Gå til innhold

[Løst] Kjøp av riskoker

iPlay

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min personlige mening er at mange kjøper for mye skrot som de ikke trenger. En god kjele er mer enn godt nok.

Har tenkt på det samme selv. Men jeg har planer om å spise ris et par ganger i uken. Jeg har ingen erfaringer med riskoking fra før, så jeg lurer også på om det lønner det seg å koke ris med en kjele, eller bruke en riskoker? Hvor sparer jeg mest tid?

Lenke til kommentar

Sparer tid? Ris lager seg selv, og tar ikke mange minuttene. Jeg kan ikke se for meg at man sparer noe særlig tid, om noe, ved å bruke en riskoker. Skyll risen i kaldt vann, kokk opp med vann og krydder (og eventuelt litt olje eller smør) under lokk og la det stå på lav varme til risen er ferdig. Det tar ikke lang tid, og det er ikke vanskelig.

Lenke til kommentar

Eg har ikkje sjølv erfaring med bruk av riskokere, men eg observerer at mange som bruker mykje ris (særlig asiater) har investert i ein riskoker.

Eg er ganske sikker på at hovedmålet med å kjøpe ein riskoker er at ein får perfekt kokt ris kvar gong, ikkje så mykje at det sparer så mykje tid. Det er nok også litt vanskeligare å koke natur-ris på ein god måte. Dei som et mykje ris og derfor investerer i riskoker bruker nok også mest natur-ris som ikkje er bearbeida.

Skal du berre koke Uncle Bens 5 minutts ris så er det nok liten grunn til å kjøpe riskoker.

Det viktigaste er å passe på at riskokeren dekker dine behov med tanke på kapasitet. Kan den brukast til å tilberede berre ein porsjon ris? Er den stor nok til å lage familiemiddag? Om du kjøper alt for stort eller alt for lite så blir nok riskokaren lite brukt.

Lenke til kommentar

Takker for gode tips! Tror jeg heller kjøper meg en god kjele.

Noen generelle spørsmål om ris:

Jeg ønsker å koke ris i større posjoner slik at jeg kan ha noe i kjøleskapet, evt i fryseren. Hva er holdbarheten hvis jeg har det i kjøleskapet? Si at jeg spiser ris 3 dager i uken på rad. Koke dag 1, kan jeg ha ris i kjøleskapet til dag 3?

Lenke til kommentar

Det skal nok meir enn 3 dager i kjøleskap til før risen surner, men den risen får fort ein litt ekkel konsistens. Dette fordi under koking så vil stivelsen i risen brytast ned slik at den absorberer vatn og får ein slags gele-aktig konsistens. Det er dette som gjer at overkokt ris lett blir glyete og lite god.

Dersom risen tørker ut så blir den skikkelig hard, nesten som om den var ukokt. Då er det svært vanskelig å få varma opp stivelsen slik at risen blir mjuk igjen.

Så ernæringsmessig spleler det lita rolle om du forhåndskoker store kvantum som du oppbevarer i kjøleskapet, men du vil ikkje få eit godt resultat. Eg vil derfor fråråde å basere deg på dette med mindre du må.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...