Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Politiet avskiltet bilen min?

medlem-165337

Anbefalte innlegg

Hei

Polititet kom på døra mi i dag og avskiltet min nykjøpte bruktbil.

Jeg har ikke fått faktura på omregistreringsavgift, eller et varsel om at den ikke var betalt, fordi det står i kjøpskontrakten at det er selger som skal betale den.

Og det har selger ikke gjort. det er selger som har fått alle faktura og varsler, men politiet kom allikevel på døra mi og avskiltet bilen min.

Jeg forklarte situasjonen til politiet, og sa at jeg levde i god tro om at omregistreringsavgiften var betalt, og at jeg ikke har fått noen faktura eller varsel på at den ikke var betalt, og at det derfor var uventet at politiet skulle ha grunn til å avskilte bilen min.

Så nå har jeg tatt kontakt med selger og truet han med å banke han opp hvis han ikke betaler omregistreringsavgiften.

Jeg har sagt til selger at han den må betales i dag hvis ikke skal jeg banke han opp.

Jeg er ganske forbanna nå. har ikke bil, og politiet var så kyniske å klippe vekk skiltet mitt, selv om de vet at jeg egentlig ikke har gjort noe galt, og har levd i god tro. Pokker heller...

Skulle aldri ha gått med på å la selger betale omregistreringsavgift.. skal banke den fyren hvis ikke han betaler den asap..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trusler om vold hjelper ikke saken din.

Du kan bli anmeldt.

Jeg har ikke bil, så hvis jeg skal banke han opp så må jeg i så fall ta bussen først... Men jeg har bare gitt han en muntlig trussel som han ikke har tatt opp så han har ingenting på meg..

Og jeg kommer til å heve kjøpet nå hvis ikke han betaler den.. dette er et kontraktsbrudd.. og han skal få muligheten til å betale den, men jeg kan ikke være uten bil.. jeg må jo kjøre til og fra jobb..

For en svindler..Pokker også,... jeg er forbannet...

Er du i det hele tatt gammel nok til å kjøre bil?

Du er ikke til mye hjelp her din slask..

Lenke til kommentar

Her er det mye som ikke stemmer.

Det er alltid ny eier sitt ansvar at omregistreringsavgift blir betalt. Gammel eier får ikke regning på omregistreringsavgift, den må han i så fall betale i skranken på trafikkstasjonen når han leverer salgsmelding/del 2 av vognkort. Hvis ikke det blir gjort, så vil ny eier automatisk få tilsendt regning på omregistreringsavgiften. Hvis du ikke har fått regning på avgiften, så er det enten fordi den allerede er betalt, eller fordi tidligere eier ikke har levert salgsmelding.

Vær også oppmerksom på at alle andre forhold må være i orden, før det er mulig å betale omregistreringsavgiften i skranken på trafikkstasjonen. Med andre ord, dersom f.eks. EU-kontroll ikke var ok, eller du ikke hadde tegnet forsikring enda, så ville det vært umulig for selger å betale avgiften.

Hvor lenge er det siden du kjøpte bilen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

EU kontraol var ok er godkjent til 2016.. jeg har snakket med selger, han sier han har fått faktura og varselbrev fra politiet.

har roet meg ned nå og beklaget at jeg truet med å banke han, men at han må forstå at jeg står uten bil nå..

Han sier også han har levert salgsmelding.. og jeg har kjøpskontrakt og eierskifteskjema her hos meg som en kopi.

Lenke til kommentar

Har han gjort noe med fakturaen han har fått?

Har han gjort noe med varselbrevet fra politiet?

Utifra siste inlegget ditt kommer det ikke frem om det er noe fremgang i saken her, eller om du fortsatt skal banke opp selger hvis han ikke ordner noe asap.

Lenke til kommentar

Jeg har en glock du kan få leige, så satser jeg på at du holder den feil vei når du trekker av.

Jeg setter litt spørsmål til at politiet kommer på døra til deg for å avskilte en bil. Omregistreringsavgifta blir det samme som årsavgiften, dem klipper skiltet viss dem oppdager at det ikke er betalt under rutinemessig kontroll. Men siden du sier det så går jeg utifra at det er sant. Det er heller ikke politiet som sender ut varselbrev. Det er ikke politiet som innkrever omregistreringsavgiften, politiet har i grunn ingenting med saken å gjøre.

Det er du som ny eier som er ansvarlig for at alt blir tatt hånd om, det er ny eier sin plikt å betale omregistreringsavgiften og når bilen blir omregistrert så blir automatisk en faktura sendt til den nye eieren. Så dersom tidlg. eier har fått en faktura vil jeg tro det er årsavgiften, for det er det eneste han faktisk er pliktig til å betale.

Lenke til kommentar

Jeg har en glock du kan få leige, så satser jeg på at du holder den feil vei når du trekker av.

Jeg setter litt spørsmål til at politiet kommer på døra til deg for å avskilte en bil. Omregistreringsavgifta blir det samme som årsavgiften, dem klipper skiltet viss dem oppdager at det ikke er betalt under rutinemessig kontroll. Men siden du sier det så går jeg utifra at det er sant. Det er heller ikke politiet som sender ut varselbrev. Det er ikke politiet som innkrever omregistreringsavgiften, politiet har i grunn ingenting med saken å gjøre.

Det er du som ny eier som er ansvarlig for at alt blir tatt hånd om, det er ny eier sin plikt å betale omregistreringsavgiften og når bilen blir omregistrert så blir automatisk en faktura sendt til den nye eieren. Så dersom tidlg. eier har fått en faktura vil jeg tro det er årsavgiften, for det er det eneste han faktisk er pliktig til å betale.

Kjøpskontrakten sier at selger skal betale omregistreringsavgiften. Årsavgiften har jeg allerede betalt og fått faktura på. Jeg fullstendig klar over at det er eier av bil som er juridisk ansvarlig for at alle avgifter er betalt på bilen, men her har jeg en kjøpskontrakt der det står klinkende klart at det er selger som skal betale omregistreringsavgift, og da forventer jeg at han gjør det.

Lenke til kommentar

Har han gjort noe med fakturaen han har fått?

Har han gjort noe med varselbrevet fra politiet?

Utifra siste inlegget ditt kommer det ikke frem om det er noe fremgang i saken her, eller om du fortsatt skal banke opp selger hvis han ikke ordner noe asap.

Det er ingen fremgang i saken. Han varslet ikke meg om at han ikke hadde betalt omregistreringsavgiften, og han har heller ikke varslet meg om brevet fra politiet. Jeg har tenkt til å heve kjøpet og referer til kontraktbrudd.

Så når han ikke en gang til betale omregistreringsavgift, så skal han få lovt til å betale meg tilbake pengene jeg brukte på å kjøpe bilen.

Lenke til kommentar

De gangene jeg har kjøpt bruktbil så har jeg fått omregistreringsavgiften i posten..

Når forrige eier leverer salgsmeldingen så tar det ofte 1-2 uker før du som ny eier får en regning i postkassa på omregistreringsavgift, evt kan du gå innom trafikkstasjon så fort salgsmeldingen er levert og betale den der omgående.

Forrige eier vil ikke få den i posten, så sant ikke du har sendt den til ham..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

En manglende omregistrering skal ikke kunne avskilte en bil, det er et fett for staten hvem som står som bilens eier! Mangler du eller ikke har godkjent ppk, ikke betalt årsavgift eller mangler forsikring så risikerer du at bilen blir avskiltet. Ring vegvesenet og hør med de ang. årsavgiften på bilen, forsikring regner jeg med at du er såpass oppegående at du kjøpte før du satt deg i bilen og kjørte hjem.

Lenke til kommentar

Manglende betaling av omregistreringsavgift er ikke nødvendigvis vesentlig mislighold som gir grunnlag for å heve en kjøpsavtale.

En manglende omregistrering skal ikke kunne avskilte en bil, det er et fett for staten hvem som står som bilens eier! Mangler du eller ikke har godkjent ppk, ikke betalt årsavgift eller mangler forsikring så risikerer du at bilen blir avskiltet. Ring vegvesenet og hør med de ang. årsavgiften på bilen, forsikring regner jeg med at du er såpass oppegående at du kjøpte før du satt deg i bilen og kjørte hjem.

Vel, jo. Den kan det. Dersom bilens eier og bilens registrerte eier ikke matcher er det grunnlag for inndragning av skilter, se vegtrafikkloven § 36 nummer 1 bokstav a og nummer 3.

Lenke til kommentar

Manglende betaling av omregistreringsavgift er ikke nødvendigvis vesentlig mislighold som gir grunnlag for å heve en kjøpsavtale.

Vel, jo. Den kan det. Dersom bilens eier og bilens registrerte eier ikke matcher er det grunnlag for inndragning av skilter, se vegtrafikkloven § 36 nummer 1 bokstav a og nummer 3.

Ok, så hva gjør jeg videre? Jeg står fortsatt uten bil. Selger har enda ikke betale omregistretingsavgiften, og jeg har ikke fått noe faktura som lar meg betale den.

Jeg ønsker å heve kjøpet så fort som mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...