Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motorproblem avensis 08 2 liter disel


Usernavn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Idag begynte det å lyse en annen varsellampe: "feilkontrollampe". I manualboken står det at det er feil i motorens elektriske system eller utslippssystem. Videre står det at hvis motorturtallet ikke øker kan det være feil idet elektroniske motorkontrollsystemet. Og at motorytelsen kan svekkes...

 

Høres ut som om dette kan være feilen min. Noen som vet noe om dette?

 

Noen som kam anbefale verksted i oslo for en toyota avensis?

Lenke til kommentar

Tikker motoren veldig? Jeg knakk en ventil på min bil, og motoren tikket veldig og etter noen dager døde den.. det som skjedde var at stempelet slo opp i toppa. Du kan ta av toppen av motoren for å sjekke ventilene, men har du ikke peiling ville jeg helst hatt en fagkyndig til å gjøre det.

Prøv å tappe på gasspedalen når bilen står i fri, en 5-6 ganger. Dør den ut på turtall når du trykker forsiktig på gassen fort flere ganger etter hverandre?

Ellers kan du sjekke om du har kompresjon på alle sylindre.

Lenke til kommentar

Turboen behøver slettes ikke være ødelagt, i de fleste tilfellene så er det faktisk wastegate regulatoren som ikke gjør jobben sin. Wastegaten har som oppgave og slippe eksosen forbi turboen når ønsket turbotrykk er oppnådd, når regulatoren svikter eller blir treg så vil turbotrykket kunne bli høyere en det som er normalt et kort øyeblikk, og motorens styringsenhet vil da gå i nødmodus for å forhindre skade på motoren.

 

Først og fremst har denne bilen en VNT turbo, ingen wastegate med andre ord. Den har en vakumklokke som er lik trykklokka på en wastegate turbo, men tviler egentlig på at det er der feilen ligger@

 

Du mister motorkraften fordi bilen går i nødmodus. Hvis det stemmer at det skjer under bremsing og når du går av gassen, vil jeg tro at dette ikke har noe med selve turboen å gjøre, men det er hundrevis at ting som kan gjøre at den går i nødmodus, og det er ikke vits i å tenke på hva som feiler bilen din før du har tatt en diagnose. Er ikke så kjent med Toyota, men generelt anbefales merkeverksteder ved diagnose, da de har merkebestemte feilkodelesere som fanger opp mange flere feilkoder en det en generisk obd-II leser gjør.

Lenke til kommentar

Delen er i mange tilfeller omtalt som "wastegate actuator" når du skal bestille den så, men har også sett den omtalt som "turbo actuator". Om du har en turbo med klaffer (VNT) eller en separat ventil så

gjør det akkurat den samme jobben, og feil med denne vil gi likt resultat.

 

En annen ting er at 1CD-FTV motoren som det her er snakk om, har en del feil som er godt kjent i toyotamiljøet, deriblandt turboen som er plaget med lager og actuator problematikk, svinghjulet

og EGR relaterte feil. Dynamoen er også et problem på disse da den står så lavt i motorrommet at den blir utsatt for fuktighet og støv, noe som gjør at lagrene og børstene allerede kan

bli utslitt etter relativt få år (vått veistøv fungerer godt som slipepasta). Dette kan føre til elektriske feil som kommer å går, uten noen god forklaring.

Har selv hatt erfaring både med turbo relaterte problemer og dynamo på en 1CD-FTV motor, og funnet ut at det ikke alltid behøver å koste 30 høvdinger når

det egentlig er en del til 300kr som det er feil med, men da må en brette opp armene.

 

 

Uansett er dette av liten nytte for trådstarter da han ikke selv kan drive feilsøking, er ikke kjent med trådstartes nærområde så kan ikke komme med noen anbefaling

ang verksted. Det er mange flinke uavhengige verksteder rundt om kring, så jeg ville hørt i nærområdet om noen har anbefalinger å komme med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er enig med Nors Elghund Rebel-Rider og informasjonen gjelder også turbo-diesel motorer også fra VAG. Vi får vente i spenning på verkstedsresultatet...

 

Er godt mulig at VNT systemet er stuck, for det tror jeg er tilfellet til 50% av alle turbo-dieselmotorer. Det kommer litt ann på i hvilken stilling VNT stopper i om man får feilmelding og hvilke turtall man mister effekt.

 

Siden feilmelding også kommer under bremsing tror jeg ikke VNT systemet er årsak til feilmelding, men kanskje EGR ventil. Denne ventilen kan også låse seg i diverse stillinger og da får man feilmelding om at EGR har låst seg. I hverfall på min Audi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...