thofo19 Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 Hei alle sammen! Jeg er mann fra Litauen (23 år). Jeg trenger råd fra dere! Jeg er oppgitt fordi jeg prøver og flytte til Norge men jeg kan ikke få jobb.... Det er så vanskelig å få jobb i Norge... Til og med hvis du kan norsk du har lite sjanser å få jobb... det er så synd... Jeg har ikke vært i Norge før men jeg snakker og forstår ganske bra på norsk men det hjelper meg ikke... Det er så urettferdig at de som kommer fra for eksempel Afrika, de kan ikke norsk, de vil ikke jobbe, de får alt. Men de som lærer norsk, de som vil jobbe og betale skatt i Norge de får ingenting. Så, som jeg har sagt før det er så urettferdig.... I tillegg jeg vil få si at jeg har en familie(ei kone og et barn på 5 måned) og jeg vil flytte og leve i Norge hele livet mitt... Lenke til kommentar
sdfsdfjk Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 (endret) Hva mener du med at afrikanere som ikke kan norsk, får alt? Tilbake til din sak, hva vil du jobbe som? Det er flere stillinger som er tilgjengelig, som f.eks. vaskejobb, søppelmann, taxisjåfør o.l. De fleste som får jobb, får det gjerne via sine kontakter. Jeg antar at du har venner som har jobb, hvorfor ikke spørre dem? Sjekk følgende sider: Finn, Nav, Jobbnorge og Jobbsafari. Endret 25. august 2014 av DoitNow Lenke til kommentar
thofo19 Skrevet 25. august 2014 Forfatter Del Skrevet 25. august 2014 Jeg mener at de vil ikke jobbe men vil få alt. Jeg kan jobbe hva som helst.. jeg har prøvd skrive masse så kalte søknad men dessvære fikk ikke jobb likevel... Dessvære men jeg har ikke venner som jobber i Norge, så på grunn av det jeg kan ikke få jobb. Jeg vet at besjenskaper hjelper veldig mye i Norge.. Så jeg prøver å finne venner her ) Lenke til kommentar
OPL Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 Jeg ville tatt et sånt taxibevilningskurs eller hva det heter, ganske sikker på at du får en taxijobb da. Lenke til kommentar
thofo19 Skrevet 25. august 2014 Forfatter Del Skrevet 25. august 2014 (endret) Jeg ville tatt et sånt taxibevilningskurs eller hva det heter, ganske sikker på at du får en taxijobb da. Jeg lever i Litauen så jeg har ikke mulighet til å ta et sånt kurs... Endret 25. august 2014 av thofo19 Lenke til kommentar
OPL Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 Jeg ville tatt et sånt taxibevilningskurs eller hva det heter, ganske sikker på at du får en taxijobb da. Jeg lever i Litauen så jeg har ikke mulighet til å ta et sånt kurs... Litt usikker på hvordan det fungerer men det er mulig du kan søke jobb så ordner taxibedriften kurs. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. august 2014 Del Skrevet 26. august 2014 Det slår meg at mange bedrifter som ansetter arbeidstakere frå Litauen ofte sliter med språket. Det er ikkje uvanlig at det er ein eller to i ei større gruppe som snakker greit engelsk og som derfor kan oversette beskjeder som blir gitt. Så sjølv utan fagutdanning innanfor dei aktuelle bransjane så ville eg prøvd å søke jobb som tolk. Å finne personer som snakker flytande norsk og litauisk er ikkje lett, og med alle feila som blir gjort når ein norsk skiftleder skal gi instruksjoner på dårlig engelsk som skal gå via ein litauer med tilsvarande dårlig engelsk før dei vanlige arbeiderane får instruksjoner på litauisk så seier det sjølv at det oppstår feil. Så å ha ein tolk tilgjengelig burde være veldig lønnsomt. Lenke til kommentar
WeirdFace Skrevet 26. august 2014 Del Skrevet 26. august 2014 http://www.nrk.no/norge/840-sokte-jobben_-han-fikk-den-1.11814162 Denne butikken fikk inn over 800 elektroniske jobbsøknader til en stilling, i tillegg til alle som dukket opp personlig i butikken med papirene å hånden for å spørre etter arbeid.. Det er visst ikke så lett å skaffe seg arbeid. Det er veldig mange søkere om beinet... Lenke til kommentar
thofo19 Skrevet 26. august 2014 Forfatter Del Skrevet 26. august 2014 (endret) Tusen takk til alle som hjalp meg. Jeg håper forsatt at det er mulighet til meg å få jobb i Norge,... The Avatar du hjalp meg veldig mye med sit råd, fra nå av jeg skal prøve å få jobb som tolk. Endret 26. august 2014 av thofo19 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå