MrAvionics Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Hei ! Jeg har en motor jeg har brukt til kompressor, det er en trefase og merkeskiltet sier 3Kw 220V 12A cos(fi)=0.81. Har planer om å gjøre denne til enfase. Er det bare å koble en kondensator mellom en av fasene og til den som ikke er koblet til ? Lest at man skal ha 80uF per kW, stemmer det ? Det vil si jeg må ha ca: 240uF ? Bare å kjøpe en hvilken som helst 240uF som tåler 230v ? Hvis jeg har skjønt det riktig taper jeg 30%, det vil si jeg da får ut 3000*0,7=2100w ? Lenke til kommentar
toreae Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Ideelt sett skal du ha to kondensatorer, en til oppstart og en til drift (eller begge til oppstart, en til drift). Tar litt fra langt baki hukommelsen her: Tror at ved drift er 47uF per kW ved 230VAC. Tror også at avgitt effekt er 30%, at du taper 70%. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Se vedlagt Motorkondensatorer.pdf Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 24. august 2014 Forfatter Del Skrevet 24. august 2014 Er det ikke slik at man taper 70% i start moment og 30% i driftseffekt ? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Man trenger ikke så høyt startmoment i en kompressor. Startmomentet er uansett mange ganger høyere enn merkemomentet ved nominell drift. Du trenger med andre ord ikke startkondensator, og 70 % reduksjon av startmoment vil gå fint. Du taper litt effekt, men kåman. Det er en kompressor. Den står bare og koser seg, den går ikke på maks belastning i S1. Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 24. august 2014 Forfatter Del Skrevet 24. august 2014 (endret) Hehe så ikke første innlegget ditt med en gang Twinflowe Ifølge formlen din så trenger jeg en 225uF, vil en slik funke da ? Og det angående effekttap, har en del og si selv om det er kondensator, blir den for svak, klarer den ikke og levere nok luft med høyt trykk Edit: Glemte link, hehe Http://www.aliexpress.com/item/475v-225uf-Electrolytic-Capacitor-Radial-50x117mm-1pcs-Free-shipping/1023047047.html Endret 24. august 2014 av MrAvionics Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Det er ikke motoren som leverer luften. Den pumper bare opp tanken til et visst trykk og starter på nytt når trykket faller under en viss grense. Så motoren går bare en gang i blant med mindre du kontinuerlig tømmer tanken for luft Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 24. august 2014 Forfatter Del Skrevet 24. august 2014 Det er ikke motoren som leverer luften. Den pumper bare opp tanken til et visst trykk og starter på nytt når trykket faller under en viss grense. Så motoren går bare en gang i blant med mindre du kontinuerlig tømmer tanken for luft Poenget er at den går nesten konstant MEN kan jeg bruke den kondensatoren jeg linket til ? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Ja, skulle mene det. Lenke til kommentar
Viggo L B Skrevet 13. juli 2021 Del Skrevet 13. juli 2021 Dom kondensatoren kortslutter ryker sikringen. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 13. august 2021 Del Skrevet 13. august 2021 On 7/13/2021 at 10:16 AM, Viggo L B said: Dom kondensatoren kortslutter ryker sikringen. De fleste kortslutninger fører til at sikringer ryker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå