Usernavn Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Har er problem. Under kjøring idag ble motoren veldig daff. Selv med gassen i bånn gikk den ikke over 80, og i oppoverbakke slet den veldig. Det er som om den bare ikke vil trekke. Hadde akkurat fylt stappfull tank, og bilen har stått en uke. Dama kjørte da det skjedde først, og da var det mye clutching. Vi stanset, ventet litt og startet igjen, ruset motoren og da gikk det bra. Men så skjedde det igjen midt under kjøring. Måtte restarte, og da gikk det bra igjen. Det er akkurat som om jeg hører en svak tikking når jeg gir gass. Noen som vet hva det kan være? Er det dumt å kjøre en litt lengre tur imorgen med problemet? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Tente noen varsellamper i instrumentene når dette skjedde? Lenke til kommentar
Usernavn Skrevet 23. august 2014 Forfatter Del Skrevet 23. august 2014 Nei ikke akkurat da, men en varsellampe for styringssystemer begyntenå lyse forrige tur. "SRC" eller noe slikt.. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 en varsellampe for styringssystemer begyntenå lyse forrige tur. "SRC" eller noe slikt.. Hva er dette? Evt. dobbelsjekk stavemåten. Det høres ut som om limp mode ble aktivert. Skjedde dette under akselerasjon eller tung belastning? Lenke til kommentar
Usernavn Skrevet 23. august 2014 Forfatter Del Skrevet 23. august 2014 Kan dobbeltsjekke stavemåten: var noe med stabilitet og styringssystem eller noe. Hva er limp mode? Føltes sånn ut, at bilen vare halverte motorkraften. Merket det undet akselerasjon! Og når det var behov for høyere fart og mer kraft i oppoverbakker... Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 (endret) Limp mode er bilens "svar på Windows sikkermodus". Jeg var på jakt etter hva bilen gjorde i det øyeblikket motorkraften ble sterkt redusert. Endret 23. august 2014 av mobile999 Lenke til kommentar
Usernavn Skrevet 23. august 2014 Forfatter Del Skrevet 23. august 2014 Høres skummelt ut... Første gang var det vanlig kjøring. Dama kjørte så det var nokså forsiktig. Så gikk det over etter restart. Kom tilbake når jeg kjørte litt senere på dagen og da var det etter at jeg clutchet og rullet litt, tror jeg... Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 1 Les av feilkodene med apparat i OBD2 kontakt. Lenke til kommentar
Usernavn Skrevet 24. august 2014 Forfatter Del Skrevet 24. august 2014 Verksted gjør det? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Opplevde nesten samme problem med min gamle avensis. Den sluttet å dra i heletatt. Var turboen som hadde gått. Lenke til kommentar
Usernavn Skrevet 24. august 2014 Forfatter Del Skrevet 24. august 2014 Varsellampen er forresten vsc. Er problem i bilems stabilitetskontroll og antispinnsystem... Lenke til kommentar
Usernavn Skrevet 24. august 2014 Forfatter Del Skrevet 24. august 2014 Kjørte idag igjen, problemet oppsto to ganger, først bår jeg bremset inn i et kryss og andre gangen når jeg slapp gassen i en bratt nedoverbakke. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 (endret) Jeg mener at det muligens var den som lyste på min bil også.. du får bare sette den på verksted og se hva de sier. Endret 24. august 2014 av darkness| Lenke til kommentar
anonympappkasse Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Kan høres ut som turbo ja. Og det er ikke uvanlig i dag. Hvordan har kjøremønsteret ditt vært? Mye turtall på kald motor? Ingen nedkjøling etter lange/ tunge turer? Hvis dette skjer etter en stund når motoren er blitt varm kan det tenkes at spinneren i turboen utvider seg og sitter fast. Når den blir kald blir den "mindre" igjen. Veldig vanlig slitasje etter turbo ble allemannseie Dette er bare min ide. Jeg tar sikkert helt feil. Lenke til kommentar
Usernavn Skrevet 24. august 2014 Forfatter Del Skrevet 24. august 2014 Kjøremønsteret er vel nokså alminnelig. Normalt ikke høyt turtall. Men ingen nedkjøling etter lang tur, vet ikke hv det er engang... Bør jeg oppsøke merkeverksted eller lokale mekonomen eller liknende? Har så lite peiling på bil... Noen som vet hvilket prissjikt en slik rep? Bilen er nylig kjøpt brukt av forhandler. Muligens et mangelskrav på gang hvis det er dyrt... Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 (endret) Tror det var snakk om ca 30k for ny turbo for noen år tilbake, men husker ikke helt.. det var samme problem den gangen. Bruktbil, under 6 mnd siden den ble kjøpt. Var mye frem og tilbake. Endte med at forhandleren betalte for turboen såvidt jeg husker. Endret 24. august 2014 av darkness| Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Opplevde noe av det samme med et VW-produkt en gang, der var det katalysatoren som var ødelagt og tettet innimellom. Er TS heldig så er det bare en defekt føler/giver av noe slag som gjør at motoren ikke drar. Avlesning av feilkoder på merke- eller uavhengig verksted/lese av selv bør gjøres. Hvor langt har bilen gått? Lenke til kommentar
Usernavn Skrevet 24. august 2014 Forfatter Del Skrevet 24. august 2014 Har gått 107k Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Turboen behøver slettes ikke være ødelagt, i de fleste tilfellene så er det faktisk wastegate regulatoren som ikke gjør jobben sin. Wastegaten har som oppgave og slippe eksosen forbi turboen når ønsket turbotrykk er oppnådd, når regulatoren svikter eller blir treg så vil turbotrykket kunne bli høyere en det som er normalt et kort øyeblikk, og motorens styringsenhet vil da gå i nødmodus for å forhindre skade på motoren. Uten at jeg kjenner til trådstarters mekaniske evner. En ting som du kan gjøre er for å finne ut om turboen faktisk er ødelagt: Ta av slangen som går inn på turboen fra luftfilteret og ta tak i selve turbinen og se om det er slakk i den, er turboen i orden skal det være null slakk eller ulyder når du forsøker å bevege på den. Problemet er at toyotas svar på dette problemet *uansett* årsak, å bytte med en fabrikksny eller renovert turbo. Blir omentrent som at du drar på sykehuset med et kutt i fingeren, og i stede for å sy fingeren så bytter de ut hele armen fordi "det er sånn vi gjør det her". Skal være sagt at Toyota ikke er alene om slik praksis i bilbransjen. Her kan du hvordan wastegaten ser ut er og hvor enkelt det kan være å bytte den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå