Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Har ett NEX-6 med 16-50 kit objektiv. Er litt skuffet over autofokusen i dette kameraet. Farten er grei, men det betyr ingenting da veldig mange bilder er bittelitt ute av fokus.

Vil dette bli bedre med annet objektiv? er det noe jeg kan gjøre med resultatene til objektivet jeg har nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt vanskelig og si siden jeg ikke vet hvor mye du kan om fokusering. Det er viktig å vite for og kunne gi et fornuftig svar.

Bruker du alle fokuspunktene og legger merke til hvor kameraet fokuserer, eller bruker du et av fokuspunktene og rekomponere bildet og har du testet fokuset på riktig måte ved og bruke en avis eller noe tilsvarende.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Farten er grei, men det betyr ingenting da veldig mange bilder er bittelitt ute av fokus.

Enig med Nautica, det første du bør gjøre (hvis du ikke har gjort det allerede) er å teste på en måte som gjør at du er helt sikker på at det er en feil, og ikke bare at kameraet velger et annet sted å fokusere enn du tror.

Er det fortsatt feil og du ikke har mishandlet kamera/objektiv ville jeg i utgangspunktet tatt kontakt med butikken hvor det er kjøpt og fått deres vurdering, eventuelt så klaget. Feil du ikke er skyld i bør dekkes av kjøpsloven.

Kjøpe nytt objektiv uten å vite om/hva som er feil kan hjelpe, men er problemet noe helt annet (eller det er en garantisak) er det bortkastede penger. Kjenner du noen du kan låne et objektiv av kan du jo teste litt med det for å se om det gir samme problem.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...