Gå til innhold

Fortjeneste på salg av vare. MVA / netto/brutto og alt det der...

Anbefalte innlegg

Jeg driver enkeltmannsforetak, og har nettopp fått forhandleravtale med en bedrift. Bedriften har gitt meg en prisliste med nettopriser, og (anbefalte) veiledende priser.
På avtalen står det:

Sitat: "Vi kan tilby deg 15% fakturarabatt på nettoprisene"
3,8% fraktutjevning - evt. kr. 100 i hentegebyr om du vil hente på lageret selv. 20 dagers betalingstid.

(i dette eksempelet ser jeg bort i fra faktura-utjevning og 100 i hentegebyr. )

La oss si jeg da selger en vare. Heretter kalt "varen".

Varen står oppført i prislisten til nettopris: 9412,-
ettersom jeg får 15 % av nettopris, blir dette i mitt hode:

9411 - 15%"fakturarabatt" = 8000,- ("netto") ...right?

...Men kommer denne leverandøren til å legge på MVA? (Sannsynligvis gjøre han vel dette?) - Og da blir dette vel:

8000 + 25% MVA = 10.000,- "brutto". ...right? (Selv om jeg er under MVA grensa må jeg vel betale hans MVA...?)

Så jeg er nødt til å legge på min fortjeneste på.. la oss si 15%...
Altså: 10.000 + 15 % fortjeneste = 11500,- som kunden må betale meg.

Jeg er foreløpig under MVA grensa, men når jeg blir dette blir vel det da:
Etter MVA grensa (tjent over 50.000)
11.500,- + 25 % MVA = 14.375 ...?
(Før MVA grensa: 11500,-)

(Jeg kan vel strengt tatt selge varen til 14.375,- også før jeg har nådd MVA grensa og beholdt mer penger selv. Men må selvfølgelig skrive på fakturaen at varen er fritatt for MVA )

Og så.. til slutt må jeg jo skatte av noe av dette.. (fortjenesten?).. så jeg må kanskje ta hensyn til dette også i denne ligningen???

Er jeg HELT på vidda, eller kan noen hjelpe meg å oppklare litt? Hadde vært vanvittig ålreit om noen kunne hjelpe meg med dette eksempelet på en oversiktlig måte:)

Hva "MÅ" jeg selge varen for for å gå i null, og hvordan blir egentlig dette regnestykket? (jeg har diskutert dette med min flere jeg kjenner men igjen klarer å gi meg noe konkret svar. Jeg er p.t. ikke MVA pliktig som sagt, og dette blir derfor veldig forvirrende for mange av de jeg har prata med.... (jeg har fått forskjellige svar alle ganger icon_razz.gif)

Please help!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt riktig slik du tenker :) skatt betales av firmaets overskudd etter endt regnskapsår. Og av lønn du evt tar ut.

Så du gjør lurt i å beregne hva varen din vil koste ut med mva inkl. og selge varen for dette i starten, hvertfall hvis det er mot privatkunder. Mot bedriftskunder kan du med fordel la være. Slik at ikke pris mot kunder endrer seg etter du blir mva registrert.

Lenke til kommentar

Helt riktig slik du tenker :) skatt betales av firmaets overskudd etter endt regnskapsår. Og av lønn du evt tar ut.

Så du gjør lurt i å beregne hva varen din vil koste ut med mva inkl. og selge varen for dette i starten, hvertfall hvis det er mot privatkunder. Mot bedriftskunder kan du med fordel la være. Slik at ikke pris mot kunder endrer seg etter du blir mva registrert.

...Spurte en kompis av meg samme spørsmål, men han mente jeg regnet feil...at jeg beregnet for mye MVA (dobbelt opp) slik jeg har satt det opp...

Lenke til kommentar

Jeg er foreløpig under MVA grensa, men når jeg blir dette blir vel det da:

Etter MVA grensa (tjent over 50.000)

11.500,- + 25 % MVA = 14.375 ...?

(Før MVA grensa: 11500,-)

Etter du har nådd mva grensen så betaler du 8000 eks.mva og selger varen med 1200 (15%) i avanse = 9200 eks.mva.

Utsalgspris blir 9200 + 2300 (25% mva) = 11500,-

Da har du betalt 8000 + 2000 (25%mva) = 10000,- for varen og solgt den for 11500,-

Du må betale ved neste momsoppgjør:

Utgående mva: 2300,-

Inngående mva: -2000,-

= 300,-

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...