TheLawnMowerMan Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 Hva kan man gjøre for å trimme x20dth motoren? Noen tips? Større turbo? Plane topp? Chip? Eksos? Innsug? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 Hente delebil: http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=249803936 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 Samme hvor mye du trimmer den, det er fortsatt en Opel. 4 Lenke til kommentar
Driftchevy Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Mannen med ljåen ser ikke ut som har peiling !! Motor fra Opel er som regel GM motor som er en av de beste motorene å bygge opp og trimme !! Og tenker man det sånn så er Opel egentlig mer amc enn tysk .. De fleste delene er GM .. GM lagde alle delene i enn stor bedrift i USA..; Veit ikke om de lages der enda nå som masse Amerikanske dele merker blir lagt i Japan... 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Driftchevy: Det beste en kan gjøre er å ignorere løkrullene. De finnes overalt. Når det gjelder trådstarters motor, er dette en GM-motor, helt korrekt. En av veldig få diesler som står i Opel som er laget av Opel selv. Nå har jo Isuzu vert under GMs vinger i mange år, så både trådstarters 2-liter diesel og den større 22DTR-motoren har mye likheter med Isuzu-diesler. Ikke så gærnt det, for Isuzu er en av de bedre på å lage holdbare greier. Vel, nok om det. Dette er nokså gamle maskiner, med lavt innsprøytningstrykk og høy kompresjon. Så det er relativt enkel konstruksjon.Det aller enkleste her er å tune eksisterende elektronikk, på den skikkelige måten. Med skikkelig mener jeg å gå til en av de store på dette, og få den programmert. Sikkert flere her inne som kan forklare dette bedre enn meg.Dernest er det å se på det fysiske:Åpne luftveiene. Evt større luftfilter, men sørg i så fall for at det nye filteret får hentet kald luft og ikke luft fra motorrommet. Litt usikker på hvor stor ladeluftkjøleren på Omegaen er? På Vectra C er ladeluftkjøleren stor nok, så det kan være et triks å hente deler til innsug fra en slik? Har aldri sett et motorrom på en Omega med denne motoren, så aner ikke om det kan passe.Du kan se om ikke turboen fra en 22DTR kan passe? På Vectra C mener jeg at turboene er likt plassert på både 2 og 2.2, men turboen er likt oppbygget men større på 2.2.Å gjøre noe med en hvilken som helst maskin tilsier at det først og fremst er rent og velsmurt hele veien. Det kan vel ikke sies for ofte hvor viktig det er å sørge for at det brukes gode oljer som ikke slagger. På disse maskinene ville jeg ha brukt f.eks Royal Purple sin 10W-30 olje for diesel. Men jeg vil i så fall anbefale å ta flere skift av oljefilteret, for den oljen løsner gammelt slagg i stort monn.Om du sørger for god olje, så er det ikke noe problem å ta ut noe mer hester fra denne, fremdeles beholde levetid.En ting som er verdt å ha i bakhodet: Disse maskinene bruker Bosch VP44 dieselpumpe, som er såkalt selvsugende. Dvs det er ikke fødepumpe i tanken, noe det gjerne burde vært. Denne dieselpumpen har en svakhet, den tåler absolutt ikke å gå tørr. Så om du har hatt løst noen dieselrør, byttet filter, elns, så sørg for at du fjerner mest mulig luft _før_ du starter den opp. Evt så har både QMI, TriPak og Tunap noe drivstoff-forbedrer som du kan helle på tanken og f.eks inn gjennom skruen til filteret (høyeste punkt på Vectra C, vil tro det er likt på Omega?). Da får du litt ekstra smurning mens du kinner til den starter. Ikke kinn for lenge, ikke flere minutter! Jeg har pleid å bruke QMI sin drivstoffforbedrer på alle mine diesler, og det hjelper godt på med å smøre. Moderne diesel er veldig "tørr" pga s.k. miljøkrav., så det er smart å hjelpe på med litt smørning. Lavere forbruk og litt mer futt får du og.Har du vakuumstyrt EGR på denne? Eller den elektroniske fra GM? Når du får den tunet, be om at de fjerner EGR-funksjonen. Den trenger du ikke, tvert imot.EGR-en er der for å fungerer som varmeveksler, og for å senke sotutslipp. Men det er høyst diskutabelt om den totale miljøeffekten er positiv eller negativ, og det er heller ikke noe strengt krav til at den skal fungere. Når du er på PKK, så måler de utslippsverdier, de bryr seg ikke om hvorvidt EGR-en virker eller ei. Og har du på noe drivstoffforbedrer så får du uansett senket verdien såpass at den uansett sklir igjennom. EGR-en kan være nokså plagsom med at den soter ned både innsug og avkast/turbo, og det vil jo naturlig nok kvele luftveiene med nedsatt effekt som resultat.En idé er å åpne øvre del av innsuget, sjekke for sot, og evt ta en rengjøring der. 3 Lenke til kommentar
Selle Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 Det ser ut som om denne motoren kan chippes til ca 124hk Av det jeg fant ut så har denne motoren en wastegate turbo, mens 2.2 literen har VNT turbo, så den passer ikke uten videre, da wastegate turboer bruker trykk til å justere turotrykket, og VNT bruker vakum. Videre kommer det også an på hva som er begrensningen. Det kan godt være at du vil få noe mer effekt av å bytte dyser, uten å bytte turbo 1 Lenke til kommentar
Selle Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 En ting som er verdt å ha i bakhodet: Disse maskinene bruker Bosch VP44 dieselpumpe, som er såkalt selvsugende. Dvs det er ikke fødepumpe i tanken, noe det gjerne burde vært. Denne dieselpumpen har en svakhet, den tåler absolutt ikke å gå tørr. Så om du har hatt løst noen dieselrør, byttet filter, elns, så sørg for at du fjerner mest mulig luft _før_ du starter den opp. Evt så har både QMI, TriPak og Tunap noe drivstoff-forbedrer som du kan helle på tanken og f.eks inn gjennom skruen til filteret (høyeste punkt på Vectra C, vil tro det er likt på Omega?). Da får du litt ekstra smurning mens du kinner til den starter. Ikke kinn for lenge, ikke flere minutter! Jeg har pleid å bruke QMI sin drivstoffforbedrer på alle mine diesler, og det hjelper godt på med å smøre. Moderne diesel er veldig "tørr" pga s.k. miljøkrav., så det er smart å hjelpe på med litt smørning. Lavere forbruk og litt mer futt får du og. På Golfen min med Bosch VP37 pumpe kjører jeg med 0.5% totaktsolje for å smøre pumpa Lenke til kommentar
TheLawnMowerMan Skrevet 2. september 2014 Forfatter Del Skrevet 2. september 2014 Det ser ut som om denne motoren kan chippes til ca 124hk Av det jeg fant ut så har denne motoren en wastegate turbo, mens 2.2 literen har VNT turbo, så den passer ikke uten videre, da wastegate turboer bruker trykk til å justere turotrykket, og VNT bruker vakum. Videre kommer det også an på hva som er begrensningen. Det kan godt være at du vil få noe mer effekt av å bytte dyser, uten å bytte turbo 2.0dti bruker vakuum til å styre wastegaten. Jeg tror opel/GM har en patent hvor det ikke er wastegste men eksos turbinen som justeres av vakuumklokka. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 (endret) Selle skrev: På Golfen min med Bosch VP37 pumpe kjører jeg med 0.5% totaktsolje for å smøre pumpa Jeg og brukte 2t-olje tidligere, men fikk en grei forklaring på dette av importøren av QMI/Royal Purple: 2t-olje blander seg ikke skikkelig i diesel (slik som den gjør i bensin), derved blir det liggende som et "bunnstoff" i tanken. Det gjør ikke noe negativt, men den positive effekten er relativt liten, i forhold til stoffer som er ment for å blandes inn i diesel. Forøvrig så har vi en såpass betydelig reduksjon i forbruket med å bruke den fra QMI, at det er lønnsomt i kroner og øre. Nei, jeg har intet med produktet å gjøre, annet enn at jeg etter såpass mange års bruk på så mange forskjellige motorer tør å anbefale det til alle som bryr seg om miljøet og motoren sin :-) Endret 2. september 2014 av fikse Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 Samme hvor mye du trimmer den, det er fortsatt en Opel. Tåpelig svar. Det beste alternativet er og legge inn ny programvare. IKKE trimboks som du kobler til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå