Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det verdt å kjøpe fransk bil?


dovifte

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er på utkikk etter ny bil som ikke er alt for stor. Audi A3 er et godt eksempel.

På Finn.no legger jeg merke til at Audi (A3), BMW (3-serie) og Mercedes (C-Klasse) er priset mye høyere enn franske biler f.eks. Renault (Megane), Citroen (C4) og Peugeot (207).

 

Ok. Jeg er enig i at de tyske bilene ser mye tøffere ut, men er de noe bedre (innvendig)?

Noen som har erfaringer med franske biler av denne typen?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Franske biler har i mange år hatt ord på seg å være drittbiler, dvs. at kvaliteten er elendig. Mange forståsegpåere hevder at kvaliteten nå er på linje med (eller bedre!) enn tyske/japanske biler men.. Når først noe har fått ord på seg å være dårlig er det vanskelig å få endret på det i folks bevissthet. Dermed blir også prisene lavere, etterspørselen er nesten lik null. Hvis det stemmer at franske biler nå har god kvalitet, kan du gjøre et kupp og få en relativt ny bil til langt under det du måtte betale for en tilsvarende tysk/japansk/svensk. Ulempen er når du skal selge igjen, da får du sannsynligvis mindre igjen (prosentvis) enn du ville fått for nevnte ty/ja/SV bil.

 

Les litt om det her: www.tv2.no/underholdning/broom/fransk-bil-nei-takk-4150066.html - les også kommentarene.

Lenke til kommentar

For å gi et eksempel på Fransk bil:

Vi har en Citroen C5. Gått 420000km, 2002mod, finnes ikke rust og har heller ikke fantes, samme motor og girkasse som ny. Påkostet 100000kr på 10 år, men langt fra det som er et must, den er påkostet ekstra for å få den til å gå langt. Motor og girkasse fungerer greit, men ikke noe racer. Komforten er fortsatt god, mye på grunn av at hydraulikken (Som nesten bare finnes på C5) er godt vedlikeholdt gjennom tidene. Setene er fortsatt gode.

 

C4 er gode biler det, på lik linje med alle de andre Citroen på markedet av nyere modeller (2001+). Men er nok ikke på lik linje med bla A3, 1-serie, osv. Citroen er tross alt ingen Premium-merke enda. Her er det nok best å prøvekjøre det meste, for å se hva du liker best. Det smarteste er da å prøve de franske bilene først.

 

Noe av grunnen til at mange er skeptiske til franske merker er nok rusta, og veldig mange kjente feil på spesifikke av dem. Eksempler er feks på Citroen BX røyk drivakselen hvert år, På AX'en vår kunne vi trykke fingern inn i sideskjermen, uten en gang å prøve å lage hull...

Våres erfaring er ihvertfall at Citroen har blitt mye bedre med tiden. Har hatt 4 biler etter 2001, og 5 før, alle franske. DS5'en vi har nå er bra. Men verdifallet er et stygt regnestykke. 2012 modell, gått 20000km og et verdifall på godt over 100000kr på 2 år! Her er et langsiktig kjøp best. Ikke akkurat den beste følelsen å komme til forhandler og forespørre om innbytte.

 

Uansett hva du velger er vedlikehold viktig. Og styr unna Megane. Værre biler finnes ikke.

 

Ønsker deg lykke til med bilkjøp, uansett hva du velger! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De tyske bilene er hvertfall ikke noe bedre enn andre biler på noen annen måte enn at de FØLES bedre. Mer lydisolert, bedre seter, generelt god kjørekomfort, men det tilsier ikke at driftsikkerheten er bedre.

 

Alle vet jo mercedes vito er en kjempebil eller hva med 1.8t motoren til audi? Eller rekkesekseren til bmw? Motorhavari sa du?

 

Tror nok en citroen er et godt kjøp, men ulempen er at du må kjøre den i grusen pga prisfallet som er nevnt over.

 

Og skal du likevel gjøre det, ville jeg gått for en fiat. Mye mer bil for pengene og her snakker jeg av erfaring.

Endret av anonympappkasse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å gi et eksempel på Fransk bil:

Vi har en Citroen C5. Gått 420000km, 2002mod, finnes ikke rust og har heller ikke fantes, samme motor og girkasse som ny. Påkostet 100000kr på 10 år, men langt fra det som er et must, den er påkostet ekstra for å få den til å gå langt. Motor og girkasse fungerer greit, men ikke noe racer. Komforten er fortsatt god, mye på grunn av at hydraulikken (Som nesten bare finnes på C5) er godt vedlikeholdt gjennom tidene. Setene er fortsatt gode.

 

C4 er gode biler det, på lik linje med alle de andre Citroen på markedet av nyere modeller (2001+). Men er nok ikke på lik linje med bla A3, 1-serie, osv. Citroen er tross alt ingen Premium-merke enda. Her er det nok best å prøvekjøre det meste, for å se hva du liker best. Det smarteste er da å prøve de franske bilene først.

 

Noe av grunnen til at mange er skeptiske til franske merker er nok rusta, og veldig mange kjente feil på spesifikke av dem. Eksempler er feks på Citroen BX røyk drivakselen hvert år, På AX'en vår kunne vi trykke fingern inn i sideskjermen, uten en gang å prøve å lage hull...

Våres erfaring er ihvertfall at Citroen har blitt mye bedre med tiden. Har hatt 4 biler etter 2001, og 5 før, alle franske. DS5'en vi har nå er bra. Men verdifallet er et stygt regnestykke. 2012 modell, gått 20000km og et verdifall på godt over 100000kr på 2 år! Her er et langsiktig kjøp best. Ikke akkurat den beste følelsen å komme til forhandler og forespørre om innbytte.

 

Uansett hva du velger er vedlikehold viktig. Og styr unna Megane. Værre biler finnes ikke.

 

Ønsker deg lykke til med bilkjøp, uansett hva du velger! :)

Er interessert i C4 p.g.a. størrelsen og den har et fint design. Særlig den med "spiss rompe", som denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49039251&searchclickthrough=true

 

Som nevnt over så er det vanskelig å bli kvitt et dårlig rykte og det er fint så se at du er fornøyd med din Citroen. Takk for utfyllende svar. Dette hjelper med med mitt fremtidlige kjøp.

 

Tror nok en citroen er et godt kjøp, men ulempen er at du må kjøre den i grusen pga prisfallet som er nevnt over.

 

Og skal du likevel gjøre det, ville jeg gått for en fiat. Mye mer bil for pengene og her snakker jeg av erfaring.

 

Planen er ikke å selge bilen senere, men heller kjøre den til den faller sammen.

 

Er ikke interessert i å kjøpe bil med manuelt gir og da blir Fiat litt for dyr for meg + de små bilene ser grusomme ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du vil ha en bil som går langt, styr unna EMG/ETG-kassene. For det første er det ikke noe godt å kjøre aktivt med, og blir fort trøblete i elektronikken, da dette er en "Elektronisk Manuell Girkasse", altså en elektronisk styrt manuell girkasse. Vår DS5 har en slik, men har en plan om å bytte den før vanskene kommer. Har vært i nestenulykker på grunn av at girkassen ikke reagerer godt nok. Velg manuell, eller full/sports-automat. Skal du feks gi på for å ikke bli påkjørt, og girkassen ikke reagerer, så sitter du i klisteret. Den girer heller ikke "pent", litt rykk og napp på du regne med iblandt.

 

En test, bla deg ned til Motor: http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article525824.ece

Men: Det skal sies at den er perfekt til bykjøring, og for den litt rolige kjørestilen, med en rolig kjørefot. Jeg ville skaffet meg en god garanti, ihvertfall når bilen har gått så mye som den har.

 

Prøvekjør. Og prøv deg fram, spesielt i en stressende rundkjøring midt i rush-tida, med dårlig tid, og slenge seg rett ut på i første lille luke(Selvsagt forsvarlig). Da vil du merke at den er litt treg.

Her får du gjøre deg opp en mening over hva slags behov du har, og hvordan du kjører.

 

 

Iforhold til verdifall: Bilen du linker til er nok den mest fornuftige prisklassa du kan handle Citroen i, her er det meste verdifallet tapt, og vil ikke synke så mye som fra ny av.

Lenke til kommentar

Alle vet jo mercedes vito er en kjempebil eller hva med 1.8t motoren til audi? Eller rekkesekseren til bmw? Motorhavari sa du?

Mye bullshit du kommer med her, bare for å rakke ned på noe tysk. Det du nevner er ikke spesielt verstinger i hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du vil ha en bil som går langt, styr unna EMG/ETG-kassene. For det første er det ikke noe godt å kjøre aktivt med, og blir fort trøblete i elektronikken, da dette er en "Elektronisk Manuell Girkasse", altså en elektronisk styrt manuell girkasse. Vår DS5 har en slik, men har en plan om å bytte den før vanskene kommer. Har vært i nestenulykker på grunn av at girkassen ikke reagerer godt nok. Velg manuell, eller full/sports-automat.

Takk for tips!

 

Skal du feks gi på for å ikke bli påkjørt, og girkassen ikke reagerer, så sitter du i klisteret. Den girer heller ikke "pent", litt rykk og napp på du regne med iblandt.

 

En test, bla deg ned til Motor: http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article525824.ece

Men: Det skal sies at den er perfekt til bykjøring, og for den litt rolige kjørestilen, med en rolig kjørefot. Jeg ville skaffet meg en god garanti, ihvertfall når bilen har gått så mye som den har.

Jeg kjører en Ford Galaxy 2001, 2,3L. Den er stor, tung og har blitt treg i løpet av åra. Bruker rundt 1.5L på mila hvis air-condition er på. Rundt 0.9L uten.

Er på utkikk etter en mindre bil, som ikke sluker altfor mye drivstoff. Gjerne med diesel, selv om disse er litt dyrere da.

 

Prøvekjør. Og prøv deg fram, spesielt i en stressende rundkjøring midt i rush-tida, med dårlig tid, og slenge seg rett ut på i første lille luke(Selvsagt forsvarlig). Da vil du merke at den er litt treg.

Her får du gjøre deg opp en mening over hva slags behov du har, og hvordan du kjører.

Prøvekjøring skal gjøres. Jeg er allerede vandt med treg akselerasjon og jeg vil tro at dette er noe man tilpasser seg. Er vanligvis ikke aggressiv i trafikken, men det hender jo at man har dårligere dager. Min jobb i dag krever heller ikke at jeg må kjøre i rush-trafikk. Ei heller i store byer.

 

Galaxy'en har hatt en del reparasjoner ganske nylig, avgifter er betalt og "hun" er EU-godkjent ca. et år til. Sånn sett så er det ikke veldig god grunn til å kjøpe ny bil akkurat nå.

 

Uansett har jeg fått besvart det jeg lurte på og takker deg for at du tok deg tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herregud, kjørte en Berlingo med sånn elektronisk auto-kasse. Nestenulykker HELE tiden. GRUSOM sak! Og svingradius er inteteksisterende på franske biler generellt.

 

De nye Citroenene har et grisefint interiør da, men jeg er nok litt skeptisk enda. Kjenner en del som er fornøyd med ingen/få problemer på sine franske, og en del med store problemer som hater det mer enn alt annet.

 

Selv kjører jeg Skoda, som egentlig er Volkswagen/Audi (samme konsern og mye driverk til felles) tvers igjenom. Ser du på småbiler kan vel Fabia være verdt å se på?

Lenke til kommentar

Stemmer det forbruket med og utan A/C da? Det er jo hysterisk stor forskjell på de forbrukstalla, gitt at de stemmer.

 

Ja, dette stemmer i mitt tilfelle. Så en bil med 0.6-0.9L på mila med air-condition på er jo noe som ønskes. Går jo greit nå som vinteren kommer da. :)

Lenke til kommentar

 

Du sammenlikner biler i helt forskjellige segment.

For å være ærlig så har har jeg ikke peiling på bil. Jeg sammenlignet de som lignet på hverandre.

 

Kom gjerne med innspill!

 

Du føler ikke at Peugeot 207 ligner på C-klasse??

 

Det er biler i fullstendig forskjellig segment.

 

Du må først vite hva du vil ha av bil, deretter kan du begynne å lete..

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...