Gå til innhold

160 gigg hardisk

aklla

Anbefalte innlegg

bestillte en 160 gig harddisk fra www.komplett.no, fikk den i går, satte den inn, formaterte den og merket at den bare var på 127 gig, 33 gigg som er borte, snakket med en type, som sa at man måtte laste ned ett slags program eller noe for så store harddisker, noen som vet hvor jeg får tak i det programmet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å kopier dette inn i ei tom fil og kall den x.reg

REGEDIT4

[HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters\]

"EnableBigLba"=dword:00000001

så dobbelklikker du på fila for å legge det inn i registeret. Den skal ta store HD'r da.

Lenke til kommentar

samme skit her...

Har en Maxtor 6Y160P0, og det jeg gjorde tidligere var å formattere disken et annet sted enn der jeg skulle ha den og så sette den på plass. Funket greit, men jeg sliter med at filer driver og blir korrupte, og jeg har lett og lett og lett og lett etter hvorfor dette skjer.

Så jeg bestemte meg for å prøve å finne en løsning på å formattere disken der jeg skal ha den... Har du funnet noe enda?

Lenke til kommentar

...........og der fant jeg min løsning.

Maxblast for Windows.

Bare installerte den så oppdaget den at support for store disker ikke var skikkelig installert. Trykka ok, bootet og disken var grei.

Bare merk at om du trykker ok så booter den med en gang :)

WD har også denne løsningen, som oppdager at det ikke er support for store disker.

Lenke til kommentar

Jeg fikk også en 160 Gb (Western) fra komplett.no. Jeg har en 5 år gammel PC og

ga meg på 127 (137), men fikk valget om å gå for større. Lastet ned

Data Lifeguard v11 for Windows http://support.wdc.com/download/index.asp#dlgtools

Kanskje dette er veien å gå for deg.

Til ev. andre som kan svare. Er det sannsynlig at jeg også kunne utnyttet hele harddisken?

Fant dette på omtrent samme sted:

"Operating System and BIOS limitations - 137GB, 32GB, 8.4GB

Answer

Operating System and BIOS Limitations:

Computer operating systems and system BIOSs have separate limitations that are related to specific drive capacities. The capacity points that can affect how your operating system and system BIOS support your drive are 137GB, 32GB, and 8.4GB. Below is a quick reference chart that you may use as a guide to determine the drive capacity supported by your BIOS.

BIOS Dates prior to May not support drives larger than

Aug 1994 528MB

Feb 1996 2.1GB

Jan 1998 8.4GB

Jun 1999 32GB

Lenke til kommentar
ja, du kan jo prøve å installere Service pack en da.

'Fiksen' for dette i SP1 er den registernøkkelen som blir oppgitt i det første svaret i tråden.

Men det høres nesten ut som om det er kontrolleren (ikke hovedkortet) som ikke er sugen på store disker. Da kan MaxBlast eller annet tredjeparts programvare være løsningen.

Lenke til kommentar
mitt 4 mnd gamle asus a7n8x deluxe burde takle mer enn 127 gigg...

Hadde samme problem selv med min to store disker 160 og 200.

Problemet løste eg ved å bruke winME oppstart diskette og fdisk, laget partisjonene restartet og formaterte diskene via winxp pro sp1. Alt ok etter denne framgangs måten.

160Gb ble 149. 200GB ble 186.

Har winxp pro med sp1.

Lenke til kommentar

Jeg har den *.exe fila som enabler store disker. Det har ikke noe å gjøre med bios, men win2k og winxp klarer ikke disker over 127gb med default instillinger.

sorry, har ikke noe link. Kan evt. sende den på mail til deg, hvis du er interessert? (er bare 64k)

Lenke til kommentar

Win2k og XP klarer fint store disker bare man tilføyer den registernøkkelen som er nevnt i svar#1..... Det er ikke nødvendig med SP eller tredjeparts programvare sålenge kontrolleren og BIOS er med på notene.

Hvis klipp og lim blir for mye arbeid, kan man klikke her.

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme probelmet med min 200giga harddisk...Jeg sendte bare en mail til komplett/support og de sendte meg en fil (type register) og "dobbelklikka" på fila jeg fikk, så fikk jeg tilgang til hele harddisken min. Vær oppmerksom på at du må formatere den nye plassen man får --->(høyre kilkk på min datamaskin, behandle, lagringsplass , disk behandling ---> formater ny partisjon...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...