Bahaa Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Hey peeps! Jeg er 15 år. Jeg har alltid tatt det lungt i helgene, liker best å slappe av alene, og det er ikke det at jeg ikke tørr å gå ut på fest, men jeg rett og slett har ikke lyst. Alle vennene mine drikker, snuser og røyker. Ikke at jeg har noe i mot det, jeg har bare ikke behov for å gjøre det. Det er ikke det at jeg ikke blir bedt på fester osv., men jeg liker meg best hjemme på kveldene. Jeg har nesten ikke smakt på alkohol, ikke noe spesiell grunn til hvorfor jeg ikke har gjort det, men igjen, ser ikke noe grunn til å gjøre det ennå. Føler meg så rar som ikke blir med, når nesten alle vennene mine er ute. Noen som har følt det samme? Burde jeg bli med selv om jeg liker meg best hjemme i helgene? Mvh, Bahaa 1 Lenke til kommentar
Kronidioten Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Jeg vil anbefale deg å gjøre det du liker best. Om det så er å slappe av med en god film alene på lørdagskvelden eller å feste med venner. Begynte selv å drikke når jeg var 19 år, og ser ikke noen grunn til å begynne allerede som en 15 åring. Du kan jo selvfølgelig være med på fester uten å drikke, snuse eller røyke. Men det blir fort kjedelig når de aller fleste som er med begynner å bli ganske borte i topplokket etterhvert. 1 Lenke til kommentar
Rider of Reason Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Nei, hvis det du nevner er å være rar, så er vel jeg super rar eller noe. Og da er det i alle fall ikke noe negativt å være rar. Min mening er at det er mye rarere å gjøre noe man ikke har lyst til å gjøre bare fordi andre gjør det. Nei, vær deg selv og gjør det du liker å gjøre. Da kan du være så rar som bare det, og allikevel føle deg vel med den du er. Lenke til kommentar
Bahaa Skrevet 23. august 2014 Forfatter Del Skrevet 23. august 2014 Takk for svar. Tenker selv, at hvis jeg begynner å drikke nå, har jeg ingenting å glede meg til når jeg blir eldre. Ja, da fortsetter jeg som før og tar det chill Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Ble ikke noen fester selv før jeg var rundt 19år gammel. Likte meg best hjemme forran datan eller med kompiser på LAN, filmkveld osv. Så oppdaget jeg at øl var GODT. Fra 20-28 så var jeg ute nesten hver helg på fæst. Nå syns jeg det er best med datakveld/lan/film og øl med kompiser igjen. Rart den syklusen xD 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Jeg synes ikke du er rar, og liker godt å være helt for meg selv av og til jeg også Lenke til kommentar
Voli Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Ikke rart i det hele tatt Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Takk for svar. Tenker selv, at hvis jeg begynner å drikke nå, har jeg ingenting å glede meg til når jeg blir eldre. Ja, da fortsetter jeg som før og tar det chill Bare fortsett å hold deg unna alkohol! Hvis du klarer å trives uten rusmidler og selskap fra andre, er dette en styrke. Men sikkert ikke dumt og bryte monotonien noen ganger og komme seg litt ut. Om ikke annet så bare for å minne seg på hvor godt det er å være alene. Selv synes jeg det er et kanontips å aldri drikke seg full. 3-5 øl er mer enn nok. Det er ikke noe galt å ha et "voksent" forhold til alkohol, selv om vi ha en tradisjon for spying, slåssing, voldtekt og ulykker i forbindelse med alkohol. Vi trenger flere som sier nei til denne tradisjonen. 3 Lenke til kommentar
Bahaa Skrevet 23. august 2014 Forfatter Del Skrevet 23. august 2014 Takk for svar. Tenker selv, at hvis jeg begynner å drikke nå, har jeg ingenting å glede meg til når jeg blir eldre. Ja, da fortsetter jeg som før og tar det chill Bare fortsett å hold deg unna alkohol! Hvis du klarer å trives uten rusmidler og selskap fra andre, er dette en styrke. Men sikkert ikke dumt og bryte monotonien noen ganger og komme seg litt ut. Om ikke annet så bare for å minne seg på hvor godt det er å være alene. Selv synes jeg det er et kanontips å aldri drikke seg full. 3-5 øl er mer enn nok. Det er ikke noe galt å ha et "voksent" forhold til alkohol, selv om vi ha en tradisjon for spying, slåssing, voldtekt og ulykker i forbindelse med alkohol. Vi trenger flere som sier nei til denne tradisjonen. Har ikke noe tanker om å holde meg unna alkohol, den gang jeg får lyst til å gå ut å drikke, gjør jeg det. Jeg har bare ikke hatt noe lyst til å gjøre det ennå. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Takk for svar. Tenker selv, at hvis jeg begynner å drikke nå, har jeg ingenting å glede meg til når jeg blir eldre. Ja, da fortsetter jeg som før og tar det chill Bare fortsett å hold deg unna alkohol! Hvis du klarer å trives uten rusmidler og selskap fra andre, er dette en styrke. Men sikkert ikke dumt og bryte monotonien noen ganger og komme seg litt ut. Om ikke annet så bare for å minne seg på hvor godt det er å være alene. Selv synes jeg det er et kanontips å aldri drikke seg full. 3-5 øl er mer enn nok. Det er ikke noe galt å ha et "voksent" forhold til alkohol, selv om vi ha en tradisjon for spying, slåssing, voldtekt og ulykker i forbindelse med alkohol. Vi trenger flere som sier nei til denne tradisjonen. Har ikke noe tanker om å holde meg unna alkohol, den gang jeg får lyst til å gå ut å drikke, gjør jeg det. Jeg har bare ikke hatt noe lyst til å gjøre det ennå. Du bestemmer selvfølgelig selv! Men det er rart at du har vokst opp i et opplyst samfunn og ikke har "noen tanker om å holde meg unna alkohol". For meg virker det som en merkelig holdning til et av våre farligste rusmidler. Men jeg skal ikke plage deg mer med mine meninger om alkohol. Du er ikke rar som ønsker å tilbringe tiden slik du beskriver. Lenke til kommentar
Rider of Reason Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Selv synes jeg det er et kanontips å aldri drikke seg full. 3-5 øl er mer enn nok. Det er ikke noe galt å ha et "voksent" forhold til alkohol, selv om vi ha en tradisjon for spying, slåssing, voldtekt og ulykker i forbindelse med alkohol. Vi trenger flere som sier nei til denne tradisjonen. Hør, hør! Det var kloke ord. 1 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Ikke vær redd for å prøve ting, men ikke tving deg selv til å gjøre ting du ikke liker. Om du syns det å sitte hjemme på en lørdagskveld er absolutt best, så gjør du akkurat det. Syns forøvrig det samme selv. Digg å sitte hjemme, slippe mas og fjas med fulle folk på byen. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Jeg er 15 år. Nå begynner det å bli nærmere halve livet siden jeg var i den alderen selv, men såvidt jeg minnes var det ikke noe særlig drikkekultur blant mine lokale jevnaldrende da jeg var i den alderen. De "kule kidsa" (les: folk jeg overhodet ikke har kontakt med i dag, men som jeg nå ikke ville bli forundret over å finne besvimte på en benk i narkoområdet her i byen midt på lyse dagen) drakk seg gjerne drita i en alder av 12-14. Normen her var nok heller å starte rundt 16-17. Selv spratt jeg korken først dagen jeg fylte 18. Jeg har strengt tatt ingen sterke meninger omkring hvorvidt det var et "riktig" valg, men det føltes naturlig for meg å vente til jeg i det hele tatt var gammel nok til å komme inn på enkelte utesteder. I etterkant kjenner jeg meg dessuten en tanke lettet over at jeg aldri, i en alder av 15-16 år, har blitt sjenket hinsides kanonfull og sovnet på en benk i parken med ingen andre enn eventuelt andre femtenårgamle unger rundt meg til å ta vare på meg. Man går tidsnok på en smell senere i livet så lenge man ikke er totalavholds, og det kan være en fordel å ha blitt noe modnet før det skjer (skjønt, om man drikker bunnløst vil man før eller siden nå et stadie der man ikke er i stand til å ta vare på seg selv, uansett alder og modenhet). Jeg innbiller meg også at drikkepresset avtar noe etterhvert som dine jevnaldrende har et par år med fyll og fanteri bak seg, samt at en selv kanskje i større grad har utviklet personlige grenser innen da, slik at risikoen for å gå på en alvorlig smell er noe redusert om du velger å vente noen år med din alkoholdebut. Det er ikke det at jeg ikke blir bedt på fester osv., men jeg liker meg best hjemme på kveldene. Det er (faktisk!) også mulig å være ute og ha det gøy blant fulle mennesker uten alkohol. Jeg har ved et par anledninger gått på byen mer eller mindre edru, men det er klart; om man er på en fest eller et vors, som er mer aktuelt i din alder, er det nok større fokus på selve drikkingen, og lettere å bli uglesett om man sitter der uten drikke i hånden. 1 Lenke til kommentar
Feh Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Takk for svar. Tenker selv, at hvis jeg begynner å drikke nå, har jeg ingenting å glede meg til når jeg blir eldre. 11 år siden jeg drakk meg full for første gang. Jeg gleder meg fortsatt til hver gang jeg skal på fest. Det morsomme er jo ikke nødvendigvis å drikke, men å være sosial. Når jeg tenker tilbake så er det klart at de som nesten konsekvent valgte å tilbringe lørdagskvelden for seg fremfor å bli med på fest/det som ellers skjedde også i senere år i større grad ble utelukket fra sosiale sammenhenger. Men, jeg tror ikke det ble slik før de fleste av oss begynte å nærme seg 18 og det ble festet hyppigere. Uansett, som ærligøs sier. Det går an å kjøpe en sixpack uten å drikke opp alt. 2-3 halvlitere klarer de fleste å takle. Det er heller ikke slik at det nødvendigvis MÅ være et drikkepress. Det var hvertfall aldri slik i mitt miljø, og de som ikke drakk ble ikke uglesett på noen måte da vi var oppegående nok til å forstå at det ikke var like populært i alle hjem at poden kom sjanglende hjem klokka 3 om natta. Lenke til kommentar
sdfsdfjk Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Jeg er i begynnelsen av 20 årene, har ikke drukket alkohol ennå, til tross for at alle mine venner drikker. Så det finnes flere av oss. Med andre ord - du er ikke rar. Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 Hey peeps! Jeg er 15 år. Jeg har alltid tatt det lungt i helgene, liker best å slappe av alene, og det er ikke det at jeg ikke tørr å gå ut på fest, men jeg rett og slett har ikke lyst. Alle vennene mine drikker, snuser og røyker. Ikke at jeg har noe i mot det, jeg har bare ikke behov for å gjøre det. Det er ikke det at jeg ikke blir bedt på fester osv., men jeg liker meg best hjemme på kveldene. Jeg har nesten ikke smakt på alkohol, ikke noe spesiell grunn til hvorfor jeg ikke har gjort det, men igjen, ser ikke noe grunn til å gjøre det ennå. Føler meg så rar som ikke blir med, når nesten alle vennene mine er ute. Noen som har følt det samme? Burde jeg bli med selv om jeg liker meg best hjemme i helgene? Mvh, Bahaa I en alder av 15 år skal du hverken drikke, røyke eller snuse! Fy fy! Hva f* går av foreldrene til dere unger? 15-åringer har ingen ting med alkohol å gjøre. Lenke til kommentar
Bahaa Skrevet 27. august 2014 Forfatter Del Skrevet 27. august 2014 Hey peeps! Jeg er 15 år. Jeg har alltid tatt det lungt i helgene, liker best å slappe av alene, og det er ikke det at jeg ikke tørr å gå ut på fest, men jeg rett og slett har ikke lyst. Alle vennene mine drikker, snuser og røyker. Ikke at jeg har noe i mot det, jeg har bare ikke behov for å gjøre det. Det er ikke det at jeg ikke blir bedt på fester osv., men jeg liker meg best hjemme på kveldene. Jeg har nesten ikke smakt på alkohol, ikke noe spesiell grunn til hvorfor jeg ikke har gjort det, men igjen, ser ikke noe grunn til å gjøre det ennå. Føler meg så rar som ikke blir med, når nesten alle vennene mine er ute. Noen som har følt det samme? Burde jeg bli med selv om jeg liker meg best hjemme i helgene? Mvh, Bahaa I en alder av 15 år skal du hverken drikke, røyke eller snuse! Fy fy! Hva f* går av foreldrene til dere unger? 15-åringer har ingen ting med alkohol å gjøre. Jeg gjør ingen av de tingene, men det er fordi jeg ikke ser noe behov for det. Men jeg er ikke i mot det, selv om jeg kanskje burde være det (?). Ofte foreldrene ikke vet om at ungene deres går ut og drikker. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 Jeg gjør ingen av de tingene, men det er fordi jeg ikke ser noe behov for det. Men jeg er ikke i mot det, selv om jeg kanskje burde være det (?). Ofte foreldrene ikke vet om at ungene deres går ut og drikker. Du bør ikke ta moralen din fra tilfeldige fremmede på et anonymt nettforum. Mitt råd til deg angående hva som er rett og galt? Finn ut hva du mener er en god måte å avgjøre slike spørsmål på (e.g. hva er konsekvensene av den handlingen?), og avgjør selv hva du mener du bør være for eller imot. ...men hva vet jeg. Jeg er jo bare en tilfeldig fremmed på et anonymt nettforum. Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 28. august 2014 Del Skrevet 28. august 2014 Hey peeps! Jeg er 15 år. Jeg har alltid tatt det lungt i helgene, liker best å slappe av alene, og det er ikke det at jeg ikke tørr å gå ut på fest, men jeg rett og slett har ikke lyst. Alle vennene mine drikker, snuser og røyker. Ikke at jeg har noe i mot det, jeg har bare ikke behov for å gjøre det. Det er ikke det at jeg ikke blir bedt på fester osv., men jeg liker meg best hjemme på kveldene. Jeg har nesten ikke smakt på alkohol, ikke noe spesiell grunn til hvorfor jeg ikke har gjort det, men igjen, ser ikke noe grunn til å gjøre det ennå. Føler meg så rar som ikke blir med, når nesten alle vennene mine er ute. Noen som har følt det samme? Burde jeg bli med selv om jeg liker meg best hjemme i helgene? Mvh, Bahaa I en alder av 15 år skal du hverken drikke, røyke eller snuse! Fy fy! Hva f* går av foreldrene til dere unger? 15-åringer har ingen ting med alkohol å gjøre. Jeg gjør ingen av de tingene, men det er fordi jeg ikke ser noe behov for det. Men jeg er ikke i mot det, selv om jeg kanskje burde være det (?). Ofte foreldrene ikke vet om at ungene deres går ut og drikker. Skremmende at foreldre passer så lite på barna sine. En småfull 15-åring gatelangs i byen er et lett offer for folk med skumle hensikter. Nei, jeg sier ikke at man ikke skal gå ut og ha det morro. Men at 15-åringer skal drikke alkohol, det er jeg helt imot! Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 28. august 2014 Del Skrevet 28. august 2014 Synd for deg da, det er helt normalt at en 15-åring drikker alkohol i Norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå