791508 Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Heisann! Har solgt en leilighet jeg har leid ut, og må derfor skatte av gevinsten. Dette utgjør rundt 150 000,-. Såvidt jeg vet skal dette rapporteres på likningen for 2014, og beregnes sammen med inntektsskatten. Bør jeg forhåndsbetale dette beløpet allerede nå, eller kan jeg tjene renter på beløpet inntil jeg betaler det som restskatt før 31. mai 2015? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 kan jeg tjene renter på beløpet inntil jeg betaler det som restskatt før 31. mai 2015? ^^This. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 Dersom du betaler inn beløpet innen 31. desember vil du få godskrevet renter fra 1. juli i inntektsåret og frem til skatteoppgjøret. Dersom du betaler inn beløpet mellom 1. januar og 31. mai i ligningsåret (året etter inntektsåret) får du rentegodtgjørelse fra 31. mai til skatteoppgjøret. Setter du inn beløpet 31. desember får du: 1) Rentegodtgjørelse bank fra nå til 31. desember, og 2) Rentegodtgjørelse skatt fra 1. juli til skatteoppgjøret. Setter du inn beløpet 31. mai får du: 1) Rentegodtgjørelse bank fra nå til 31. mai, og 2) Rentegodtgjørelse skatt fra 31. mai til skatteoppgjøret Spørsmålet er altså om rentene på bankkontoen din fra 1. januar til 31. mai overstiger skatterenten fra 1. juli til 31. mai. Skatterenten er p.t. på 1,5 % p.a. (1,375 % løpende i perioden fra 1. juli til 31. mai), så du slår den hvis du kan oppnå en rente på 3,3 % p.a. eller høyere på bankkontoen din. 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 28. august 2014 Del Skrevet 28. august 2014 Heisann! Har solgt en leilighet jeg har leid ut, og må derfor skatte av gevinsten. Dette utgjør rundt 150 000,-. Bare et lite tips på sidelinjen. Husk alle fradrag når du skal beregne gevinsten. Alle kostnader i forbindelse med kjøp og salg, f.eks meglerutgifter og tinglysningsgebyr. Hvis det er selveier kan du trekke av dokumentavgiften. I tillegg alle kostnader du har hatt utover vanlig vedlikehold, dvs alt som har bidratt til å heve verdien av boligen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå