Gå til innhold

Trenger hjelp til valg av CNC drivere


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg prøver å lære/lage en CNC maskin

 

Jeg har per i dag tre motorer type nema 23 23HS9430.

 

Jeg prøvde å kjøpe en ganske hatet steppermotor driver og fikk fort lære hvorfor.

 

Trenger tips til en driver som fungerer bra til disse motorene og kan det brukes i windows 7 hadde det vært et pluss.

 

Har XP, men W7 gjør det lettere.

 

Takk for hjelpen

Endret av Beyma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken programvare har du tenkt å bruke?

LinuxCNC, Mach3, Arduino/Grbl?

Har PCen din parallel port eller skal du bruke USB?

 

Hva som er best kan komme litt ann på dette.

 

Jeg har en paralellport, men USB hadde vært best, men har skjønt at dette kan bli veldig dyrt.

 

Bruker Mach3.

Lenke til kommentar

Ebay søk på "TB6560 3 axis" gir en del gode treff ser det ut til.

 

Noe slik som dette kanskje:

http://www.ebay.com/itm/CNC-Router-3-Axis-3-5A-TB6560-Stepper-Motor-Driver-Board-For-Engraving-Machine-/330821994198?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4d068706d6

 

http://www.ebay.com/itm/New-3-Axis-TB6560-Motor-Driver-Stepper-Board-Controller-With-Box-For-CNC-Router-/251626931444?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a962244f4

 

Ser ut som at mange av de er bassert på samme design (antagelig et referanse design). Jeg har selv en som ligner litt på den siste, og den fungrerer greit, men blir litt varm. Trur jeg skal modde inn en vifte i den. Hvis du skal montere den på noe av metal slik at den får ledet bort varmen bedre så er den sikkert ikke så dum. Som du ser så er disse for paralell port. De skal være sterke nok til dine motorer (som er 3A max).

 

Hvis du heller vil ha USB så sleng på USB på søket. Har ingen erfaring med disse. Ser at noen av de ikke er kompatible med andre software enn det som følger med! Ville ikke kjøpt noen av de... Har selv bruke en Arduino/GRBL for å koble til min eksisterende stepper driver via USB og det fungerer også fint, men software er heller på det litt mer utfordrende nivået kanskje (ikke noe fint GUI). Alternativet er jo en USB til paralell adapter (motion controller). Bruker for det meste LinuxCNC og paralell port.

 

Hvis du skal bruke paralell port trenger du bare en stepper motor driver kort. Programvaren tar seg av alle beregninger. Skal du bruke USB trenger du en motion controller i tillegg som tar seg av beregninger/timing da USB ikke kan gjøre dette alene. Om dette er et eget kort eller bygd sammen kommer jo litt ann på hva du kjøper.

 

Finnes mange alternativer der ute, vanskelig å si hva som er best... pris/kvalitet henger nok sammen, men er ofte et stort hopp opp til det som er mest plug and play om en skal si det slik.

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...