Gå til innhold

Mannsdominert justisdepartement - mer handlekraftig og konsekvent?

Anbefalte innlegg

Det er ikke i disse dager noen fordeler menn får som ikke er tilgjengelig også for kvinner, så når man ser ett panel med bare menn kan man trykt anta at det er fordi det bare var menn som var kvalifisert og interessert.

Når du bare bytter navn fra han til hun i søknader så velges menn ovenfor kvinner i akademia. Kvalifikasjoner og interesse er ikke alt som betyr noe. Kjønnsdiskriminering spiller en rolle

In a randomized double-blind study (n = 127), science faculty from research-intensive universities rated the application materials of a studentwho was randomly assigned either a male or female namefor a laboratory manager position. Faculty participants rated the male applicant as significantly more competent and hireable than the (identical) female applicant. These participants also selected a higher starting salary and offered more career mentoring to the male applicant.

http://m.pnas.org/content/early/2012/09/14/1211286109

Igjen klarer jeg ikke finne selve rapporten. Det blir derfor vanskelig å si noe om denne kilden.

Ellers er det vell her snakk om USA og ikke Norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke i disse dager noen fordeler menn får som ikke er tilgjengelig også for kvinner, så når man ser ett panel med bare menn kan man trykt anta at det er fordi det bare var menn som var kvalifisert og interessert.

Når du bare bytter navn fra han til hun i søknader så velges menn ovenfor kvinner i akademia. Kvalifikasjoner og interesse er ikke alt som betyr noe. Kjønnsdiskriminering spiller en rolle

In a randomized double-blind study (n = 127), science faculty from research-intensive universities rated the application materials of a studentwho was randomly assigned either a male or female namefor a laboratory manager position. Faculty participants rated the male applicant as significantly more competent and hireable than the (identical) female applicant. These participants also selected a higher starting salary and offered more career mentoring to the male applicant.

http://m.pnas.org/content/early/2012/09/14/1211286109

Igjen klarer jeg ikke finne selve rapporten. Det blir derfor vanskelig å si noe om denne kilden.

Ellers er det vell her snakk om USA og ikke Norge?

Denne linken gir mer informasjon. Glemmer at ikke alle har adgang til vitenskapelig papirer.

http://blogs.scientificamerican.com/unofficial-prognosis/2012/09/23/study-shows-gender-bias-in-science-is-real-heres-why-it-matters/

Hele papiret

http://m.pnas.org/content/early/2012/09/14/1211286109.full.pdf

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Fra National Academy of Science-

"How Stereotypes Impair Women's Careers in Science," written by Ernesto Reuben, assistant professor of management at Columbia Business School, and recently published in Proceedings of the National Academy of Sciences, reveals the underlying biases of hiring managers, and also demonstrates the cost of discrimination.

"Studies that seek to answer why there are more men than women in STEM fields typically focus on women's interests and choices," said Professor Reuben. "This may be important, but our experiments show that another culprit of this phenomenon is that hiring managers possess an extraordinary level of gender bias when making decisions and filling positions, often times choosing the less qualified male over a superiorly qualified female

In an experiment in which participants were hired to perform a mathematical task, both male and female managers were twice as likely to hire a man than a woman -- even when the managers had no information beyond a candidate's appearance and, therefore, gender

http://www.sciencedaily.com/releases/2014/06/140623121000.htm

Lenke til kommentar

Fint at du gir oss linker, skal lese gjennom nøyere når jeg har tid.

Men det lover ikke så bra, jeg sjekket raskt over og ser at de påstår at de kan bevise at menn får tilbud om høyere lønn.

Dette er fra usa og de har hatt noe som heter equal pay act siden 60-tallet, det gjør at man ikke snakker om gråsone men fullt ut ulovlig prasksis. Så en påstand om forskjellig lønn basert på kjønn kan ikke være riktig og jeg ser det mer sansyndlig at det er kreativ lesing av tallene(ingen råtall ble presentert i lenken btw). Og hvis de er kreative på ett punkt er det enklere å mistenke de for å være kreative over hele linja.

Lenke til kommentar

Fint at du gir oss linker, skal lese gjennom nøyere når jeg har tid.

Men det lover ikke så bra, jeg sjekket raskt over og ser at de påstår at de kan bevise at menn får tilbud om høyere lønn.

Dette er fra usa og de har hatt noe som heter equal pay act siden 60-tallet, det gjør at man ikke snakker om gråsone men fullt ut ulovlig prasksis. Så en påstand om forskjellig lønn basert på kjønn kan ikke være riktig og jeg ser det mer sansyndlig at det er kreativ lesing av tallene(ingen råtall ble presentert i lenken btw). Og hvis de er kreative på ett punkt er det enklere å mistenke de for å være kreative over hele linja.

Du forstår ikke linken eller virkeligheten. Kanskje du forstår dette bedre om naboen din som publisert et papir som viser at kvinnelige forskere må jobbe hardere enn mannlige forskere

SEX and connections: these are not the criteria on which science should be judged, least of all by scientists. But in the first extensive analysis of the way that fellowships in science are awarded, which is published this week in Nature, Christine Wenneras and Agnes Wold, microbiologists at Gothenburg University, in Sweden, found what many graduate students and postdoctoral fellows have long suspected. Namely, that these factors matter as much as, if not more than, scientific merit.

Women really do have to be at least twice as good as men to succeed

http://www.economist.com/node/369961

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...