aklla Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 bestillte en 160 gig harddisk fra www.komplett.no, fikk den i går, satte den inn, formaterte den og merket at den bare var på 127 gig, 33 gigg som er borte, snakket med en type, som sa at man måtte laste ned ett slags program eller noe for så store harddisker, noen som vet hvor jeg får tak i det programmet? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Prøv å kopier dette inn i ei tom fil og kall den x.reg REGEDIT4 [HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters\] "EnableBigLba"=dword:00000001 så dobbelklikker du på fila for å legge det inn i registeret. Den skal ta store HD'r da. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2003 (endret) har gjort det, funker fortsatt ikke :grine: er bare på 127 gig edit: er windows xp jeg har... Endret 26. oktober 2003 av aklla Lenke til kommentar
wil Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 ja, du kan jo prøve å installere Service pack en da. dette bruker å funke. nå har jeg faktisk ikke opplevd dette selv, men vet at det skal fikse seg selv når man installerer Service pack 1 for XP Lenke til kommentar
enden Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Mulig det er BIOSen din som ikke liker store disker. Prøv å oppgradere den Lenke til kommentar
The Rock Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Det er faktisk endel hovedkort av eldre type som ikke takkler mer 127 gigg!!! :ide: Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2003 mitt 4 mnd gamle asus a7n8x deluxe burde takle mer enn 127 gigg... Lenke til kommentar
Nicci NO Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 samme skit her... Har en Maxtor 6Y160P0, og det jeg gjorde tidligere var å formattere disken et annet sted enn der jeg skulle ha den og så sette den på plass. Funket greit, men jeg sliter med at filer driver og blir korrupte, og jeg har lett og lett og lett og lett etter hvorfor dette skjer. Så jeg bestemte meg for å prøve å finne en løsning på å formattere disken der jeg skal ha den... Har du funnet noe enda? Lenke til kommentar
Nicci NO Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 ...........og der fant jeg min løsning. Maxblast for Windows. Bare installerte den så oppdaget den at support for store disker ikke var skikkelig installert. Trykka ok, bootet og disken var grei. Bare merk at om du trykker ok så booter den med en gang WD har også denne løsningen, som oppdager at det ikke er support for store disker. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2003 takk for det du har vel ikke en link til maxblast liggende ett sted??? for wd disker... Lenke til kommentar
grong Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Jeg fikk også en 160 Gb (Western) fra komplett.no. Jeg har en 5 år gammel PC og ga meg på 127 (137), men fikk valget om å gå for større. Lastet ned Data Lifeguard v11 for Windows http://support.wdc.com/download/index.asp#dlgtools Kanskje dette er veien å gå for deg. Til ev. andre som kan svare. Er det sannsynlig at jeg også kunne utnyttet hele harddisken? Fant dette på omtrent samme sted: "Operating System and BIOS limitations - 137GB, 32GB, 8.4GB Answer Operating System and BIOS Limitations: Computer operating systems and system BIOSs have separate limitations that are related to specific drive capacities. The capacity points that can affect how your operating system and system BIOS support your drive are 137GB, 32GB, and 8.4GB. Below is a quick reference chart that you may use as a guide to determine the drive capacity supported by your BIOS. BIOS Dates prior to May not support drives larger than Aug 1994 528MB Feb 1996 2.1GB Jan 1998 8.4GB Jun 1999 32GB Lenke til kommentar
Lch Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 ja, du kan jo prøve å installere Service pack en da. 'Fiksen' for dette i SP1 er den registernøkkelen som blir oppgitt i det første svaret i tråden. Men det høres nesten ut som om det er kontrolleren (ikke hovedkortet) som ikke er sugen på store disker. Da kan MaxBlast eller annet tredjeparts programvare være løsningen. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 mitt 4 mnd gamle asus a7n8x deluxe burde takle mer enn 127 gigg... Hadde samme problem selv med min to store disker 160 og 200. Problemet løste eg ved å bruke winME oppstart diskette og fdisk, laget partisjonene restartet og formaterte diskene via winxp pro sp1. Alt ok etter denne framgangs måten. 160Gb ble 149. 200GB ble 186. Har winxp pro med sp1. Lenke til kommentar
cdahl85 Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Jeg har den *.exe fila som enabler store disker. Det har ikke noe å gjøre med bios, men win2k og winxp klarer ikke disker over 127gb med default instillinger. sorry, har ikke noe link. Kan evt. sende den på mail til deg, hvis du er interessert? (er bare 64k) Lenke til kommentar
Lch Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Win2k og XP klarer fint store disker bare man tilføyer den registernøkkelen som er nevnt i svar#1..... Det er ikke nødvendig med SP eller tredjeparts programvare sålenge kontrolleren og BIOS er med på notene. Hvis klipp og lim blir for mye arbeid, kan man klikke her. Lenke til kommentar
cdahl85 Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 LarsC - _default instillinger_ sier det deg noe?!?! Lenke til kommentar
Mirakelix Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Jeg hadde samme probelmet med min 200giga harddisk...Jeg sendte bare en mail til komplett/support og de sendte meg en fil (type register) og "dobbelklikka" på fila jeg fikk, så fikk jeg tilgang til hele harddisken min. Vær oppmerksom på at du må formatere den nye plassen man får --->(høyre kilkk på min datamaskin, behandle, lagringsplass , disk behandling ---> formater ny partisjon... Lenke til kommentar
Lch Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 LarsC - _default instillinger_ sier det deg noe?!?! Egentlig ikke i dette tilfellet. Men jeg forstår hva du vil fram til. Forstod du at den exe-filen ikke er nødvendig, siden alt som skal til er en liten registernøkkel/verdi? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå