Beyma Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 (endret) Heisann! Jeg prøver å lære/lage en CNC maskin Jeg har per i dag tre motorer type nema 23 23HS9430. Jeg prøvde å kjøpe en ganske hatet steppermotor driver og fikk fort lære hvorfor. Trenger tips til en driver som fungerer bra til disse motorene og kan det brukes i windows 7 hadde det vært et pluss. Har XP, men W7 gjør det lettere. Takk for hjelpen Endret 25. august 2014 av Beyma Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 (endret) Hvilken programvare har du tenkt å bruke? LinuxCNC, Mach3, Arduino/Grbl? Har PCen din parallel port eller skal du bruke USB?Hva som er best kan komme litt ann på dette. Endret 25. august 2014 av Dr_VingTor Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 25. august 2014 Forfatter Del Skrevet 25. august 2014 Hvilken programvare har du tenkt å bruke? LinuxCNC, Mach3, Arduino/Grbl? Har PCen din parallel port eller skal du bruke USB? Hva som er best kan komme litt ann på dette. Jeg har en paralellport, men USB hadde vært best, men har skjønt at dette kan bli veldig dyrt. Bruker Mach3. Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 (endret) Ebay søk på "TB6560 3 axis" gir en del gode treff ser det ut til. Noe slik som dette kanskje: http://www.ebay.com/itm/CNC-Router-3-Axis-3-5A-TB6560-Stepper-Motor-Driver-Board-For-Engraving-Machine-/330821994198?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4d068706d6 http://www.ebay.com/itm/New-3-Axis-TB6560-Motor-Driver-Stepper-Board-Controller-With-Box-For-CNC-Router-/251626931444?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a962244f4 Ser ut som at mange av de er bassert på samme design (antagelig et referanse design). Jeg har selv en som ligner litt på den siste, og den fungrerer greit, men blir litt varm. Trur jeg skal modde inn en vifte i den. Hvis du skal montere den på noe av metal slik at den får ledet bort varmen bedre så er den sikkert ikke så dum. Som du ser så er disse for paralell port. De skal være sterke nok til dine motorer (som er 3A max). Hvis du heller vil ha USB så sleng på USB på søket. Har ingen erfaring med disse. Ser at noen av de ikke er kompatible med andre software enn det som følger med! Ville ikke kjøpt noen av de... Har selv bruke en Arduino/GRBL for å koble til min eksisterende stepper driver via USB og det fungerer også fint, men software er heller på det litt mer utfordrende nivået kanskje (ikke noe fint GUI). Alternativet er jo en USB til paralell adapter (motion controller). Bruker for det meste LinuxCNC og paralell port. Hvis du skal bruke paralell port trenger du bare en stepper motor driver kort. Programvaren tar seg av alle beregninger. Skal du bruke USB trenger du en motion controller i tillegg som tar seg av beregninger/timing da USB ikke kan gjøre dette alene. Om dette er et eget kort eller bygd sammen kommer jo litt ann på hva du kjøper. Finnes mange alternativer der ute, vanskelig å si hva som er best... pris/kvalitet henger nok sammen, men er ofte et stort hopp opp til det som er mest plug and play om en skal si det slik. Endret 25. august 2014 av Dr_VingTor Lenke til kommentar
EnMillion Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 Sliter litt med dette sjøl på en litt mindre motor, har brent en driver i helga :-( Her er en link til en blog av en kar som har samme motorer som du: http://mikes-models.com/blog/index.php/2013/08/wiring-diagrams-for-cnc-stepper-motors-drivers-breakout-boards-and-power-supplies/ Han har kjøpt ett fult sett, motor og driver: DM542A Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 25. august 2014 Forfatter Del Skrevet 25. august 2014 Det TB6560 bretter er veldig dårlig basert på erfaringer. Har to stk som ikke fungerer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå