en horde med troll og kranglet seg i vest og sør er ikke deres feil. Det er drittsekker i denne verdenen uansett om det er Feminister eller 14 år gamle gutter som har lite og gjøre i livet sitt. Nå har det blåst opp enda mer dritt, og mange mener Gaming har mistet fjeset sitt. Hva i helvete er egentlig fjeset til gaming? det skulle jeg likt og vite. Jeg liker ikke uttrykket gamer det betyr ingen ting i denne tiden hvor alle liker spill. Endret 29. august 2014 av Realzi 1 Lenke til kommentar
Realzi Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 Kotaku la nettop ut enda 1 inlegg om denne saken, som er egentlig helt fint. Men det er selfølgelig i forsvar mot seg selv. Også kom denne kommentaren her fra 1 Britisk Silver tounge. I'm so, so, so confused as to the seeming ignorance of the gaming media here. Maybe it's because my main interest is politics that I have a certain detached view of this. The reason, which seems so unbelievably obvious, that 'gamers' are so pissed right now isn't because there's this huge cultural shift. It's because Kotaku and the other highbrow gaming sites have adopted an ideological position. The gaming media, especially Polygon, is no longer a mixture of reporting and opinion, it's now pretty much a full blown activism campaign. Any activism, of any subject, will obviously evoke passions on both sides. This is to be expected. Let alone activism which seeks to tar entire subjects or a massive demographic with the one brush. Anita Sarkeesian's 'Tropes Against Women' series, the 'gamers are evil' narrative adopted by some journalists lately being two good examples. Really? You're surprised people are pissed about this? Furthermore, you're surprised trolls, misogynists, racists, and any other form of bigot you can imagine exists within the millions upon millions of gamers? That's a shock to you? Seriously? Then perhaps you just live in a bubble. You can't extrapolate from the actions of, at the very, very, very, very, very most, a few thousand horrible people an opinion on tens of millions. Not long ago, Lady Gaga's fanbase were the new face of evil, with their death threats and vitriolic abuse. Political commentators face ENDLESS bile, not to mention politicians themselves. Gaming was never immune to this sort of character, it's just that these characters didn't have any reason to target specific people in the industry. Why would they attack developers or gaming journo's? They didn't have a reason. They do now. Because people within the industry and the gaming press have adopted and broadcast an ideological position. Often with inflammatory rhetoric. This is what it means to be within the public eye whilst pissing a lot of people off with the things you say. Anita Sarkeesian is not the first to receive a death threat, and she most certainly will not be the last. Of course that's abhorrent behaviour. But frankly, I'm just incredulous to the fact that this is such a mystery to you all. I also believe that the reason this has all exploded within the last two weeks is because unlike in politics, where depending on your point of view, you can go to the NYT or the WSJ, the gaming press don't have differing ideological stances. It's just one big '''''SJW''''' fuckfest. No one's saying 'Hold on Anita, I think your argument's a bit off there...' It's all just big nods, and finger wagging at anyone who disagrees. That's so unhealthy. Where is the debate? TL;DR: This trolling has been disgusting to witness. I feel terrible for anyone who's been affected. Second to that, there exists an issue within the gaming press, separate to the trolling issue. The readers are not happy that activism has simply become a part of typical gaming journalism. They clearly feel that there is not enough debate within the press, and that it's just one massive echo-chamber. The trolling is to be entirely condemned, but not confused with the legitimate grievances. 1 Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 (endret) Foretrekker blogginnlegget: http://t.co/oZ0fHvZiAe Håper det kommer noe godt ut av dette, både på kort og lenger sikt. Jeg likte forresten anmeldelsen til Steve Hogarty. Søkte litt rundt, og han er ganske morsom. Litt som Jeremy Clarkson for spillverdenen (okay, kanskje litt tidlig å si etter å ha lest bittelitt bare, men det var førsteinntrykket i alle fall). Så takk for den. Så forresten tilfeldigvis en musikkvideo her en dag (jeg er ikke så oppdatert på pop-musikk), og ble litt lattermild. Mens spill blir angrepet for å være sexistisk, har jeg ikke hørt noe særlig om den: Endret 29. august 2014 av Orwandel Lenke til kommentar
St1gar Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 (endret) Også kom denne kommentaren her fra 1 Britisk Silver tounge. Bra kommentar. St1gar: Alt du skriver tyder på at du er utrolig defensivt innstilt overfor alt som kan bidra til å endre på definisjonen av "din" hobby, som for eksempel kvinnelige utviklere som lager "non-games". I møte med verdenssyn som utfordrer ditt eget, krøller du deg sammen til en sint ball av misogyni og misforstått indignasjon, og leter etter en takknemlig målskive. Heldigvis da, at bitre ekskjærester og selverklærte profeter produserer halvsannheter på løpende bånd, slik at du og dine meningsfeller kan tillate dere å rope og skrike om "etikk" og "korrupsjon" i kommentarfelt, samtidig som dere forfatter trusler om seksualisert vold i en annen nettleserfane - det er jo som kjent sånn man tradisjonelt har motvirket det man oppfatter som lave pressestandarder. Herregud, menneske. Du høres jo helt ustabil ut. Spesielt når du åpner avsnittet med en lang, vrøvlete tirade om argumenter som kun har funnet sted inni hodet ditt. Når det gjelder Sarkeesian – som ikke har mye med denne saken å gjøre – virker det som om du ser hennes kritikk i et annet lys enn meg. At hun har en agenda om at «alle «gamere» er kvinnehatere» er nytt for meg. Hun tar bare opp klisjeer og stereotyper som spill ofte benytter seg av... Ha! Ha! Ha. Nei. Forresten dypt ironisk at Slate er de første som rapporterer fornuftig om dette. Hva i allverden er det du snakker om? Den artikkelen var noe sexistisk og nedlatende drit fra ende til annen. Endret 29. august 2014 av St1gar Lenke til kommentar
Licht Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 Hvis det var alt du klarte å trylle fram, så tror jeg ikke egentlig at du har så mye mer å bidra med. Det er kanskje like greit, siden det ikke ser ut som at verken jeg eller Arodem kommer til å klare å forandre meningen din. Vi får heller ta tiden til hjelp, og håpe at du på et senere tidspunkt blir litt mindre opptatt av "etikk" og litt mer av medmenneskelighet. 1 Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 Dette er en av de beste artiklene jeg har lest om hele spetakkelet: http://www.brightsideofnews.com/2014/08/25/gamers-revolt-another-take-on-the-zoe-quinn-scandal/ Lenke til kommentar
Licht Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 Største pisset jeg har lest på lenge - hele artikkelen er en veldig lang øvelse i det jeg beskrev tidligere: Et forsøk på å dekke over at en haug slimåler hacker, doxxer og truer folk (sjarmerende omtalt i artikkelen som "being held accountable") basert på halvsannheter postet på internett med å få det til å virke som om "den andre siden" har gjort noe "minst like gale", slik at vi trenger en "balansert fremstilling". Dette selvagt uten hensyn til at det er en ansiktsløs horde på den ene siden, hvis framferd er rikt dokumentert og konsekvent på bunnslam-nivå, og noen få, navngitte individer på den andre, hvis primære synd er at de ikke er interesserte i at internett skal få drive med en slags offentlig domsavsigelse over sexlivet deres. At det brukes som påskudd for å snakke om de stakkars gamerne og deres følelse av kulturell rotløshet fordi pressen ikke er en refleksjon av dem (takk gud) vitner om en hårreisende mangel på forståelse for hva som egentlig er hovedsaken her. 1 Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 Det handler om at spillnettsider vinkler artiklene sine på en måte som fremmedgjør folk som er interessert i spill, og som ikke er interessert i å lese artikler som forsvarer utviklere og omtaler spill mer som reklame uten å stille kritiske spørsmål. Det eneste de gjør, er som du, å fokusere på utskuddene og skandalene, og så lempe alle spillentusiaster i samme bås og ignorere kritikken. Dette handler ikke om sexlivet til noen som helst. Jeg skjønner ikke at siden et mindretall av bøller oppfører seg som idioter, så mener du journalistene skal få ture frem som de vil uten kritikk. De fleste spillentusiaster har ikke gjort annet enn å sette fokus på det de oppfatter som dårlig journalistikk. Jeg har aldri hacket, doxxet eller truet noen, akkurat som de fleste andre. Jeg vil lese om spill presentert på en objektiv måte, men når spillsidene sensurerer kritikk, gir kritiske journalister sparken, og lar spillutgivere presse de til å presentere stoffet på en måte de ønsker, føler jeg ikke at det går an å stole på de. 6 Lenke til kommentar
Realzi Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 (endret) Zealuu av alle her så er det du som er vanskeligst og snakke med, og du forstår ikke at vi er på din side. De fleste her vil ikke blande seg inn i drapstrusler men samtidig så er vi skeptisk til sider som Kotaku og visse andre sider som tvinger dilemma ned i kjeften vår. Tror bare folk er lei av de visse gaming sidene i Usa og England, så nå smir de mens jernet er varmt. Dette er faktisk en bra ting for nå har kjente folk kommet fram og fortalt at mye av youtube delingen av spill er hemmelig reklame. Endret 29. august 2014 av Realzi 1 Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 Maabren: Det eneste du har gjort er å forsøke å trekke truslene Anita Sarkeesian mottar i tvil, basert på en idé om at hun bevisst inntar en offerrolle for å sikre sympati og/eller oppmerksomhet. Det er ærlig talt ikke et spesielt imponerende resonnement, men det er et som har gått igjen før - senest nå også med Zoe Quinn Feil. Kutt ut denne vridninga av det eg seie. Det er unødvendig. Eg trekker trusslane i tvil basert på fakta rundt videoslippet og tidsrommet rundt hendelsesforløpet. At du ikkje ser noko suspekt ved trusselen AS la fram er heilt greit. For meg ser det ut som at alle tre, Phil Fish, Zoe Quinn og Anita Sarkeesian spiller på offerrolla enten ved å bruke den for det den er verdt eller ved å skape offerrolla når den behøves. Deler av dette henger saman med den stadig tilbakevendande pengestrømmen, men veldig få vil at det skal nøstast opp i da det implementerer deler av indiekulturen samt spilljournalismen eller i det minste di som påstår at di er spilljournalister. Dessverre mange bloggere og folk utan nødvendig utdanning i denne miksturen nett som deler av indiekulturen har sine wannabees. Det igjen gjere at det er lett å ty til juks og bedrag da det allereie florerer med juks og bedrag inna spillindustrien. Nokon ser og ut til å greie å albue seg og sine meininger fram på bekostning av di som er kritiske eller stiller spørsmål ved korleis dette gagner spillutviklinga. I tillegg dukker det stadig opp fans som har gjort det til si kampsak å verne og beskytte sine idol's meininger mot alle som kan finne på å komme med kritikk av noko slag. Nokre meininger blir dermed vedtatte sannheter som man helst bør støtte. Di som ytrer meininger av feil slag blir effektivt stoppa ved moderering eller "outrage" fra idolet's fans eller idolet sjølv. Det å ha ei meining og ytre meininga er ikkje like greit når nokon setter seg føre at den meininga skal forandrast. Det blir nytta sverte-/herske-teknikker samt latterliggjering for å trykke nemnte meining ned og få vist at bare ei heilt anna meining er riktig. Det er blitt normalen, enklare enn å ta diskusjonen. Kvifor er folk redde for å ta diskusjonen, eller er det slik at nokre meininger ikkje fortjener respekt og bør dolkast eller tiast ihjel? bla bla, siden det ikke ser ut som at verken jeg eller Arodem kommer til å klare å forandre meningen din. bla bla Er målet ditt å forandre andre sine meininger? Kvifor har du behov for å forandre andre sine meininger? Kva tjener det? Føler du kanskje at du vinner viss du har forandra nokon si meining? Ser du ikkje problemet med ei slik holdning i ein diskusjon? Alle har forskjellige meininger, heile samfunnet er bygd opp på forskjellige meininger og for di fleste er målet med meiningsutveksling(diskusjon) å opplyse samt belyse noko fra forskjellige vinkler/ståsted slik at man har eit bedre grunnlag for å finne si meining som man kan stå for. Det betyr ikkje at det bare er ei einaste meining som har livets rett, mange tusen meininger kan være riktige eller feil samt til hjelp eller skade for ein annans meining. Men like fullt skal man respektere andre sine meininger sjølv om man ikkje er enig. Verre er det ikkje og med ei slik holdning leda ann blant forumveiledere, moderatorer, spilljournalister osv ville det faktisk vore ok å ta opp kritiske eller kritikkverdige forhold samt komme med egne meininger utan at sverte-/herske-teknikker samt latterliggjering blir brukt for å bestemme kva som er riktig meining. Kunne det gitt oss spilljournalister som ga eit meir objektivt bilde av spill, spillutviklinga og samtidig holdt utviklere og utgivere litt på avstand og i ørene når di ga oss dårlige produkt samt oppfordra til respektfull diskusjon og meningsytring? Eg veit ikkje lenger om det er verdt å håpe. Noko var i gjære, men som alltid bruker pengestrømmen å lede skuta inn i roligare farvann. 2 Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 En diskusjon er basert på at partene må være villige til å forandre mening. Uten dette er det ingen vits. Som å kaste egg mot en vegg. 1 Lenke til kommentar
Licht Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 (endret) Zealuu av alle her så er det du som er vanskeligst og snakke med, og du forstår ikke at vi er på din side. Hvorfor skal dette være enkelt? Folk gjennom hele tråden har prøvd å gjøre det enkelt ved å poste artikler, fordi det er så greit å få meningene sine via pakkeløsninger. Det har ikke fungert spesielt bra, fordi med alle de ulike forgreiningene denne saken har, så er det en ganske kompleks affære. Men den er ikke kompleks av de årsakene som stort sett blir forsøkt etablerte, altså fordi kjernespillerne føler at meningene deres blir forbigåtte - det er litt større enn det. Om du vil ha det enkelt, kan du gjøre som Orwandel gjør her: Det handler om at spillnettsider vinkler artiklene sine på en måte som fremmedgjør folk som er interessert i spill, og som ikke er interessert i å lese artikler som forsvarer utviklere og omtaler spill mer som reklame uten å stille kritiske spørsmål. Det eneste de gjør, er som du, å fokusere på utskuddene og skandalene, og så lempe alle spillentusiaster i samme bås og ignorere kritikken. Dette handler ikke om sexlivet til noen som helst. Jeg skjønner ikke at siden et mindretall av bøller oppfører seg som idioter, så mener du journalistene skal få ture frem som de vil uten kritikk. De fleste spillentusiaster har ikke gjort annet enn å sette fokus på det de oppfatter som dårlig journalistikk. Jeg har aldri hacket, doxxet eller truet noen, akkurat som de fleste andre. Jeg vil lese om spill presentert på en objektiv måte, men når spillsidene sensurerer kritikk, gir kritiske journalister sparken, og lar spillutgivere presse de til å presentere stoffet på en måte de ønsker, føler jeg ikke at det går an å stole på de. Du skjønner, han har aldri hacket noe eller truet noen, så derfor tror han at han ikke er delaktig. Han har kanskje heller aldri motsagt dem som gjør det, eller tatt tydelig avstand fra dem, men det er ikke så farlig så lenge han ikke selv har gjort noe. Enklere blir det vel ikke? Problemet med denne enkle tankegangen er at vi - en forsamling menn, stort sett hvite, godt plantet i den norske middelklassen - kan tillate oss å sitte her og snakke om at dette handler om spilljournalistikk, ikke trusler - fordi vi selv ikke har kommet med noen - og at flertallet av spillentusiaster bare ønsker å "rette fokus" mot sviktende pressestandarder. Samtidig vet nå enhver kvinne som på et eller annet tidspunkt har sagt eller gjort noe som har med spill å gjøre, at de er en bitter ekskjæreste unna å være Zoe Quinn. Så lenge flertallet av "gamere", spillentusiaster eller hva du nå vil kalle dem, tror at det på en eller annen måte er greit å sitte og prale om journalistisk integritet og ønske seg en "saklig diskusjon" om det som er "hovedsaken" - samtidig som det foregår en ukelang hatkampanje mot noen få individer - så har hele spillmiljøet problemer som er langt mer alvorlige enn noen synder pressen noensinne har begått. Hovedsaken sluttet å være presse-etikk og ble hatkampanjen i det øyeblikket de første døds- og voldtektstruslene tikket inn, og når du kan ta innover deg det - da er vi på samme side. Hvis alle Orwandelene der ute - som selvsagt ikke har truet noen i det hele tatt, men bare vil ha en "saklig debatt" - hadde gått ut tidlig i prosessen og sagt tydelig i fra at dette ikke er den diskursen vi vil ha i miljøet, ei heller at holdningene til kvinner og andre mennesker som ble vist fram er akseptable - så kunne det hatt noe for seg å ta den saklige diskusjonen om presse-etikk etterpå. Slik som det er nå, er bildet at en haug forvokste barn plasker rundt i en sjø av dritt, mens de skriker fordi ingen tar dem seriøst. Ville du tatt noen seriøst om de var dekket i dritt og ikke gjorde en verdens ting for å motvirke det, uansett hvor mye de skrek om at de bare ville ha en saklig diskusjon? Frem til "spill-entusiaster" kan utvise et minimum av self-policing innenfor miljøet, kommer ikke voksne folk til å ta dem seriøst, forhåpentligvis heller ikke en presse hvis oppgave det bør være å ligge i forkant når det gjelder kulturbegrep, diskursdybde og progressive holdninger. Maabren: Så den eneste sannsynlige forklaringen på hvorfor truslene mot Sarkeesian sammenfaller med en ny video er en sammensvergelse for oppmerksomhet, ikke for eksempel at hver ny Tropes vs Women-video pleier å følges av trusler, kombinert med at den kom like i kjølvannet av hele Quinn-saken, slik at Sarkeesian arvet horden med internett-tøffinger som allerede var godt i gang med en hatkampanje, og sikkert ikke hadde så mye i mot å kaste seg på en ny en? Resten av avsnittet ditt får meg til å lure på hva du egentlig vil til livs her. Er det indieutviklere som har personlige relasjoner til pressen eller folk som lager videoer? Er det Anita Sarkeesian som person? Eller er du uenig i måten hun bruker videoer for å illustrere hvordan sexistiske troper finnes i spill de fleste har spilt og mange liker? Hvis det er sistnevnte tror jeg du begynner argumentasjonen i feil ende. Det å ha ei meining og ytre meininga er ikkje like greit når nokon setter seg føre at den meininga skal forandrast. Det blir nytta sverte-/herske-teknikker samt latterliggjering for å trykke nemnte meining ned og få vist at bare ei heilt anna meining er riktig. Det er blitt normalen, enklare enn å ta diskusjonen. Kvifor er folk redde for å ta diskusjonen, eller er det slik at nokre meininger ikkje fortjener respekt og bør dolkast eller tiast ihjel? Jeg er klar over at du forsøker å få det til å høres konspiratorisk og skummelt ut at "noen meninger ikke fortjener respekt", men ja, sånn er det faktisk. Noen steder i verden synes de faktisk at en del meninger er verdt så lite respekt at de er ulovlige, som for eksempel nazisympatier og holocaustfornektelse i Tyskland. Du har selvsagt rett til din helt egen mening, men verken trykke- eller ytringsfriheten sikrer deg retten til at folk skal respektere meningen din, eller i det hele tatt gidde å underholde premisset for en debatt du prøver å starte. Hvis du ikke tror du har noen sjanse til å forandre meningene til folk, hvorfor i alle dager poster du her da? Grunnen til at jeg håper å forandre meningene deres er - vel, jeg tror jeg skrev noe om det like over i denne posten, og du faller inn i samme kategori som Orwandel, bortsett fra at du også slenger om deg med paranoide konspirasjonsteorier. Kortversjonen er uansett: Aldri for sent med litt voksenopplæring! Endret 30. august 2014 av Zealuu 3 Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 (endret) Du skjønner, han har aldri hacket noe eller truet noen, så derfor tror han at han ikke er delaktig. Han har kanskje heller aldri motsagt dem som gjør det, eller tatt tydelig avstand fra dem, men det er ikke så farlig så lenge han ikke selv har gjort noe. Enklere blir det vel ikke? Problemet med denne enkle tankegangen er at vi - en forsamling menn, stort sett hvite, godt plantet i den norske middelklassen - kan tillate oss å sitte her og snakke om at dette handler om spilljournalistikk, ikke trusler - fordi vi selv ikke har kommet med noen - og at flertallet av spillentusiaster bare ønsker å "rette fokus" mot sviktende pressestandarder. På hvilken måte er jeg delaktig i drapstrusler? Fordi jeg spiller spill, og ikke aktivt har tatt avstand fra kriminell virksomhet? Jeg kjører også bil. Er jeg også ansvarlig hver gang noen dreper noen i trafikken siden jeg ikke aktivt tar avstand fra bildrap? Jeg føler ikke tilhørighet hverken til noe såkalt spillmiljø (nesten alle mennesker i hele verden spiller jo spill; hvilken del av den verden er miljøet jeg hører til?), på samme måte som jeg ikke føler tilhørighet til noe bilmiljø. Det er jo du som forenkler ting: de som ikke protesterer, er delaktig i drapstrusler. For å være helt ærlig synes jeg enkelte ting sier seg selv. Normalt oppegående mennesker tar avstand fra drapstrusler som spillpersonligheter som TotalBiscuit, JonTron, AngryJoe, Boogie2988, Anita Sarkeesian m.fl. har mottatt. Men de har ikke mottatt disse fra personer jeg føler tilhørighet til. Disse menneskene er en liten psykopatisk minoritet, og å plassere dem i samme bås som folk jeg føler tilhørighet til blir helt feil. Hele denne debatten er dominert av sosiopater på begge sider, og media bidrar til at den blir holdt gående for å få flest mulig treff. Endret 30. august 2014 av Orwandel 5 Lenke til kommentar
Licht Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 (endret) Men jeg har ikke sagt at du har vært delaktig - bare at når du stilltiende godtar at andre gjør det, og toer dine hender med at de er et mindretall - uten å gjøre noe fra eller til - så bidrar du likevel passivt til at dette er nivået diskursen ligger på. Du er en mann på internett, du har ingen represalier å frykte. Hvorfor koster det deg så mye å fortelle noen at det de driver med ikke er greit? Kanskje det ikke var så enkelt likevel? Jeg ser for meg at det vil være alt annet enn enkelt å ta dette innover seg. Men prøv likevel. Endret 30. august 2014 av Zealuu Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 Men jeg har ikke sagt at du har vært delaktig - bare at når du stilltiende godtar at andre gjør det, og toer dine hender med at de er et mindretall - uten å gjøre noe fra eller til - så bidrar du likevel passivt til at dette er nivået diskursen ligger på. Du er en mann på internett, du har ingen represalier å frykte. Hvorfor koster det deg så mye å fortelle noen at det de driver med ikke er greit? Kanskje det ikke var så enkelt likevel? Jeg ser for meg at det vil være alt annet enn enkelt å ta dette innover seg. Men prøv likevel. Det er ikke frykt for represalier som gjør at jeg ikke skriver innlegg i VG om hvor galt det er å drepe, voldta, og trakassere personer. Det er ikke alle som er aktivister som protestert offentlig mot Taliban, IS, Israel, og all annen urett som finnes i verden. Det er tydelig at du ikke synes mye om folk som ikke er aktivister, men jeg har min egen måte å motarbeide urett på, bl.a. gjennom jobb. Å retweete alle som har blitt truet av et dyssosialt internettroll på twitter er ikke min greie. Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 (endret) Vil bare komme litt tilbake til mitt opprinnelige poeng om spilljournalistikk. Spillsidene prøver fortsatt å ri bølgen for mest mulig treff. Hvorfor kom et lass med lignende artikler på tampen av skandalene? Gamers are dead, you guys! http://kotaku.com/we-might-be-witnessing-the-death-of-an-identity-1628203079 http://www.gamasutra.com/view/news/224400/Gamers_dont_have_to_be_your_audience_Gamers_are_over.php http://www.gamasutra.com/view/news/192107/Opinion_Lets_retire_the_word_gamer.php http://dangolding.tumblr.com/post/95985875943/the-end-of-gamers Endret 31. august 2014 av Orwandel 1 Lenke til kommentar
Licht Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Men jeg har ikke sagt at du har vært delaktig - bare at når du stilltiende godtar at andre gjør det, og toer dine hender med at de er et mindretall - uten å gjøre noe fra eller til - så bidrar du likevel passivt til at dette er nivået diskursen ligger på. Du er en mann på internett, du har ingen represalier å frykte. Hvorfor koster det deg så mye å fortelle noen at det de driver med ikke er greit? Kanskje det ikke var så enkelt likevel? Jeg ser for meg at det vil være alt annet enn enkelt å ta dette innover seg. Men prøv likevel. Det er ikke frykt for represalier som gjør at jeg ikke skriver innlegg i VG om hvor galt det er å drepe, voldta, og trakassere personer. Det er ikke alle som er aktivister som protestert offentlig mot Taliban, IS, Israel, og all annen urett som finnes i verden. Det er tydelig at du ikke synes mye om folk som ikke er aktivister, men jeg har min egen måte å motarbeide urett på, bl.a. gjennom jobb. Å retweete alle som har blitt truet av et dyssosialt internettroll på twitter er ikke min greie. Så heldig for deg at du heller ikke -trenger- å bekymre deg for represalier! Man skulle kanskje tro at forskjellen på hva du gjør med ISIS og hva du gjør med dette beror på at du identifiserer deg som en del av den ene gruppen det gjelder (og sannsynligvis ikke med den andre). Den beste måten å angripe misogyni på er å konfrontere de som driver med det. De har sjelden et bevisst forhold til det selv, men de vil alltid ta det mer seriøst når de snakkes til av mennn, siden de er innstilte på at kvinner er mindre verdt, og ikke får fortelle dem hva de skal gjøre. Så det kan du gjøre, både på internett og i virkeligheten, hvis du har lyst til å sørge for at miljøet du stolt er en del av skal være mulig å ta seriøst. Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Den beste måten å få noe positivt ut av dette er å støtte de som gjør noe positivt, og ikke lage en hel masse drama rundt uredelige figurer som Zoe Quinn, Anita Sarkaseean og Phil Fish, samt å kritisere de som bruker situasjonen til å lage enda mer drama (Kotaku et.al.). Hvis en vil slå et slag for kvinner i spillbransjen, kan man bruke energien sin på f.eks. å støtte The Fine Young Capitalists, og hylle viktige skikkelser i spillbransjen, som Roberta Williams. Lead by example. Jeg har i alle fall ingen tro på at å leke Social Justice Warrior, og gå etter alle troll på internett, er fornuftig bruk av min tid og energi. 2 Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 Den beste måten å få noe positivt ut av dette er å støtte de som gjør noe positivt, og ikke lage en hel masse drama rundt uredelige figurer som Zoe Quinn, Anita Sarkaseean og Phil Fish, samt å kritisere de som bruker situasjonen til å lage enda mer drama (Kotaku et.al.). Hvis en vil slå et slag for kvinner i spillbransjen, kan man bruke energien sin på f.eks. å støtte The Fine Young Capitalists, og hylle viktige skikkelser i spillbransjen, som Roberta Williams. Lead by example. Jeg har i alle fall ingen tro på at å leke Social Justice Warrior, og gå etter alle troll på internett, er fornuftig bruk av min tid og energi. Veldig enig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå