Gå til innhold

Låne ekstra til møbler/hvitevarer

Anbefalte innlegg

Hei, skal snart til banken for å søke om boliglån. Er i en ganske ok situasjon til student å være og skal kjøpe en leilighet verdt i overkant av to mill for halv pris. Jeg bor her nå og møblene er etter min avdøde onkel. Siden jeg sitter såpass greit i det vurderer jeg å låne litt ekstra for møbler osv. Tenker rundt 30-40k. Er dette veldig idiotisk? Forstår selvsagt at det å betale renter på møbler og hvitevarer er dumt, men kommer jo ikke til å slite uansett.

Noen innspill? Regner med at det ikke er noe smartere å ta på avbetaling...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å bruke pengene du allerede har til dette?

Penger er penger, om han bruker den ene kronen eller den andre på møbler er ikke relevant. Har du 100 kroner i kontanter og skal kjøpe en leilighet til 200 kroner og møbler til 10 kroner trenger du 110 kroner i lån, uansett om du først kjøper møbler for kontantene dine og går til banken og låner (200-90=)110 kroner, eller om du har 100 kroner men trenger å låne (210-100=)110 kroner.

TS: I din finansielle situasjon kan du fint tillate deg å låne 20 000 ekstra for å kjøpe møbler, men jeg ville sterkt vurdert å kjøpe brukt billigere. Det kommer an på om du vet med deg selv om du kommer til å erstatte de brukte møblene om kort tid (men da har spart opp penger) eller om du kommer til å beholde også de billige møblene du kan kjøpe nå lenge. Det er såpass lav rente på boliglånet at dette ikke er noen krise uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Siden vi er så rike og bytter ut ofte, flommer det over av brukte, flotte møbler på bruktmarkedet. Kjøpte f.eks. en toseter Hødnebø for 200 kroner for et par år siden, nypris rundt 20k. Følger du med på Finn og kjøper litt etter litt, kan du få det veldig fint, veldig billig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...