Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motorproblem avensis 08 2 liter disel


Usernavn

Anbefalte innlegg

Har er problem. Under kjøring idag ble motoren veldig daff. Selv med gassen i bånn gikk den ikke over 80, og i oppoverbakke slet den veldig. Det er som om den bare ikke vil trekke.

 

Hadde akkurat fylt stappfull tank, og bilen har stått en uke. Dama kjørte da det skjedde først, og da var det mye clutching.

 

Vi stanset, ventet litt og startet igjen, ruset motoren og da gikk det bra. Men så skjedde det igjen midt under kjøring. Måtte restarte, og da gikk det bra igjen.

 

Det er akkurat som om jeg hører en svak tikking når jeg gir gass.

 

Noen som vet hva det kan være? Er det dumt å kjøre en litt lengre tur imorgen med problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan dobbeltsjekke stavemåten: var noe med stabilitet og styringssystem eller noe.

 

Hva er limp mode? Føltes sånn ut, at bilen vare halverte motorkraften.

 

Merket det undet akselerasjon! Og når det var behov for høyere fart og mer kraft i oppoverbakker...

Lenke til kommentar

Høres skummelt ut...

 

Første gang var det vanlig kjøring. Dama kjørte så det var nokså forsiktig. Så gikk det over etter restart. Kom tilbake når jeg kjørte litt senere på dagen og da var det etter at jeg clutchet og rullet litt, tror jeg...

Lenke til kommentar

Kan høres ut som turbo ja. Og det er ikke uvanlig i dag. Hvordan har kjøremønsteret ditt vært? Mye turtall på kald motor? Ingen nedkjøling etter lange/ tunge turer?

 

Hvis dette skjer etter en stund når motoren er blitt varm kan det tenkes at spinneren i turboen utvider seg og sitter fast. Når den blir kald blir den "mindre" igjen.

 

Veldig vanlig slitasje etter turbo ble allemannseie

 

Dette er bare min ide. Jeg tar sikkert helt feil.

Lenke til kommentar

Kjøremønsteret er vel nokså alminnelig. Normalt ikke høyt turtall. Men ingen nedkjøling etter lang tur, vet ikke hv det er engang...

 

Bør jeg oppsøke merkeverksted eller lokale mekonomen eller liknende? Har så lite peiling på bil...

 

Noen som vet hvilket prissjikt en slik rep?

 

Bilen er nylig kjøpt brukt av forhandler. Muligens et mangelskrav på gang hvis det er dyrt...

Lenke til kommentar

Tror det var snakk om ca 30k for ny turbo for noen år tilbake, men husker ikke helt.. det var samme problem den gangen. Bruktbil, under 6 mnd siden den ble kjøpt. Var mye frem og tilbake. Endte med at forhandleren betalte for turboen såvidt jeg husker.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Opplevde noe av det samme med et VW-produkt en gang, der var det katalysatoren som var ødelagt og tettet innimellom.

 

Er TS heldig så er det bare en defekt føler/giver av noe slag som gjør at motoren ikke drar. Avlesning av feilkoder på merke- eller uavhengig verksted/lese av selv bør gjøres.

 

Hvor langt har bilen gått?

Lenke til kommentar

Turboen behøver slettes ikke være ødelagt, i de fleste tilfellene så er det faktisk wastegate regulatoren som ikke gjør jobben sin. Wastegaten har som oppgave og slippe eksosen forbi turboen når ønsket turbotrykk er oppnådd, når regulatoren svikter eller blir treg så vil turbotrykket kunne bli høyere en det som er normalt et kort øyeblikk, og motorens styringsenhet vil da gå i nødmodus for å forhindre skade på motoren.

 

Uten at jeg kjenner til trådstarters mekaniske evner. En ting som du kan gjøre er for å finne ut om turboen faktisk er ødelagt: Ta av slangen som går inn på turboen fra luftfilteret og ta tak i selve turbinen og se om det er slakk i den, er turboen i orden skal det være null slakk eller ulyder når du forsøker å bevege på den.

 

Problemet er at toyotas svar på dette problemet *uansett* årsak, å bytte med en fabrikksny eller renovert turbo. Blir omentrent som at du drar på sykehuset med et kutt i fingeren,

og i stede for å sy fingeren så bytter de ut hele armen fordi "det er sånn vi gjør det her". Skal være sagt at Toyota ikke er alene om slik praksis i bilbransjen.

 

 

Her kan du hvordan wastegaten ser ut er og hvor enkelt det kan være å bytte den.

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...