Countryman Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Jeg har muret inn en Rais Q`bic peisinnsats og har en del spørsmål. Setter stor pris på hjelp i fra dere Peisen ser helt fantastisk ut, men det virker å være en enorm rengjøringsjobb hver gang jeg har brukt den, og jeg lurer på om jeg gjør noe feil.. Har kose-fyret 4-5 ganger siden jeg fikk den og er klar over at pipa mi fremdeles er litt fuktig og treg, og at det skal lukte litt innen "lakken får satt seg".... Jeg har fyret hardt til å begynne med, for så å la det små-brenne utover kvelden. Når jeg går og legger meg har jeg satt trekken helt ned, slik at det ligger og ulmer og gløder i flere timer mens jeg sover. Når jeg våkner neste dag kan jeg nesten ikke se gjennom glassene - De er dekket av et relativt tykt, seigt ov sort guffe som sørger for en real rengjøringsjobb neste dag. Jeg har hittils brukt vanlig stekeovns-spray på en svamp, og lurer på om det er dette som forårsaker møkka? At det ligger igjen en hinne av denne sprayen etter rengjøringen? Har også vasker over med rent vann etterpå. Er det noe jeg kan legge inn i ovnen som sørger for at glassene ikke blir totalt nedsotede? Jeg har testet å kjøre hardt over lengre tid, nådd 600C og sett at det da brenner opp/brenner seg rent, men jeg har et relativt lite hus og ønsker ikke å ha 60C i huset...og når jeg legger meg ønsker jeg at det skal ulme så lenge som mulig slik at det er varmt når jeg våkner.... Hva gjør jeg feil? Har akkurat fyret opp i peisen igjen og kan nesten ikke se at det brenner inni der engang.. Setter stor pris på hjelp! Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Problemet oppstår når du setter ned trekken. Glasset skal "vaskes" med avispapir (alt skal være tørt). Det kan føre til at problemet blir mindre. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 24. august 2014 Forfatter Del Skrevet 24. august 2014 Problemet oppstår når du setter ned trekken. Glasset skal "vaskes" med avispapir (alt skal være tørt). Det kan føre til at problemet blir mindre. Hei igjen mobile Det høres logisk ut og er det jeg allerede har tenkt, men veldig godt å få det bekreftet. Jeg tror det ligger igjen et belegg etter ovnssprayen, og at som du sier, ting skjer når trekken blir satt ned føre veden er brent opp. Jeg synes det er trist... Halve kosen med peisen er at når det er blitt varmt nok i stua, settes trekken ned og man kan kose seg med rolige flammer inntil man tar kvelden da man setter trekken maksimalt ned for å kunne ta vare på glørne frem til morgenen..(forferdelig setning ) "Laget" som nå lå på glasset var virkelig tykt...jeg tipper 0.1-0.3mm....føltes ut som tjære...og det hadde i tillegg begynt å renne nedover glasset, mens jeg lå og sov... Har fyre til nå og ser at det nå forsvinner..men det er på bekostning av at det er 33C i stua.. Lar det seg virkelig ikke gjøre å slippe denne vaskejobben bare fordi man setter ned trekken? ingenting å slenge inn, som minsker fremkallelsen av dette? Sink? Det blir tørrvask med avispapir imorgen, prøver det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå