Gå til innhold

Beste måte og finansiere opppussing av loftsetasjen

dansun74

Anbefalte innlegg

Jeg har pga sykdom blitt arbeidsufør og husbunden. Pga dårlig økonomi til å leie vurderer jeg å flytte hjem til mine foreldre som har en loftsleilighet som står tom. Denne må pusses opp med nytt bad og kjøkken. I tillegg må stuen pusses opp. De 3 soverommene er tipp topp. Jeg har tenkt at mine foreldre kanskje kan låne pengene på huset og at jeg betaler ned I form av husleie. Skal jeg låne så blir det vell ett mye dyrere lån, kan vell ikke få boliglån til dette. Det er mye å tenke på I forhold til dette. Det vil jo Være en investering I min egen arv (har 3 søsken). Men det kan jo skje ting som Gjør at mine foreldre må flytte i en leilighet eller mindre hus. Er det noen som har råd til meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener det er foreldrene dine som bør ta kostnadene ved oppussingen. De får så leie ut til deg til en slik pris at de får betalt for oppussingen over tid.

Du bør i hvert fall ikke ta opp lån selv for å betale for en oppussing i dine foreldres hus. Dersom huset en dag skal selges, så vil dine foreldre ta med seg gevinst som følge av din finansiering til oppussingen.

Lenke til kommentar

Det er fleire måter å gjere dette på, men dersom dine foreldre er villige til det så vil eg anbefale at du går for ei løysning der dine foreldre opptrer som vanlig utleiger og sørger for oppussing av leiligheita, medan du på din side oppter som vanlige leigetaker og betaler ei fornuftig husleige.

Dette vil være den mest ryddige måten å gjere det på, også med tanke på eventuellt arveoppgjer og fordeling av arv.

Om dette er ei gunstig løysning vil være avhengig av kor lenge du har tenkt å bu der, og om leiligheita vil være egna til vanlig utleige etterpå. Om leiligheita f.eks ikkje har eigen inngang så vil det være vanskelig å leige ut til nokon som ikkje er i familie, i så tilfelle er det ikkje sikkert at det er særlig lønnsomt å pusse opp.

Dersom løysninga blir at du betaler for oppussinga så kan den økonomiske sida løysast ved at du rett og slett kjøper deg inn i boligen. På den måten vil du kunne få igjen deler av din investering dersom huset etterkvart blir solgt.

Mitt råd vil uansett være å sette seg ned å finrekne litt på kva dette eigentleg vil koste, kva er den billegaste oppussinga du kan komme unna med, og kva har du evne til å betale i husleige. Vil det f.eks være meir lønnsomt å leige ei leiligheit ein anna plass? Ei nyoppussa fireroms leiligheit vil nok være verdt forholdsvis mykje på det åpne markedet.

Pass i alle fall at dersom dere ender opp med ei løysning der dine foreldre enten direkte eller indirekte forsørger deg så bør du avklare dette med dei øvrige søskena.

Sjølv ville eg ikkje tenkt så mykje på akkurat arva, i dag er det ikkje vanlig at det er snakk om dei heilt store beløpa likevell. Men dersom det viser seg å være litt verdier i arva så kan det at du har budd "gratis" på dine foreldres regning være av ting som forsurer søskenforholdet ved eit eventuellt arveoppgjer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det med å kjøpe seg inn i boligen var ingen dum ide. Leiligheten har ikke egen inngang så det er helt uaktuelt for mine foreldre å leie ut til noen andre. De leier allerede ut kjellerleiligheten. I forhold til søsken mine vil det ikke være noe problem. Vi har ett veldig godt forhold og de forstår at jeg er havnet i en vanskelig situasjon pga kronisk sykdom. Dessuten om jeg pusser opp vil det heve verdien på huset når det eventuelt skal selges.

Lenke til kommentar

Det med å kjøpe seg inn i boligen var ingen dum ide. Leiligheten har ikke egen inngang så det er helt uaktuelt for mine foreldre å leie ut til noen andre. De leier allerede ut kjellerleiligheten.

De leier sikkert ut kjelleleiligheten skattefritt, enda en utleieenhet i boligen kan trigge skatteplikt på utleie.

Så kjøpe seg inn i bolig høres ut som et bra alternativ. Men husk at hvis kjøpet skal gjøres "formelt" og tinglyses så vil det vel medføre dokumentavgift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...