Thor. Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 (endret) Jeg har planer om å skrote mitt Cooler Master Storm Sniper kabinett som tar opp mye plass og ser ikke særlig bra ut i rommet, med et mer kompakt og renere Fractal Design Node 804. Bruksområder til denne maskinen er lett bilde/video redigering. Spilling, alt fra årets store titler til det jeg vokste opp med for 20 år siden. Planen er å sette sammen en fremtidsrettet maskin med mulighet for mer ram og ekstra skjermkort om det blir ønskelig så jeg slipper å bytte ut alt neste gang. Denne maskinen skal være stillegående men også overklokkbar (på bekostning av støy, om nødvendig). Står på stuerom. Har da sett meg rundt etter et M-ATX hovedkort med følgende spesifikasjoner: Minimum 6 SATA porter (helst SATA 3 på alle, men klarer meg med 4 SATA 3). Mange USB kontakter bak, alle utenom to bør være USB3, minimum 2 USB 3 til fronten av kabinett. 4 DDR3 DIMM slots (selv om jeg bare bruker to i første omgang). Vinklede SATA porter er en fordel. Være estetisk ok å se på da dette er et kabinett med vindu. Greie overklokkingsfunksjoner for ram/cpu. PCIe 3.0 X16 er en fordel. Etter flere runder med eliminering i prisguiden endte jeg da på et Z97M, socket 1150 fra MSI som oppfyller mine ønsker. Her er det jeg har tenkt å kjøpe: HK: MSI Z97M GAMING (Endret til ASRock Z87M OC Formula) Ram: Kingston HyperX Fury DDR3 1866MHz 16GB CL10 (2x8GB) CPU: Intel Core i5-4690K Kabinett: Fractal Design Node 804 Optisk drev: Silverstone SST-SOD02 Har allerede følgende:2 stk. 1080P Skjermer PSU (Cooler Master Silent Pro M700 700W) Harddisker (4 stk 3,5"+SSD) Mus+tastatur CPU kjøler: Noctua NH-D14 Skjermkort: Gainward GeForce GTX 780 3GB Phantom Ender på ca 5600 kroner, men kan gå litt opp i pris om det skulle være lurt. Vurderer ekstra vifte i front for mer luft i venstre kammer (der gpu+cpu ligger). Skal visstnok være plass til det selv om jeg har et GTX780. Har kanskje en liggende i kottet. Noen tanker til oppsettet? Endret 24. august 2014 av Thor. Lenke til kommentar
oivindwold Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 (endret) Jeg har planet om å skrote mitt Cooler Master Storm Sniper kabinett som tar opp mye plass og ser ikke særlig bra ut i rommet, med et mer kompakt og renere Fractal Design Node 804. Bruksområder til denne maskinen er lett bilde/video redigering. Spilling, alt fra årets store titler til det jeg vokste opp med for 20 år siden. Planen er å sette sammen en fremtidsrettet maskin med mulighet for mer ram og ekstra skjermkort om det blir ønskelig så jeg slipper å bytte ut alt neste gang. Denne maskinen skal være stillegående men også overklokkbar (på bekostning av støy, om nødvendig). Står på stuerom. Har da sett meg rundt etter et M-ATX hovedkort med følgende spesifikasjoner: Minimum 6 SATA porter (helst SATA 3 på alle, men klarer meg med 4 SATA 3). Mange USB kontakter bak, alle utenom to bør være USB3, minimum 2 USB 3 til fronten av kabinett. 4 DDR3 DIMM slots (selv om jeg bare bruker to i første omgang). Vinklede SATA porter er en fordel. Være estetisk ok å se på da dette er et kabinett med vindu. Greie overklokkingsfunksjoner for ram/cpu. PCIe 3.0 X16 er en fordel. Etter flere runder med eliminering i prisguiden endte jeg da på et Z97M, socket 1150 fra MSI som oppfyller mine ønsker. Her er det jeg har tenkt å kjøpe: HK: MSI Z97M GAMING Ram: Kingston HyperX Fury DDR3 1866MHz 16GB CL10 (2x8GB) CPU: Intel Core i5-4690K Kabinett: Fractal Design Node 804 Optisk drev: Silverstone SST-SOD02 Har allerede følgende: 2 stk. 1080P Skjermer PSU (Cooler Master Silent Pro M700 700W) Harddisker (4 stk 3,5"+SSD) Mus+tastatur CPU kjøler: Noctua NH-D14 Skjermkort: Gainward GeForce GTX 780 3GB Phantom Ender på ca 5600 kroner, men kan gå litt opp i pris om det skulle være lurt. Vurderer ekstra vifte i front for mer luft i venstre kammer (der gpu+cpu ligger). Skal visstnok være plass til det selv om jeg har et GTX780. Har kanskje en liggende i kottet. Noen tanker til oppsettet? Veldig kult kabinett. Får du plass til noctua vifta inni det ? Ellers kan jeg anbefale asrock z87m oc formula (micro atx) (finnes helt sikkert i z97) Overklokker bedre enn f. eks asus gene micro atx. Endret 24. august 2014 av oivindwold Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 24. august 2014 Forfatter Del Skrevet 24. august 2014 Endret hovedkort. Noctua viften passer ja: http://thepcenthusiast.com/fractal-design-node-804-review/ Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 Har `Voksen` varianten av Z87m F Oc, Altså Z87 Formula. Nå elsker jeg biosen på det (etter å endelig har blitt vandt med det ) , Voltage er helt stabilt på core, Hopper ikke som det gjorde med mitt Hero Vi, Klokker også på lavere volt. Ser ganske kult ut med gult, Da alt er nesten rødt idag Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 25. august 2014 Forfatter Del Skrevet 25. august 2014 Det virker lovende. Leter etter litt gule SATA kabler så har jeg det som trengs. Må bare finne ut hvor lange som trengs. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 29. august 2014 Forfatter Del Skrevet 29. august 2014 (endret) Dersom det ikke kommer noen flere råd ut denne fredagen kommer dette til å bli bestilt ganske så snart. Endret 29. august 2014 av Thor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå