Eriksendrul Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 Pappa har kjøpt ny data, En laptop til 6.000 kroner noe som vil si at den skal være en nokså bra maskin. Vi har 35/35 Fiberlinje. Pappa sin data står i samme rom som der Wi-fi kommer fra, mindre en 5 meter fra han og "sentralen" Det tar tid og komme inn på vanlige nettsider, ikke plagsomt lenge men det skal gå fortere. Filer på 5-10 Mb tar 3-4 minutter og laste ned, Det tar lang tid og åpne bilder i mail og andre vedleggelser. Noen tips ? Han har F-Secure på dataen, jeg har aldri brukt det før så jeg vet ikke om det kanskje har noe med saken og gjøre Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 Kan jo starte med å deaktivere F-Secure, samt sjekke og verifisere at nettverket er WPA2 AES kryptert og at det ikke er noen andre, hvertfall med kraftig signal, på samme kanal som dere... Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 25. august 2014 Forfatter Del Skrevet 25. august 2014 Kan jo starte med å deaktivere F-Secure, samt sjekke og verifisere at nettverket er WPA2 AES kryptert og at det ikke er noen andre, hvertfall med kraftig signal, på samme kanal som dere... Hvordan kan jeg sjekke om det er andre på nette ? Jeg tviler sterkt på det siden de 4 nærmeste naboene er barnefamilier og nettet har alltid hatt kode. Det er min stasjonære ( kabel ) og han sin laptop ( wi-fi ) som er det eneste som bruker nett. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 (endret) Jeg sa ikke på nettet deres, jeg sa andre nettverk på samme kanal.... Last ned inSSIDer og se hvilken kanal de andre nettverkene ligger på, og legg dere på kanal som er lengst unna/minst overlapp, i forhold til de andre nettverkene.. Endret 25. august 2014 av ChrisCo Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 Installer inSSIDer på laptop'en. DEn vil vise hvilke kanaler som er i bruk innenfor laptop'ens dekningsområde. Finn en kanal som er "ledig" og oppdater settings i WiFi-ruteren. Freeware kan lastes ned herfra: http://www.techspot.com/downloads/5936-inssider.html Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 Kan jo starte med å deaktivere F-Secure, samt sjekke og verifisere at nettverket er WPA2 AES kryptert og at det ikke er noen andre, hvertfall med kraftig signal, på samme kanal som dere... Hvordan kan jeg sjekke om det er andre på nette ? Jeg tviler sterkt på det siden de 4 nærmeste naboene er barnefamilier og nettet har alltid hatt kode. Det er min stasjonære ( kabel ) og han sin laptop ( wi-fi ) som er det eneste som bruker nett. Fungerer nettet bra på din pc? Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 26. august 2014 Forfatter Del Skrevet 26. august 2014 Kan jo starte med å deaktivere F-Secure, samt sjekke og verifisere at nettverket er WPA2 AES kryptert og at det ikke er noen andre, hvertfall med kraftig signal, på samme kanal som dere... Hvordan kan jeg sjekke om det er andre på nette ? Jeg tviler sterkt på det siden de 4 nærmeste naboene er barnefamilier og nettet har alltid hatt kode. Det er min stasjonære ( kabel ) og han sin laptop ( wi-fi ) som er det eneste som bruker nett. Fungerer nettet bra på din pc? På min maskin funker nette fantastisk og har aldri problemer, Men jeg bruker kabel. Vi har også 2 andre bærbare datamaskiner her i hjemmet og wi-fi fungerer veldig bra på dem og ting laster ned fort. Det er bare denne nye datamaskinen som er utrolig treg på nett, Den er veldig bra og rask til andre oppgaver men det og laste ned for eks Adobe,Java osv tar utrolig lang tid i forhold til hva det burde gjøre. Han bruker TomTom sitt programm og oppdaterer GPS og en fil på 14 mb bruker maskinen nesten en halvtime på. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 26. august 2014 Del Skrevet 26. august 2014 Har du gjort som du har fått beskjed om da? Lenke til kommentar
dbass Skrevet 26. august 2014 Del Skrevet 26. august 2014 Igjen, inSSIDer.Kunne du også prøvd laptop med kabel og se om det er samme problem der? Hvis ikke, hva slags hastighet er det du egentlig får, og hvordan er ping?Er routeren satt opp ordentlig? Det mangler vel tilfeldigvis ikke en driver på laptop til nettverkskortet? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. august 2014 Del Skrevet 26. august 2014 Det mangler vel tilfeldigvis ikke en driver på laptop til nettverkskortet? Uten driver får man ikke 'utrolig tregt nett' en gang ... Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 26. august 2014 Del Skrevet 26. august 2014 Korte og unødvendige innlegg som ikke hører hjemme i tråden er flyttet inn i det sorte hullet til forumet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne retningslinjene §1. Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 26. august 2014 Forfatter Del Skrevet 26. august 2014 Igjen, inSSIDer. Kunne du også prøvd laptop med kabel og se om det er samme problem der? Hvis ikke, hva slags hastighet er det du egentlig får, og hvordan er ping? Er routeren satt opp ordentlig? Det mangler vel tilfeldigvis ikke en driver på laptop til nettverkskortet? Vi har 2 andre maskiner som fungerer perfekt når det kommer til nettverk, Men jeg skjønner ikke hvorfor jeg må Begynne og laste ned ting for at en maskin skal fungere normalt, har ikke trengt det på noen andre maskiner her og denne er som sagt splitter ny. Routern står der den alltid har stått og har ikke blitt endra på fysisk eller noe annet. Dataen kom ferdig satt opp fra lefdal så driverene burde være i orden. Ja jeg kan prøve den med kabel og se om det blir forskjell. Men hvorfor må jeg bruke inSSIDer når det kun er 1 data som bruker trådløs netverk i dette huset ? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. august 2014 Del Skrevet 26. august 2014 (endret) For å kanskje oppnå raskere nett? edit: WiFi-signaler kan forstyrres både av andre routere/aksesspunkter og andre 'dingser', alt fra mikrobølgeovner til babymonitorer. inSSIDer kan vise om det er andre enheter som bruker samme WiFi-kanal. Men du kan også prøve å endre WiFi-kanal i router-oppsettet og se om det hjelper. Og - noen ganger viser det seg at enkelte nettverkskort har problemer med å snakke med enkelte WiFi-routere. Endret 26. august 2014 av nebrewfoz Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 26. august 2014 Del Skrevet 26. august 2014 (endret) Jeg syns du skal gi f i å gjøre som du blir råda til, og bare sitte med ræva hastighet på den nye PCen din, jeg.... Hvorfor i svarte spør du om hjelp, og ikke følger rådene du får?! Og på toppen så skal du krangle på det? Klar deg sjæl! Og lær deg basic data og nettverk! Endret 26. august 2014 av ChrisCo 1 Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 26. august 2014 Del Skrevet 26. august 2014 se etter oppdaterte drivere til det trådløse nettverkskortet, vet spesielt atheros nettverkskort har RÆVA drivere Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 26. august 2014 Forfatter Del Skrevet 26. august 2014 Jeg syns du skal gi f i å gjøre som du blir råda til, og bare sitte med ræva hastighet på den nye PCen din, jeg.... Hvorfor i svarte spør du om hjelp, og ikke følger rådene du får?! Og på toppen så skal du krangle på det? Klar deg sjæl! Og lær deg basic data og nettverk! Ja jeg spør kanskje mye selvom jeg allerede har fått et svar, Hvorfor det ? Fordi jeg kanskje vil vite hvordan dette fungerer og ikke bare gjøre det jeg får beskjed om. Jeg gidder ikke og blindt laste ned programmer som endrer div. ting uten og vite hvorfor det hjelper eller hva det gjør. Jeg har veldig mye dårlig erfaring med sånne ekstra programmer som skal "fikse" og "ordne" på forskjellige ting med nettverk,sikkerhet osv og stiller meg derfor litt i det kritiske hjørne når det første forslaget er og "Gå dit og last ned datt". Jeg vil heller prøve og fikse et problem uten og instalere ting på en data som det i bunn og grunn ikke skal være noen problemer med siden den er som sagt splitter ny. Du må ikke bli sint på meg selvom du kanskje er litt mer naiv og laster ned alt folk kommer med. Jeg kan en god del data men jeg er ikke spesielt flink på nettverk. Det er derfor jeg spør her på diskusjon.no. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 26. august 2014 Forfatter Del Skrevet 26. august 2014 For å kanskje oppnå raskere nett? edit: WiFi-signaler kan forstyrres både av andre routere/aksesspunkter og andre 'dingser', alt fra mikrobølgeovner til babymonitorer. inSSIDer kan vise om det er andre enheter som bruker samme WiFi-kanal. Men du kan også prøve å endre WiFi-kanal i router-oppsettet og se om det hjelper. Og - noen ganger viser det seg at enkelte nettverkskort har problemer med å snakke med enkelte WiFi-routere. Jeg skal prøve, Takk for svar. Er bare det at jeg ikke liker og ha noe særlig programmer på denne dataen fordi min far har en meget begrenset datakunnskap og er umulig og forklare for han hvorfor ting må lastes ned osv. han kan svært lite som sagt og han ender da opp med og ringe tlf min i stykker om noe fra et evt programm skulle dukke opp og gi for eks beskjed om oppdatering osv. Det er derfor jeg helst vil finne en løsning som går utenom og laste ned alt mulig. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 26. august 2014 Del Skrevet 26. august 2014 ...Jeg gidder ikke og blindt laste ned programmer som endrer div. ting uten og vite hvorfor det hjelper eller hva det gjør. Jeg har veldig mye dårlig erfaring med sånne ekstra programmer som skal "fikse" og "ordne" på forskjellige ting med nettverk,sikkerhet osv... Jeg skal prøve, Takk for svar. Er bare det at jeg ikke liker og ha noe særlig programmer på denne dataen fordi min far har en meget begrenset datakunnskap og er umulig og forklare for han hvorfor ting må lastes ned osv. han kan svært lite som sagt og han ender da opp med og ringe tlf min i stykker om noe fra et evt programm skulle dukke opp og gi for eks beskjed om oppdatering osv. Det er derfor jeg helst vil finne en løsning som går utenom og laste ned alt mulig. Leser du ikke hva folk skriver for å hjelpe deg? Du har blitt anbefalt å laste ned og installere ett program for å se om du har problemer med nabonettverk. Det endrer ingen ting på maskinen og kan gjerne avinstalleres så fort du er ferdig med feilsøkingen. Hvis dette er så vanskelig, så kan du bruke gratisappen WiFi Analyzer hvis det er en Android-telefon tilgjengelig. Er maskinen helt ny og oppakket i dag? I såfall kan det jo henda at maskinen står og laster ned en haug med Windowsoppdateringer, noe som kan gi temmelig dårlig hastighet til annen nedlasting. 1 Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 26. august 2014 Forfatter Del Skrevet 26. august 2014 ...Jeg gidder ikke og blindt laste ned programmer som endrer div. ting uten og vite hvorfor det hjelper eller hva det gjør. Jeg har veldig mye dårlig erfaring med sånne ekstra programmer som skal "fikse" og "ordne" på forskjellige ting med nettverk,sikkerhet osv... Jeg skal prøve, Takk for svar. Er bare det at jeg ikke liker og ha noe særlig programmer på denne dataen fordi min far har en meget begrenset datakunnskap og er umulig og forklare for han hvorfor ting må lastes ned osv. han kan svært lite som sagt og han ender da opp med og ringe tlf min i stykker om noe fra et evt programm skulle dukke opp og gi for eks beskjed om oppdatering osv. Det er derfor jeg helst vil finne en løsning som går utenom og laste ned alt mulig. Leser du ikke hva folk skriver for å hjelpe deg? Du har blitt anbefalt å laste ned og installere ett program for å se om du har problemer med nabonettverk. Det endrer ingen ting på maskinen og kan gjerne avinstalleres så fort du er ferdig med feilsøkingen. Hvis dette er så vanskelig, så kan du bruke gratisappen WiFi Analyzer hvis det er en Android-telefon tilgjengelig. Er maskinen helt ny og oppakket i dag? I såfall kan det jo henda at maskinen står og laster ned en haug med Windowsoppdateringer, noe som kan gi temmelig dårlig hastighet til annen nedlasting. jada jada jeg leser hva folk skriver. Og nei den laster ikke ned oppdateringer, Jeg kan en del om PC men lite om nettverk/wifi osv. Men som sagt så blir det bare rot når han får nye programmer inn for han kan som sagt ingen ting. Men ja, folk her skjønner ikke at jeg er skeptisk til og laste ned programmer og har ingen andre løsninger så langt så jeg spør om hjelp et annet sted. Takk for alle svar Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 26. august 2014 Del Skrevet 26. august 2014 Nei, du leser ikke hva folk skriver. Det blir ikke "bare rot når han får nye programmer" fordi det er snakk om ett program som du avinstallerer når du er ferdig med feilsøkingen.Hvis du ikke tør/vil/gidder å bruke et verktøy som de aller fleste som driver med nettverk bruker, så er det kanskje best å gå tilbake med maskinen der den er kjøpt... 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå