Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Støy fra bakgård pga gatekjøkken

Mixy

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg eier en leilighet som kun har vinduer og ventilasjon ut i bakgården i blokken. To seksjoner i sameiet er avsatt næringsdrift, og der det tidligere har vært butikk kom det først en restaurant. Det ble bygget om en del, og lagt inn slik at de ventilerer kjøkkenet ut i bakgården, med ventilasjonsrør ca 10m opp langs veggene. Dette gikk i første omgang greit, men etter at det nå har blitt skiftet ut går det støyende vifter i dette ventilasjonsanlegget til alle døgnets tider.

Jeg har en billig støymåler og måler støyen i bakgården til rundt 60dB, dette er på bakkenivå, og dermed rundt 10m unna kilden hvor det også ligger andre leiligheter vegg i vegg. Innendørs er ikke måleren min følsom nok med lukkede vinduer. Dette er naturlignok irriterende for alle oss som bor her med vinduer ut i bakgården.

Alle mine vinduer og ventilasjonsmuligheter går ut i bakgården, og jeg må dermed leve med denne støyen innendørs. Soverommet ligger på en delt hems og blir raskt 30 grader uten at vi sover med vinduer åpne. Med et gatekjøkken som er åpent til 0400 torsdag-lørdag går dette ut over nattesøvnen.

Har vi noen rettigheter her? Jeg forstår at min uoffisielle måling ikke er godt nok, men slik jeg leser det (hovedsaklig om veistøy) går grensen ved 42dB innendørs med lukkede vinduer dersom noen skal kunne tvinges utbedret? For oss er det uaktuelt å ha vinduet lukket 9/12 måneder i året, og de siste tre må vi fortsatt lufte flere ganger daglig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør ta kontakt med styret i sameiet slik at de kan komme på en inspeksjon. Dette bør være en sak som sameiet tar seg av, siden dette må være plagsomt for flere sameiere enn bare deg.

Slikt støy kan jo gå ut over verdien på leiligheten din den dagen du skal selge og likedan for prisen til andre sameiere. Det bør være naturlig for sameiet å gå inn og ordne opp, evnt. pålegge restauranten til å utbedre støyen fra ventilasjonen.

Lenke til kommentar

Snakket akkurat med styreleder, som skulle ta opp saken ved neste styremøte om 2 uker. Der sitter også eieren av næringsseksjonene, blant annet gatekjøkkenet.

Spent på hvordan det eventuelt kan løses, det har allerede gått konkurs 3 restaurater der på 2 år, så er tvilsomt noen god fortjeneste for gatekjøkkenet heller. Det gjør nok at eieren av seksjonene ikke vil investere noen summer i å bedre ventilasjonsanlegget, og gatekjøkkenet ha heller ikke kapital til dette. Hun skulle kontakte meg opp igjen

Setter fortsatt pris på svar hvis det er noen andre som har innspill eller erfaringer med tilsvaende saker.

Lenke til kommentar

Du kan kikke litt på naboloven:

§ 2

Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom. Inn under ulempe går òg at noko må reknast for farleg.

I avgjerda om noko er urimeleg eller uturvande, skal det leggjast vekt på kva som er teknisk og økonomisk mogeleg å gjera for å hindra eller avgrensa skaden eller ulempa. Det skal jamvel takast omsyn til naturmangfaldet på staden.

I avgjerda om noko er urimeleg, skal det vidare leggjast vekt på om det er venteleg etter tilhøva på staden og om det er verre enn det som plar fylgja av vanlege bruks- eller driftsmåtar på slike stader.

Jamvel om noko er venteleg eller vanleg etter tredje stykket, kan det reknast som urimeleg så langt som det fører til ei monaleg forverring av brukstilhøva som berre eller i særleg grad råkar ein avgrensa krins av personar.

http://lovdata.no/lov/1961-06-16-15/§2

Det er mulig støyen er "urimelig". Men "uturvande" (unødvendig) er nok det mest nærliggende vilkåret.

Lenke til kommentar

I utganspunktet så ser eg to lettvindte og forholdsvis billege måtar å løyse dette på.

Enten ved å avtale at gatekjøkkenet ikkje skal bruke mekanisk ventilasjon etter kl 23, slik at du kan lufte som normalt om natta.

Eller ved at du får montert aircondition/varmepumpe. Då kan du basere deg på å lufte om dagen/tidlig kveld, og om natta så bruker du airconditionen til å holde temperaturen nede.

Ellers kan det være greit å sjekke om ventilasjonsanlegget er av ein slik type at det skal være søkt om før det blei satt opp, og dersom det er søkt så sjekke opp kva forhold som blei vurdert før ventilasjonsrøret/vifta blei satt opp. Etter som eg forstår det så er dette ei oppføring av ein byggteknisk installasjon som skal være søknadspliktig etter § 20-1 i plan og bygningslova.

For å få tillatelse til å sette opp ein slik installasjon så må ein vise til at det kan gjerast utan at det går utover HMS-krava i PBL, lysforhold, støy, brannsikkerheit, osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har en lignende situasjon, det er et dekkverksted som bor i ene halvdelen av første etasje. De har en garasjeport ut mot bakgården der alle vinduene på min side er.

Greit at de har bare arbeidstider til 16-17, men det er et helsikes bråk på morgenen, og spesiellt i feriene (de har ikke ferie) når man er hjemme og vil sove litt lenge. Da er det bare å stå opp og smelle igjen vinduene uansett hvor varmt det er ute. For meg som jobber turnus er det ekstra slitsomt, men det er jo ikke deres skyld at jeg prøver å sove til langt på dag enkelte uker. Er bare å lukke vinduet og sette ei gulvvifte ved siden av senga i de varmeste periodene på sommeren.

Når de setter igang med å trykkluftdrille og høytrykkspyle (med luft eller vann) er det bare å glemme å sove mere.

For ett års tid siden hadde noen leietakere en "postboks-aksjon" der de prøvde å få underskrifter for å hive dem ut. Selvsagt kan man ikke det. De betaler jo for å være i blokka og har tydeligvis vært her siden 90-tallet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...