Gå til innhold

Trenger hjelp ift reklamasjon-laptop


Gnurk!

Anbefalte innlegg

Hey min laptop hadde en defekt knapp, den var 1 år gammel så det skulle være innenfor reklamasjonstingen, derfor sendte jeg den til acer (produsent) så jeg ikke skulle trenge å betale for reperasjon.

 

De så på den, mente det var vannskade som hadde forårsaket dette dermed hadde jeg ikke reklamasjonsrett.

 

Ok til dette, jeg regner med det stemmer, men leser nå på reperasjonstilbudet de tilbød meg (som jeg takket nei til, jeg kan fikse dette selv for under 1000kr)

Det står

 

 


"Returneres maskinen uten reparasjon vil det tilkomme et gebyr på 500,- (NOK) + 130,- (NOK)

i frakt pluss MVA. Vennligst observer at det kan noen dager fra signering og innsendelse av
denne svarslippen til maskinen er ferdig reparert"
Endret av Gnurk!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hey min laptop hadde en defekt knapp, den var 1 år gammel så det skulle være innenfor reklamasjonstingen, derfor sendte jeg den til acer (produsent) så jeg ikke skulle trenge å betale for reperasjon.

 

De så på den, mente det var vannskade som hadde forårsaket dette dermed hadde jeg ikke reklamasjonsrett.

 

Ok til dette, jeg regner med det stemmer, men leser nå på reperasjonstilbudet de tilbød meg (som jeg takket nei til, jeg kan fikse dette selv for under 1000kr)

Det står

 

 

 

"Returneres maskinen uten reparasjon vil det tilkomme et gebyr på 500,- (NOK) + 130,- (NOK)

 

i frakt pluss MVA. Vennligst observer at det kan noen dager fra signering og innsendelse av

 

denne svarslippen til maskinen er ferdig reparert"

 

Hva er det du spør om? Endret av Dragen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

(sorry dette kom ikke med etter sitatet for some reason)

 

Dette er altså på den slippen som kom med reperasjonstilbudet over nettet etter den var sendt inn.

 

Fikk ingen informasjon om dette før den ble sendt inn (jeg snakket med dem på telefon)
Fikk heller ingen informasjon på det arket jeg fikk av føreren som hentet laptop (har lest gjennom det kan laste det opp om nødvendig)

 

Jeg burde kunne nekte å betale dette vil jeg tro? jeg hadde ikke sendt den inn om jeg hviste at det kostet over 500 kr for å bare sjekke (når jeg vet at jeg kan bytte ut keyboardet selv for ca det samme).

Noen som vet mye om juss som kan gi meg noen tips til hvordan å gå frem OM de skulle kreve betalingen?

(Må jeg f.eks betale først for så å klage etc?)

 

 

 

(de har altså ikke levert den tilbake ennå men vil gjerne vite hvor jeg står før denne diskusjonen evt hender)

Endret av Gnurk!
Lenke til kommentar

 

Hey min laptop hadde en defekt knapp, den var 1 år gammel så det skulle være innenfor reklamasjonstingen, derfor sendte jeg den til acer (produsent) så jeg ikke skulle trenge å betale for reperasjon.

 

De så på den, mente det var vannskade som hadde forårsaket dette dermed hadde jeg ikke reklamasjonsrett.

 

Ok til dette, jeg regner med det stemmer, men leser nå på reperasjonstilbudet de tilbød meg (som jeg takket nei til, jeg kan fikse dette selv for under 1000kr)

Det står

 

 

"Returneres maskinen uten reparasjon vil det tilkomme et gebyr på 500,- (NOK) + 130,- (NOK)

 

i frakt pluss MVA. Vennligst observer at det kan noen dager fra signering og innsendelse av

 

denne svarslippen til maskinen er ferdig reparert"

 

Hva er det du spør om?

 

Nøyaktig det jeg spør om vil vel være: "Har de rett til å kreve inn disse 500+ kronene, og om de ikke har det men fortsatt gjør det, va bør jeg gjøre?"

Lenke til kommentar

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/KAPITTEL_6#§30

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

Signerte du noe vedleggspapir når du sendte inn maskinen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som regel vil slike papirer inneholde opplysninger om nettopp det faktum at forhold som ikke dekkes av garanti eller lovverk ikke vil bli returnert til kunde uten vederlag. Etter fire år som ansatt i serviceavdeling i en større elektronikkforretning vil jeg anslå at ~95% av alle kunder ikke engang skummer gjennom disse papirene før de signerer. Lovverket krever at kjøper skal bli gjort "uttrykkelig oppmerksom" på dette med betaling for undersøkelse og frakt, noe de fleste åpenbart ikke er all den tid de velger å ikke lese vilkårene de signerer på, men selger/reparatør kan ikke akkurat tvinge sine kunder til å lese gjennom dokumentene de signerer og sender inn heller. Om papiret du signerte inneholder informasjon om dette vil man nok konkludere med at du i tilstrekkelig grad har blitt gjort "uttrykkelig oppmerksom" på dette, selv om du ikke leste gjennom, såfremt du faktisk signerte.

 

Du kan selvsagt hevde du aldri har blitt opplyst om dette, men du stiller nok svakt om verkstedet deretter kan slå i bordet med et papir som sier det motsatte, med din signatur under.

Lenke til kommentar

Fikk tilbake laptopen i dag uten regning, fikk noe verre...den virker ikke lengre i det hele tatt....

(edit*: skjermen virker ikke i det hele tatt)

Jeg leverer den inn for at A-tasten ikke fungerer, får beskjed om at det er vannskade som jeg har forårsaket og at det vil koste 800 fra min lomme å reparer, får den tilbake (ureparert da jeg ikke vil betale).

OG nå fungerer den ikke i det hele tatt, lurer fælt på om denne "vannskaden" har skjedd på laptopens reise....

 

Hva gjør jeg nå? føler jeg har blitt skikkelig screwed over av acer her, verre er det at jeg MÅ ha en laptop til skolen nå og bare for å hente&levere sist tok det dem 2 uker så jeg MÅ bare kjøpe ny nå (det blir ikke acer-laptop igjen ihvertfall)

Det blir jo vannskelig å påvise at den fungerte fint ved levering utenom knappen? Er det noe vits å anmelde dem her? eller burde jeg bare se dette som en tapt sak og gå videre?

Endret av Gnurk!
Lenke til kommentar

Anmelde dem har null effekt. Forbrukerrådet er derimot en løsning, men om det er funnet fuktskade, så er dette noe som kan ødelegge andre komponenter i PCen ut over tid..kan ta flere dager om ikke uker før skaden faktisk oppstår.

 

Tror ikke acer ble så lei av deg at de ødela den med vilje.. :)

 

Vil uansett; til neste gang anbefale deg at du leverer den inn til kjøpssted slik at de kan ta seg av saken.

Lenke til kommentar

Ring forbrukerrådet og hør med dem. Og hvis acer ikke vil reparere/erstatte, gi en frist før du sender saken til forbrukerrådet. Hjelper ikke det, send inn saken til forbrukerrådet, det er gratis uansett.

 

Også, be acer om dokumentasjon om vannskaden. Hvis de ikke greier å framskaffe det, eller det kun er relatert til en tastaturknapp, tror jeg at du har en veldig god sjanse.

Lenke til kommentar

Anmelde dem har null effekt. Forbrukerrådet er derimot en løsning, men om det er funnet fuktskade, så er dette noe som kan ødelegge andre komponenter i PCen ut over tid..kan ta flere dager om ikke uker før skaden faktisk oppstår.

 

Tror ikke acer ble så lei av deg at de ødela den med vilje.. :)

 

Vil uansett; til neste gang anbefale deg at du leverer den inn til kjøpssted slik at de kan ta seg av saken.

Skadet i transport*

 

Og nettbutikken jeg kjøpte den i henvendte meg til acer*

Lenke til kommentar

 

Anmelde dem har null effekt. Forbrukerrådet er derimot en løsning, men om det er funnet fuktskade, så er dette noe som kan ødelegge andre komponenter i PCen ut over tid..kan ta flere dager om ikke uker før skaden faktisk oppstår.

 

Tror ikke acer ble så lei av deg at de ødela den med vilje.. :)

 

Vil uansett; til neste gang anbefale deg at du leverer den inn til kjøpssted slik at de kan ta seg av saken.

Skadet i transport*

 

Og nettbutikken jeg kjøpte den i henvendte meg til acer*

 

Nå vet jeg ikke hvilken rutiner nettbutikken har for frakting osv, men der jeg jobber blir hver enkelt PC (eller andre komponenter) pakket veldig godt inn i bobleplast, så eske rundt igjen. Skal veldig mye til for at det skal bli veskeskadet på frakten.

 

Spiller egentlig ingen rolle hvor nettbutikken henviser deg. Du kjøpte produktet hos dem, da forholder du deg til de når det oppstår feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...