Blib Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 Okay, jeg har blitt litt lei av å ha CPUen min kjøre og dure rundt på 60 grader, Athlon AMD 1333 Mhz, å jeg bestemte meg for å gå til innkjøp av AC3 og Silent Viking. Vikingen ble kjøpt da jeg sover i samme rom som vifta, så den bør ikke bråke for mye, samt den hadde en ok, ja, øh, luftmengde...? Uansett, jeg har aldri holdt på så mye med dette før, og lurer på om noen kan hjelpe meg... Jeg husker å ha lest en eller annen test hvor det stod forklart hvordan man fjerner goop osv, og hvordan man tar den på igjen... Vel, kan noen si meg veien til den testen, hvis de vet hvilken jeg tenker på, så hadde det vært greit. Ellers trenger jeg litt till kunskap... Altså: 1 - På Athlon's prosessorer skal man kun ha goop på en bittelille flekken i midten, right? 2 - AC3 trenger ca. 72 timer før den fungerer optimalt, right? 3 - Annen goop fjernes ved å dynke hele prosessoren i et eller annet løsningsmiddel, før så å skrape det av med hammer og meisel..? Sikkert ikke, men kan noen si meg navn på de stoffene som brukes for å ta av, hvilke som er best og hvor mye en sånn tønne med den væsken koster, samt hvor en normalt kjøper slikt (Bor i Haugesund, noen som vet en bra butikk?) 4 - Man skal ikke ta på "taggene" under CPUen, right? 5 - Man sjekker om man har plass til Viking-vifta ved å ta med en linjal inn i kabinettet og måre opp plassen, right? Eller kan så og si alle vifter passe i alle kabinetter? (Kabinettet er et miditower, hvis det er det det heter. Altså, ikke full eller server, men større enn de minste. Kabinettet er 3-4 år gammelt, så jeg har ingen anelse hvilket det er. En kamerat opplyste meg om at jeg for øyeblikket hadde en 60 x 60 vifte, eller kanskje det var kjøleren, jeg husker ikke helt... 6 - Silent Viking kommer til å sette Athlon'en min ned i 40 grader, med AC3, right? (håper nå at det blir noe slikt :smile: ) 7 - Det er ikke særlig mer jeg trenger å vite, før jeg setter i gang, right? Tor S Lenke til kommentar
ZkedaR Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 ja ja ja ja... sikkert, du får kjøpt ISOPROPANOL på benssin stasjoner or jernvare og slikt tror jeg... Har ikke erfaring med kjølingen med den... mail meg når du vet a :smile: [email protected] Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 Du skal bare ha goop paa core'n, ergo den lille firkanten i midten. AC3 fungerer ikke optimalt f0r etter 72 timer nei. For aa fjerne goop bruker du isopropanol. Ta litt paa en q-tips og stryk over. Best aa komme borti minst mulig duppeditter. En ting du kanskje b0r finne ut er om Viking'en passer paa hovedkortet ditt. Tror da den gj0r det, men ikke vet jeg. Den er ikke ekstremt stor, men stor? 40 grader skal det bli vettu, hvis du gj0r alt riktig. Passe paa a ha litt kabinett vifter, for varm luft kj0ler cpu'en veldig daarlig vettu. En ting du b0r vite er at du B0R utlade deg f0r du i det hele tatt tar paa CPU'en! Eller vaere konstant jordet via armlenke, slik som meg :smile: Lenke til kommentar
Blib Skrevet 20. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2002 Quote: For aa fjerne goop bruker du isopropanol. Ta litt paa en q-tips og stryk over. Best aa komme borti minst mulig duppeditter. Og da vil det bare falle av? Ingen skylling eller noe? Bare stryk over, og så erdet vekk? På 0 sek? Unnskyld hvis det kan virke sarkastisk eller noe, men som sagt, jeg har ikke gjort det før, og vil ha alt rett :smile: Quote: En ting du kanskje b0r finne ut er om Viking'en passer paa hovedkortet ditt. Tror da den gj0r det, men ikke vet jeg. Den er ikke ekstremt stor, men stor? Tja... vel... Hvordan festes duppeditten da? La meg se... Jeg har 6 tagger på cpu-tingen, og der står vifta mi nå. Jeg har også fire hull, to oppe og to nede, men jeg tror ikke at det er mulig å få skrudd vifta fast i selve kabinettet gjennom de hullene, slik som man gjør med hovedkortet. Nei, det er det ikke. Men de festes vel likt som med chipsettvifta, right? Chipsettvifta mi nå bare drog jeg 2 gummibiter gjennom 2 huller, også satt den. Eller så skal de kanskje ikke skrus fast i mer enn selve hovedkortet...? Quote: 40 grader skal det bli vettu, hvis du gj0r alt riktig. Passe paa a ha litt kabinett vifter, for varm luft kj0ler cpu'en veldig daarlig vettu. Hmm... Vel. For øyeblikket har jeg ikke kabinettvifter, og jeg har kun plass til en, max, på kabinettet. Den er helt foran, og vil i så fall suge inn bittelitt luft mellom en sprekk nede, foran i kabinettet. Tror ikke den er større enn 60 * 60 heller, men jeg er ikke sikker... Er det veldig viktig med kabinettvifter? Hvor mye temp forskjell kan det ha med saken? Jeg ser at selv om jeg har kabinettet lukket eller åpent er tempen nesten lik... Noen få grader kanskje... Hvor kraftig temp. vifte trenger jeg, hvor mye koster en slik en? Quote: En ting du b0r vite er at du B0R utlade deg f0r du i det hele tatt tar paa CPU'en! Eller vaere konstant jordet via armlenke, slik som meg :smile: Hvordan pokker utlader jeg meg da? Det blir du _nødt_ til å forklare meg :smile: Armlenke? Og det er? Tor S Lenke til kommentar
Rocket Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 du utlader deg med å ta på kabinettet, en panelovn, eller lignende....aller helst bør du bruke armlenke koblet til en av de "jord" pinnene som er i stikkontakten i veggen...en armlenke er en ledning som har en klemme i ene enden og et armbånd i andre enden. klemmen skal på en plass hvor den får jord, og armbåndet skal på armen din (duh) :smile: kjølepasta (goop) skal du har en liten flekk midt på prosessorkjernen før du sprer det utover kjernen (den firkanten i midten) i et jevnt lag, men ikke for mye! skal du tørke vekk goop, bruker du en q-tip dyppet i isopropanol, og tørker litt, tørker vekk det sølet som blir der med en eller ti tørre q-tips, og gjentar prosessen til det blir rent :smile: silent viking BØR klare å holde prosessoren din på 40 grader, når min zalman 6000cu klarer å holde min tbird 1333 på vel 31 grader... håper dette hjalp? :smile: Lenke til kommentar
eSik Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 Du bør ikke regne med mer enn enn reduksjon på 20c, MAX! 40c loadtemp er likevel meget bra! For å fjerne gammel goop vasker du kontaktflatene med whitespirit først, for så å avfette med isopropanol. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 20. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2002 Okay... La meg gå igjennom det en gang til, slik at jeg har det skikkelig her... For å utlade, trenger jeg bare å ta på et kavinett eller lignende. Ikke holde, eller noe, men bar ta på det før e begynner å arbeide...? Armlenke har jeg ikke :smile: Rense med Isopropanol... eSik sier jo her at en bør først bruke whitesprit, men ser ingen andre som har sagt det samme. Flere som er enige? Tor S Lenke til kommentar
ParanoidCat Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 eSik er med å driver dette forumet(ikke sant?), så stol på ham.... Lenke til kommentar
normal Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 nei ikke hvis han sier det... ikke bruk ws det legger igjen et fettlag,, bruk isopropanol (kondensfjerner) Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 Er jo enkelt å greit. Ta av gammel ribbe. Ta av cpu å vask av gammel goop med isopropanol. Ta en dråpe as3 på kjernen å del det utover med ett barberblad. Sett på cpu Sett den nye ribba på cpu. Sett inn en kabinett vifte på 5 volt. (hva med å bruke den temp regulatoren for 4 vifter på microplex som kjører halv hastighet på viftene når den kommer under 40 c?) Lenke til kommentar
Dubsko Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 er jo det samme om han først bruker white sprit og deretter isopropanol! Ja WS legger igjen fett, men det blir uansett fjerna med isopropanolen etterpå, så det skal ikke ha noenting å si... Grunnen til at Esik sa at du burde bruke WS først er vel at gammel goop er vel kanskje lettere å få av med WS, men ikke vet jeg :wink: Lenke til kommentar
eSik Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 Isopropanol er ikke et rensemiddel, men avfettingsmiddel. White spirit derimot er et rensemiddel. Derfor bruker du white spirit først for å få vaska vekk alt skikkelig, deretter går du over med isopropanol for å fjerne restene white spiriten legger igjen. Prøv å vaske vekk noe med isopropanol, og prøv med white spirit etterpå så forstår du forskjellen :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå