Gå til innhold

Android-markedet blir stadig mer kaotisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er jo ikke noe stort sjokk, all den tid Android er laget med en markedsmodell hvor fragmentering er uunngåelig. Man kan selvfølgelig alltid kritisere Google for å ikke gjøre nok for å tilrettelegge for utviklerne, men til syvende og sist er det overdrevet hvor mye hodebry det egentlig skaper for utviklere, så lenge man vet hva man driver med. Og med manifestet kan man uansett velge hvordan devices appen skal være synlig for.

 

Android vil alltid være fragmentert, hvis ikke hadde det vært en super-flopp. Og dette er minst like mye en styrke som en svakhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, denne "fragmenteringen" er jo på mange måter det samme som ett godt utvalg, det er ikke noe som i utganspunktet er negativt.

 

AtW

 

Det største problemet er vel ikke antallet modeller, men fragmenteringen av OS-versjon. Den er vel utelukkende negativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fragmenteringen skaper kanskje ikke noe stort problem for hobbyutviklere, men for de som utvikler programvare for kunder, skaper dette et stort problem. Kunden vil alltid ha det nyeste, og likevel kunne nå 90% av markedet. Det er umulig å oppnå, slik at da må man holde seg til en relativt lav versjon av Android. Da går man glipp av mye funksjonalitet, og må lage mange klønete omveier som lett kunne vært unngått om man kunne bruke en moderne versjon av Android. Men ingen grunn til å skylde på Google for dette, det er mobilprodusentene som ikke oppdaterer mobilene sine selv om det ville være fullt mulig. Det handler vel for dem om å finne en måte å motivere folk til å kjøpe ny mobil hver 18. måned...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, denne "fragmenteringen" er jo på mange måter det samme som ett godt utvalg, det er ikke noe som i utganspunktet er negativt.

 

AtW

Det største problemet er vel ikke antallet modeller, men fragmenteringen av OS-versjon. Den er vel utelukkende negativ.

 

 

Det er sant, det er ett problem, men i artikkelen fikk jeg inntrykk av at man så på mange modeller som ett problem i seg selv.

 

AtW

Lenke til kommentar

At det finnes mengder av enheter med flere forskjellige versjoner av operativsystemer er jo ikke et problem i seg selv, så lenge programvaren man er interessert i stort sett fungerer. Personlig har jeg opplevd få problemer selv på forholdsvis utdaterte telefoner. Det hadde forsåvidt vært litt interessant å se en oversikt hvor stor del av utvalget Play som ikke fungerer på eldre modeller.

 

 

Det er sant, det er ett problem, men i artikkelen fikk jeg inntrykk av at man så på mange modeller som ett problem i seg selv.

 

AtW

 

 

Et problem! Dude, du skriver supre innlegg, men tidvis får jeg hetta av at du alltid bruker tallord der du skal bruke artikler. Beklager! :p

 

ett = ikke to

et = ikke en

Lenke til kommentar

Fragmenteringen skaper kanskje ikke noe stort problem for hobbyutviklere, men for de som utvikler programvare for kunder, skaper dette et stort problem. Kunden vil alltid ha det nyeste, og likevel kunne nå 90% av markedet. Det er umulig å oppnå, slik at da må man holde seg til en relativt lav versjon av Android. Da går man glipp av mye funksjonalitet, og må lage mange klønete omveier som lett kunne vært unngått om man kunne bruke en moderne versjon av Android. Men ingen grunn til å skylde på Google for dette, det er mobilprodusentene som ikke oppdaterer mobilene sine selv om det ville være fullt mulig. Det handler vel for dem om å finne en måte å motivere folk til å kjøpe ny mobil hver 18. måned...

 

Sant nok, men en kunde må alltid begrenses, og beste måten å gjøre det på er som regel å la kunden få et dilemma, og la de velge kompromisset selv. Da kommer man til bunns i hva som faktisk VAR viktigst for dem. Gjør du ikke det sier de fleste bare at alt er superviktig.

 

Men jeg er helt enig i at versjonsfragmenteringen skaper utfordringer. I rapporten som her legges frem dog var det betydelig fokus på hardwarefragmenteringen og.

Lenke til kommentar

 

Fragmenteringen skaper kanskje ikke noe stort problem for hobbyutviklere, men for de som utvikler programvare for kunder, skaper dette et stort problem. Kunden vil alltid ha det nyeste, og likevel kunne nå 90% av markedet. Det er umulig å oppnå, slik at da må man holde seg til en relativt lav versjon av Android. Da går man glipp av mye funksjonalitet, og må lage mange klønete omveier som lett kunne vært unngått om man kunne bruke en moderne versjon av Android. Men ingen grunn til å skylde på Google for dette, det er mobilprodusentene som ikke oppdaterer mobilene sine selv om det ville være fullt mulig. Det handler vel for dem om å finne en måte å motivere folk til å kjøpe ny mobil hver 18. måned...

 

Sant nok, men en kunde må alltid begrenses, og beste måten å gjøre det på er som regel å la kunden få et dilemma, og la de velge kompromisset selv. Da kommer man til bunns i hva som faktisk VAR viktigst for dem. Gjør du ikke det sier de fleste bare at alt er superviktig.

 

Men jeg er helt enig i at versjonsfragmenteringen skaper utfordringer. I rapporten som her legges frem dog var det betydelig fokus på hardwarefragmenteringen og.

At hardware-fragmenteringen også skaper en del utfordringer er sant nok det. For IOS kan man alltids kjøpe alle enhetene og teste programvaren for alle, men det er umulig for Android. Der må man bare begrense seg til å kjøpe et utvalg av de mest populære enhetene, og teste for disse. Dermed finnes det tusenvis av enheter som har en god sannsynlighet for å kræsje appen din. Der kunne Google satt større krav til hvordan en enhet skal være bygd, men samtidig ville det satt begrensninger for innovasjon, og det vil man ikke ha. Hardware-fragmenteringen er derfor et nødvendig onde.

Lenke til kommentar

Fragmenteringen skaper kanskje ikke noe stort problem for hobbyutviklere, men for de som utvikler programvare for kunder, skaper dette et stort problem. Kunden vil alltid ha det nyeste, og likevel kunne nå 90% av markedet. Det er umulig å oppnå, slik at da må man holde seg til en relativt lav versjon av Android. Da går man glipp av mye funksjonalitet, og må lage mange klønete omveier som lett kunne vært unngått om man kunne bruke en moderne versjon av Android. Men ingen grunn til å skylde på Google for dette, det er mobilprodusentene som ikke oppdaterer mobilene sine selv om det ville være fullt mulig. Det handler vel for dem om å finne en måte å motivere folk til å kjøpe ny mobil hver 18. måned...

 

Har du noen konkrete eksempler på dette?

 

Nå har jeg riktignok ikke rukket å slippe noen seriøse apper eller spill på Play Store enda, men jeg føler ikke akkurat at det er så veldig mange brukere der ute som sjekker om du bruker de mest blodferske API'ene.

 

Selv driver jeg med spillutvikling, og så lenge vi har OpenGL ES 2.0-støtte så holder det til spillet (da blir Android 2.2 den eldste versjonen vi kan støtte).

 

Veldig mye av kjernefunksjonaliteten i Android er jo også tatt ut i separate services, som oppdateres uavhengig av Android.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...